Seat Leon 1.6 TDI Ecomotive Limited Edition II (2013)

autoreview

Seat Leon 1.6 TDI Ecomotive Limited Edition II (2013)

Signalement

UitvoeringLeon 1.6 TDI Ecomotive Limited Edition II
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst13.500 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Komend uit een Citroen DS3 wilde ik graag meer ruimte en een vijfdeurs auto. De DS3 was een heerlijke auto, maar omdat op 1 januari 2014 er weer wegenbelasting over verschuldigd zou zijn (had de 95 pk diesel welke MRB-vrij was) toch maar gaan kijken voor een andere. Daarnaast de mogelijkheid om via mijn werkgever (met eigen bijdrage weliswaar) een auto te leasen. Wanneer ik uitging van een auto met 14 % bijtelling kon ik dan voor minder geld toch een grotere/duurdere auto rijden. Vlak voor de zomer diverse auto’s proefgereden, Ford Focus, VW Golf, Toyota Auris, Renault Clio Estate en uiteindelijk ook een Seat Leon.

De Ford Focus was te duur (hoge leaseprijzen). Bij Volkswagen werd ik alle behalve goed geholpen en had tevens dure opties dus ook die viel af. Derhalve twijfelde ik eerst tussen een Renault Clio Estate en een Toyota Auris Hybrid. De Clio vind ik een erg leuk model en op de achterbank na ook ruim. Wel was het duidelijk een klasse lager dan de anderen, en dan vooral het interieur. De Auris verraste mij qua rijden en luxe, want het Hybride rijden was toch wel erg prettig. De leaseprijzen waren alleen niet geweldig en ook de ruimte viel wat tegen.

En toen bleek dat er voor het einde van het jaar ook een 14 % bijtelling versie zou komen van de Seat Leon. Dus ook die gaan rijden (of in ieder geval een vergelijkbare diesel) en die auto beviel mij erg goed. Goedkoper en ruimer dan de Auris en een klasse hoger dan de Clio dus eigenlijk precies wat het moest zijn. Uiteindelijk de knoop door gehakt en een Seat Leon Ecomotive Style Business besteld. Een paar weken na de bestelling echter kwam de speciale Limited Edition II, welke meer waar opties heeft voor minder geld (lees: lagere catalogusprijs). Gelukkig kon ik auto nog omwisselen, waardoor ik nu voor lagere maandelijkse lasten nog wat extra opties heb.

Rijden:
UIteraard is de auto met 110pk geen strepentrekker. Desondanks kun je meer dan goed meekomen met het verkeer en zelfs in de zesde versnelling kun je op de snelweg (mits je niet te veel haast hebt) nog versnellen. De wegligging is goed en aanzienlijk comfortabeler dan de DS3. Het stuurgedrag is ook in orde, maar wel minder sportief dan de DS3. UIteraard blijft het duidelijk dat je in een diesel onderweg bent qua geluid, met name bij een koude motor. Wat dat betreft is het jammer dat er niet voldoende benzinemotoren in de 14 % vallen in deze klasse, want voor mijn aantal kilomters heb ik eigenlijk helemaal geen diesel nodig. De zesvernsellingsbak schakelt gewoon goed, al pakt de achteruit niet altijd in een keer.

Verbruik:
Het verbruik is tot op heden nog niet wat ik er van had verwacht. Uiteraard is de fabrieksopgave niet haalbaar, maar ik hoopte toch wel op 1:20 uit te komen en zit nu net boven de 1:18. Wel is het zo dat ik voor een diesel relatief korte stukjes rijd (25km enkele reis woon-werk) en dan is de motor eigenlijk pas net op temperatuur. Tevens rijd ik op veel op de snelweg waar je 130 mag en kan rijden, maar aangezien er een zesde versnelling op zit zou dat niet al te veel uit mogen maken. Hopelijk wordt het verbruik nog wel iets beter naarmate er meer kilometers op de teller staan en het buiten weer warmer wordt.

Ruimte:
Ikzelf ben niet al te groot dus de ruimte op de achterbank is meer dan voldoende voor mensen die achter me zitten. De kofferruimte is ook gewoon voldoende groot al heb je wel te maken met een redelijk hoge tildrempel. De auto is niet super overzichtelijk naar achteren toe, maar door goed je spiegels te gebruiken i.c.m. de parkeersensoren heb ik daar weinig last van.

Opties:
De Limited Edition II uitvoering heeft de nodige opties aan boord. De climate control (met twee aparte zones) doet goed zijn werk en gebruik ik nu standaard in tegenstelling tot die in mijn vorige auto.

De sportstoelen in de auto zitten erg lekker. Daarnaast zijn ze bekleed met mooi zwart leer. Stoelverwarming zorgt voor een snelle warme stoel in de winter (al gebruik ik de optie zelden). Ik ben wel benieuwd of ik het leer in een warme zomer ook nog weet te waarderen.

Over de Full LED verlichting ben ik zeer te spreken. Zowel voor, achter als binnen is er LED-verlichting wat mooi is en ook nog eens zorgt voor een erg goed zicht. Deze optie is dus zeker aan te raden, want het zorgt voor zowel comfort bij het rijden alsmede voor een mooier uiterlijk.

Lane Departure System is iets wat ik zelf niet snel zou bestellen. Het is een versie waarbij de auto zelf tegenstuurt wanneer nodig. Leuk dat het erop zit, maar het staat bij mij eigenlijk altijd uit. Op de een of andere manier merk je gewoon tijdens het rijden op de snelweg dat het aan staat. Door het systeem voelt het stuurgedrag soms kunstmatig aan, ook wanneer er nog (lang) niet hoeft te worden gecorrigeerd.

In de auto zit ook een uitgebreid mediasysteem. Het geluid is goed bij zowel de radio als ook bij telefoneren. Het navigatiesysteem is niet de beste in zijn soort, maar tot op heden heeft hij alles wel gewoon kunnen vinden. Wel is hij niet al te snel met het berekenen van de routes. Wat ik ook erg prettig vind bij de auto is dat er een extra schermpje zit tussen de tellers, waar je ook bijna alle info van het mediasysteem kunt opvragen.

De grootlichtassistent heb ik nog niet gebruikt. De regensensor kent verschillende standen en werkt tot op heden keurig net als de lichtsensor. Ik zou inmiddels bijna niet meer zonder die dingen kunnen. De cruise control was even wennen, maar werkt inmiddels perfect.

Problemen:
Tot op heden eigenlijk geen echte problemen. Op de tweede dag een sterretje in de ruit, maar dat is de auto niet aan te rekenen. Wel af en toe wat kleine kraakjes in het dashbord.
Ook zat er een klein beetje vocht in de koplamp, maar dat lijkt nu vanzelf weggetrokken.

Wel een punt ten aanzien van de bekleding maar ook daar kan de auto weinig aan doen. De dealer had namelijk de verkeerde kleur leer besteld al is het nog de vraag of dat achteraf erg is. Ik had namelijk de grijs/zwarte besteld in plaats van de geheel zwarte die ik nu gekregen heb. Belangrijkste reden was dat dan ook de onderkant van het dashbord in een lichtere kleur zou zijn, waardoor het minder donker wordt in de auto. Het is nu namelijk erg zwart binnen in de auto. Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die wel het grijs/zwarte lederen interieur hebben In dat geval graag een foto, want nog nooit gezien.


Pluspunten:
- Luxe
- Comfortabel
- Lekkere (sport)stoelen
- Fijne cruise control (je moet wel even wennen)

Minpunten:
- Motorgeluid bij koud weer
- Armsteun te kort (ben niet al te lang, dus stoel ver naar voren)
- Verbruik valt tegen

  • 5.500 km

Inmiddels enkele duizenden kilometers verder met de auto en nog steeds zeer tevreden. Doet alles wat hij moet doet en heeft nog geen enkel probleem gegeven. Rijdt comfortabel, maar is (behalve de motor) ook best sportief.

Geluid van de motor had/heb ik als minpunt staan, maar is vooral bij kouder weer en dan maakte mijn vorige PSA-diesel gewoon een wat lekkerder geluid. Bij wat warmer weer en warmere motor is de auto best stil en op de snelweg zijn het dan ook vaak de (winster)banden die het meeste geluid maken.

Verder ook tevreden over navigatiesysteem, weliswaar niet al te snel, maar nog niet op (veel) fouten kunnen betrappen en met name het schermpje tussen de klokken is fijn en geeft de goede informatie zonder dat je je ogen ver van de weg hoeft te halen.

Verbruik is nog altijd niet top, maar gebruik de auto ook eigenlijk niet zoals dat zou horen bij een diesel. Door een wijziging op mijn werk maak ik nu veel meer korte stukjes en staat de auto vaak al stil voordat deze goed opgewarmt is. Achteraf had ik dan ook beter niet voor een diesel kunnen gaan.

nieuwe update

  • 13.500 km

De auto heeft inmiddels wat meer ervaring, waaronder een vakantiereis naar Kroatie van 4500 kilometer. Ik ben nog altijd erg tevreden over de auto. Voor de vakantie meer dan genoeg ruimte en ook het verbruik was goed tijdens de vakantie, want gemiddeld kwam ik uit rond de 1 op 22/1 op 23.

Tijdens de vakantie goed de airco en navigatie kunnen gebruiken. Navigatie blijft traag, maar wist ook in Kroatie alles goed te vinden. De airco zorgt ervoor dat de auto in no time lekker koel is, waarbij het ook erg prettig is dat er gescheiden klimaatregeling in zit.

Enig nadeel, maar dat wisten we van te voren, is het hele warme leer wanneer de auto in de zon heeft gestaan.

Problemen verder nog niet ontdekt. Wel kreeg ik een keer een melding dat er een band zacht zou staan en dat is toch wel even schrikken de eerste keer. Vervolgens met gematigde snelheid doorgereden en het eerste de beste tankstation opgezocht. Aldaar bleek dat de band toch maar weinig lucht kwijt was. Een valse melding dus.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.