Seat Leon 1.6 TDI Ecomotive Limited Edition II (2014)

autoreview

Seat Leon 1.6 TDI Ecomotive Limited Edition II (2014)

Signalement

UitvoeringLeon 1.6 TDI Ecomotive Limited Edition II
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst14.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 12.500 kilometer

  • 12.500 km

Eind vorig jaar mocht ik een nieuwe auto uitkiezen. De reviews op Autoweek hebben mij erg geholpen met de keuze uit verschillende merken. Hierdoor wil ik mijn ervaringen delen zodat andere mensen die zich oriènteren op een nieuwe auto ook mijn verhaal kunnen lezen.

Toen ik net afgestudeerd was kreeg ik de kans om bij mijn huidige werkgever te blijven werken. Vooor mijn werk zou ik veel op pad moeten, er was nog een auto beschikbaar en die zou ik gaan rijden. Deze auto was een VW Polo Bluemotion. Die auto was toen ongeveer een jaar oud. Ik was daar toen enorm blij mee en dat ben ik ook altijd geweest, de Polo was een erg fijne auto en was ook aardig goed uitgerust, een Business Line uitvoering met navi, media box, etc. Wel handmatige airco, geen PDC en ook geen stoelverwarming. Uiteindelijk was de Polo fijn, maar had eigenlijk 1 probleem: Veel te weinig vermogen. De auto heeft me overal gebracht zonder problemen, in Duitsland, vakantie in Frankrijk, uiteindelijk 180.000 kilometer mee gereden en hij heeft me nooit in de steek gelaten. We hebben er ook nooit hoge kosten aan gehad, de VW bleek een uitermate betrouwbare auto. Het gebrek aan vermogen begon me echter meer en meer te storen..

Eind vorig jaar mocht ik een nieuwe auto uitzoeken! Ik heb daar een ware zoektocht voor georganiseerd, vooral veel onderzoek op internet. Dit was immers mijn eerste auto die ik helemaal zelf mocht uitzoeken en ik ben behoorlijk autofanaat. Ik wilde vooral lage bijtelling en het liefst hybride. Die lage bijtelling ging ook lukken maar ik moest al snel de wens voor hybride schrappen, er waren toentertijd geen hybrides die een elektrische aandrijving combineerden met een dieselmotor, op de Volvo V60 na en die viel ruimschoots buiten budget. We hebbenop mijn werk wat ervaringen met een Outlander PHEV en daardoor wisten we dat een benzine + elektrische hybride absoluut geen optie was. Hierdoor viel mijn absolute droomauto de Golf GTE tot mijn teleurstelling af.

Niet getreurd, ik bevond me in een enorme luxepositie. De volgende shortlist samengesteld, allemaal 14% en volgens mij zelfs allemaal dezelfde motor:

- Golf 7
- Audi A3
- Seat Leon

Korte zoektocht leerde mij het volgende: voor de prijs van een kale VW of Audi reed ik een hele dikke Seat Leon.

Ik ben een vrij snelle beslisser dus reed dezelfde dag nog naar de Seat dealer en maakte een proefrit in een Apolloblauwe Seat Leon met zwart alcantara leer. En ik was verkocht!

Wat een prachtige auto, dat LED pakket maakt de neus enorm stoer, agressief, net een sluipend luipaard. De standaard wielen konden me helemaal niet bekoren, evenals de dichte grille die bij deze uitvoering hoort dus die wilde ik niet.

Auto besteld waarop ik het slechte nieuws kreeg: de dealer kon niet garanderen dat de auto voor begin 2015 geleverd zou worden en gaf aan dat hij nog wel voorraad modellen had staan, de zogenaamde Limited Edition modellen.

Vraag was ds of ik enkel voor de kleur 20% bijtelling wilde gaan betalen i.p.v. 14% en nee, dat wilde ik niet.. Ook waren deze voorraadmodellen voordelig geprijsd en dat scheelde mij weliswaar geen bijtelling maar geeft wel een lager aanschafbedrag. Dat is natuurlijk leuk om te vertellen op de zaak..

Kwam bij Seat Muntstad deze versie tegen en dat was weliswaar even schakelen in mijn hoofd maar interieur maakte alles goed, zorgt ervoor dat het niet allemaal zwart is. Zo kwam ik dus van een alorsblauwe Leon met zwart alcantara in een zwarte Leon met beige leer. Uiteindelijk ook een setje mooie velgen gezien en een open grille (die nu standaard op deze modellen zit) bijbesteld.

2 weken later kon ik hem halen en reed ik zo trots als een pauw weg. De auto werd afgeleverd op de 17" velgen met zomerbanden die inmiddels al weer gewisseld zijn voor de standaard 16" velgen met winterbanden. Hopelijk is het snel weer zomer zodat mijn mooie wielen er weer onder kunnen, vind de standaard wielen maar saai.

En wat een verschil met mijn Polo! Nog steeds geen strepentrekker maar deze auto wil gewoon vooruit. Hij is vlot, hij is mooi en hij ligt enorm stevig op de weg, wat een mooie auto. De sportstoelen zitten erg fijn en bieden erg veel steun. Het leren stuur ligt erg prettig in de hand en de zitpositie is uitstekend. Ik ben 1,94 meter lang en daardoor zat mijn rechterknie altijd een soort van klem tegen het dashboard bij de Polo, bij de Leon is absoluut niet het geval.

Inmiddels heb ik 12.500 kilometer gereden en ik kan nu iets meer zeggen welke zaken mij opvallen aan de auto:

Goed:

- De looks. Wat een mooie auto, ik krijg veel complimenten over de combinatie beige leer + zwarte buitenkant. Ook de velgen krijgen veel complimenten (ik kwam er overigens zaterdag achter dat het Golf GTI wielen zijn, ik zag ze op TV bij Divorce :)). Het LED pakket is ook prachtig en geeft enorm veel licht.
- Rijgedrag. De auto ligt enorm fijn op de weg, stuurt scherp en snel en is vlot.
- Verbruik: Het verbruikt lijkt minder te worden naarmate de kilomters vorderen. Ik kan niet op de boordcomputer zien hoeveel ik nou gemiddeld heb gereden over die 12.500 kilometer maar de afgelopen 6000 kilometer was mijn verbruik 5.3l/100km. Dat stelt me niet teleur.
- Uitrusting. Stoelverwarming, sportonderstel, leren sportstoelen, gescheiden climacontrol, boordcomputer, mediabox. Heerlijk tijdens het rijden!

Toch ben een aantal zaken tegengekomen die me tegenvallen, waaronder ook kraakjes en geluidjes. Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht van een splinternieuwe auto. Hopelijk kan de dealer dat nog verhelpen.

Tegenvallers:
- Ik begreep van internet dat de Limited Edition II ook voorzien is van Lane Assist en grootlichtassistentie. Toen ik mijn auto kreeg ben heel lang bezig geweest om dat nou uit te vogelen, maar ik kwam er uiteindelijk via de dealer achter dat dit in de 2014 modellen niet meer standaard in deze editie zit. Was jammer al denk ik niet dat ik het mis.
- De linkerbox kraakt een beetje. Dat leek weg te zijn maar is weer teruggekomen. Ga ik binnenkort aangeven bij de dealer.
- Er zit een kraak in de A stijl. Die was heel vervelend dus daar heb ik een afspraak voor gemaakt na ongeveer 7000 kilometer. De krakende box leek toen goed te zijn dus daar heb ik het niet over gehad. De monteur gaf aan dat bij de modellen met leer deze kraak vaker voorkwam en dat er een terugroepactie voor was geweest. Gold overigens niet voor mijn model, daar zou het al verholpen moeten zijn. Hij heeft geprobeerd de kraak te verhelpen door de fix toe te passen die bij de terugroepactie ook is gedaan. Dat leek even te helpen maar de kraak is er nog wel, zij het in mindere mate.
- Ruitenwissers en ruitensproeiervloeistof. De ruitenwissers waren echt slecht bij aflevering. Ik ben daar voor terug gegaan. Ze zijn toen vervangen maar ik ben nog steeds niet helemaal tevreden. Overigens heb ik al drie keer mijn vloeistof moeten bijvullen. Het tankje is maar 2,5 liter, met dit weer gaat dat wel hard. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik 7,5 liter vloeistof enorm veel vind. Ik ga bij de volgende afspraak bij de dealer bovenstaande onderwerpen aankaarten.
- De navigatie is enorm traag. Het duurt erg lang voordat je eindelijk eens een adres in kan vullen en voordat hij de routes kan aangeven. Het schermpje vind ik overigens ook best klein.

Sinds vandaag hoor ik ook een bepaald geluid als ik mijn gas loslaat en weer gas geef. Of als ik bijvoorbeeld weg rijd. Geen idee wat dat is, lijkt een soort 'kloink'. Ik laat dat even settelen net zoals ik bij de box en de kraak heb gedaan, maar als dit niet over gaat ga ik op korte termijn een afspraak maken.

Al met al redelijk kleine dingen dus. Lijkt me allemaal redelijk snel te verhelpen maar ik vind het toch wel een soort van jammer. Komt miscchien doordat ik zo verwend was met de Polo waar ik nooit enig kraakje, piepje of andere hinder heb gehad.

Deze review lijkt in mineur te eindigen,maar dat is zeker niet de bedoeling. Ik ben enorm tevreden met deze fantastische auto!

Vervangende auto!

  • 14.000 km

Gisteren stond mijn auto bij de garage voor onderhoud. Ik ben zelf langs de dealer gereden omdat ik een tik hoorde, iedere keer als ik gas gaf. Dan wel enkel als ik geen gas gaf en dan wel zeg maar, dus bijvoorbeeld bij schakelen.

Vorige week dus een afspraak gemaakt voor gisteren, inclusief vervangende auto. Ik zou de Seat woensdag al brengen, voor half zes maar vanwege file kon ik onverrichter zake weer naar huis (verhuur afdeling was al dicht dus geen vervangende auto) waardoor ik gisterochtend vroeg de Seat heb gebracht.

Eerst een rondje gereden met de monteur die ook zelf de tik hoorde en aangaf dat het een vreemde tik was. Dat vond ik zelf ook, daarom bracht ik hem.

Bij terugkomst na rondritje stond er een hagelnieuwe Golf GTE voor mij klaar. Dat was een mooie ervaring, zoals ik al omschreven had was de GTE eigenlijk mijn droomauto maar waren er genoeg redenen voor mijn werkgever om die auto niet aan te schaffen voor mij. Nu kon ik er toch een volle dag in rijden, ik moest ook aardig rijden voor mijn werk dus dat kwam goed uit.

Die GTE is wel een mooie kar zeg, ik heb een dag genoten in die auto. Toen de nieuwigheid er echter van af was en ik een paar keer volle bak had geaccelereerd had ik wel stof tot nadenken bij thuiskomst. En wat bleek? Goede stoelen, goede motor, fijne auto. Ik vind hem overigens toch minder dan ik had verwacht, hij is sowieso niet zo zuinig als je zou verwachten. Mijn Leon rijdt ongeveer 1/22, deze haalt dat bij lange na niet. Zeker niet als je lange stukken rijd. Hij is natuurlijk wel snel, die GTE stand is erg gaaf. Uiteindelijk vind ik hem qua looks toch ook wat minder dan ik had verwacht. Ik vind die LED onderin niet mooi, de Seat heeft dat in de koplampen en dat vind ik veel mooier. Grootste pluspunt is het grote scherm in de auto, dat mis ik in mijn Leon.

Al met al ben ik dus onverwacht helemaal niet ongelukkiger met mijn Leon, eigenlijk vond ik het ook wel weer prima om mijn eigen auto weer op te halen. Vind de looks een stuk mooier, is o.a. ook de reden waarom ik toen voor de Seat heb gekozen en niet voor de Golf bluemotion.

Vanochtend mijn Leon weer opgehaald. Er bleek iets aan de hand te zijn met een druksensor van de kleppen van de turbo of iets dergelijks. Ze hebben daarvoor enorm veel moeten onderzoeken zag ik op de lijst staan. Schijnbaar zit die druksensor ergens bij de ruitenwisser regelaars en dat blijkt lastig vindbaar te zijn.

Hoe dan ook, het geluid is weg. Daar ben ik erg blij om. Het gierende geluid wat ik soms had bij optrekken heb ik ook nog niet weer ervaren. Ik begreep dat door die kapotte druksensor de kleppen bij de turbo resoneerden dus ik zou me kunnen voorstellen dat het gierend geluid daar ook vandaan komt.

Hoe dan ook: ik ben blij dat het opgelost is en blij met de snelle service van Muntstad.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.