Seat Leon 1.6 TDI Ecomotive Limited Edition II (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 1.6 TDI Ecomotive Limited Edition II |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 536.544 km |
Opnieuw thuis
- 1.900 km
Na 6 jaar gereden te hebben in een Seat Leon 1.9 TDI had ik de overstap gemaakt naar een Renault Megane 1.5 DCI. De auto reed goed maar kon niet wennen aan het Franse comfort. Vandaar dat ik na 1,5 jaar afscheid heb genomen van de Megane en weer een Seat Leon 1.6 TDI gekocht heb.
En vanaf het eerste moment voelde het weer als "opnieuw thuiskomen". Man man man, wat een verschil van auto. Je voelt de kwaliteit in en rond de auto.
Ik heb de auto nu 2 weken in mijn bezit en ik geniet van iedere kilometer. Ik heb gekozen voor wederom een zwarte Leon maar dit keer met een beige lederen interieur. Ik vind het persoonlijk een hele mooie combi. Tevens gekozen voor de Limited Edition II uitvoering met o.a. volledig LED verlichting en rijbaan- en grootlichtassistent. Op de originele 16" lmv heb ik direct Vredestein Snowtrack 3 laten leggen omdat we nu de winter in gaan. Bij een Duitse Seat dealer heb ik originele 18" lmv gekocht, die er vanaf Maart onder komen. Dat zal de auto wel weer af maken denk ik.
Verder ben ik vol lof over de afwerking van de auto. Alles klopt en past goed op elkaar.
Het rijden is fantastisch in deze auto en geeft een "big smile" gevoel. Ik moet wel wennen aan de rijbaanassistent, doordat deze corrigeert en dat geeft een gevoel dat je niet de controle hebt over het stuur en de auto. Ik heb dit na een lange rit toch uitgezet en dat bevalt me beter. Verder ben ik erg tevreden en zal jullie de komende maanden op de hoogte houden bij ieder onderhoud of als er eerder problemen zouden zijn.
Wat een auto........
- 10.450 km
Wat een auto, idd. Het beestje gaat heerlijk de goede kant op. Heb er nu de eerste 10.000 km op staan en alles zonder problemen. Het enige wat mij opvalt is het kraken van het dashboard als het buiten erg koud is. Dit doet hij alleen de eerste km, daarna geen last meer van, maar ik begreep van andere Leon 5F rijders dat er nog genoeg kraakt in het interieur. Gelukkig heb ik daar (nog) geen last van.
Ook de olie maar eens gepeild en deze staat na 10.000 km nog keurig op max.
Verder is de Leon redelijk zuinig. Niet zo zuinig natuurlijk als ze opgeven vanuit de fabriek, maar een gemiddelde van 1:20,4 is haalbaar met een rustige rijstijl en 16" winterbanden. Ergens in Maart komen de 18" velgen eronder en ik verwacht dan een gemiddeld verbruik van 1:18 over te houden. Niet echt zuinig, want mijn oude 1.9 TDI had hetzelfde verbruik als de nieuwe 1.6 TDI met 6 bak. Uiteindelijk had ik gehoopt op een gunstiger verbruik.
Maar dat doet niet af, aan de geweldige rij eigenschappen van de auto. Deze ligt als een blok op de weg. Iedere bocht voelt veilig aan als je hier goed en beheerst doorheen gaat. Mss straks met de 18" en een verlangingsset, dat we de Leon nog strakker door de bochten kunnen sturen.
Maar dat is voor latere zorg :)
Het interieur met de beige lederen bekleding bevalt ook goed en de stoelverwarming doet in deze dagen zijn uiterste best om heerlijk te zitten in de stoelen. Je begint nu wel de verkleuring te zien op de bestuurdersstoel, ivm het dragen van spijkerbroeken in de zitting. De bekleding kleurt wat blauwer op de wangen van de stoel. Ik heb inmiddels geïnformeerd bij een bedrijf, en hiervoor is perfect spul te krijgen om dit schoon te maken.
Dus dat gaan we binnenkort ook even regelen.
Dus, als er tussentijds weer iets te melden is, dan zal ik dat zeker doen en anders lezen jullie het weer als we de 20.000 km hebben bereikt.
Geen nieuws
- 21.124 km
Het klint misschien saai, maar er is eigenlijk geen nieuws te melden. Ik heb alleen de 18" eronder laten plaatsen en dat geeft de auto een enorme mooie uitstraling. De 16" staan in de verkoop want in de winter gaan we ook op 18" rijden.
Het verbruik is natuurlijk wel iets toegenomen met de grotere wielen maar een gemiddelde van 1:20 is nog steeds haalbaar met 90% snelweg en 110-120 km p/u op de cc.
Olie is ook weer gepeild en dat staat nog steeds op maximaal, dus ook niets verbruikt.
Nog 10.000 km en dan krijgt de Leon zijn eerste beurt. Ik hoop dat hij zo door blijft hobbelen want het is een geweldige auto.
Zodra er eerder nieuws is zal ik het zeker melden.
Geen nieuws = goed nieuws
- 36.743 km
Tja, het is misschien een beetje saai, maar de Leon blijft maar gaan. Het gemiddelde verbruik blijft steken op 1:20 wat natuurlijk zeer netjes is. Verder heb ik de 16" wintervelgen verkocht en hiervoor originele 18" velgen gekocht met Good Year winterbanden er om heen. We zullen zien hoe dat gaat bevallen, maar dat duurt nog even.
Verder heeft de Leon zijn eerste onderhoudsbeurt gehad en ook dat bracht niets aan het licht. Verder is deze Leon ook nog gelukkig zonder kraakjes of piepjes, want las al wel dat er meerdere Leon's zijn die wat bijgeluiden fabriceren.
Gelukkig gaat dus alles naar wens.
Mocht er eerder weer iets te melden zijn, dan laat ik dat uiteraard weten.
Winterwielen
- 48.142 km
Het was feest afgelopen weekend. De Leon was alweer 1 jaar oud en rijdt nog steeds zoals het hoort. Het eerste jaar hebben we er 48.000 km afgelegd zonder problemen.
Ik heb er inmiddels de 18" winterwielen onder laten leggen met Goodyear Performance 2 winterbanden er omheen. Heerlijke combinatie en maken niet veel meer afrol geluiden t.o. de Continental zomerbanden.
Blijf mooi ogen met de wintervelgen :)
Ook door de grote 18" velgen parkeer ik altijd achteruit in, bij de parkeerhavens en laat de spiegel zakken naar de stoeprand. Helaas nu in het donker kan ik het niet duidelijk zien. Hierdoor hebben we de lamp voor het achteruit rijden, vervangen door een felle led lamp die geen storing geeft in de bc. Tevens ben ik op korte termijn van plan om de achter knipperlichten ook te vervangen door LED.
Later staan de verstralers in de voorbumper aan de beurt en worden ook LED.
Verdere plannen zijn straks, na de garantie om de auto te laten chippen bij in Nuenen bij de heren die VAG goed onder de knie hebben :).
De Leon zal dan omstreeks 95.000-100.000 km hebben gereden.
Als er weer nieuws is, meld ik me.
2de onderhoudsbeurt
- 68.751 km
Een beetje laat, maar hierbij toch even een update.
De Leon heeft bij de 60.000 km een long-life onderhoudsbeurt gehad en er was niets aan de hand. De Leon loopt ook heerlijk door en uiteraard zijn er bij deze onderhoudsbeurt de winterwielen onderuit gegaan en de zomerwielen er onder gegaan.
Het gemiddelde verbruik ligt op 1:20 en olie verbruikt de Leon niet.
Inmiddels hebben we een nieuwe pendalenset gekocht en moeten deze nog even monteren. Verder laten we de Leon in November 2015 chippen op maat om tegen de 150 pk te krijgen.
Mocht er eerder nieuws zijn, zal ik het melden.
Op naar de 90.000 km :)
Nieuwe set pedalen gemonteerd, verder niets.......
- 80.007 km
Eigenlijk heb ik niets te melden maar als je niets vermeld in je topic, lijkt net of je er niets aan doet, dus meld ik toch maar even dat we vrolijk doorrijden en tot op heden totaal geen problemen hebben. Wel heb ik onlangs een mooie originele set pedalen gekocht, die inmiddels ook gemonteerd zijn en er erg netjes uitzien. Verder heb ik de Leon ook weer eens goed in de was gezet en schrok van de vele steenslag op de motorkap, terwijl ik toch goed afstand hou van mijn voorganger.
Motorisch is er gewoon niets te melden en olie en waterverbruik is nihil. Met de diesel springt de Leon netjes om. Op dit moment nog steeds gemiddeld 1:20.
Dit jaar hebben we weer geen lange afstandsrit naar het buiteland omdat we weer lekker naar Zeeland gaan, dus helaas voor de Leon en voor mij, geen duizende kilometers in het vooruitschiet.
Mocht er weer iets nieuws te melden zijn, dan hoort u van mij.
3de onderhoudsbeurt
- 92.517 km
Jawel, daar zijn we weer met een bericht over mijn Leon. De Leon had namelijk zijn 3de onderhoudsbeurt nodig en is naar de garage geweest. De Leon is met glans door de test gekomen alleen was de achterruitenwisser aan vervanging toe. (die dingen zijn wel verschrikkelijk duur, maar dat terzijde).
In totaal waren we voor de 90.000 km beurt een bedrag kwijt van € 249,- incl ruitenwisser en kunnen dus weer 30.000 km rijden. Verder is er niets aan de hand met de Leon en rijden we weer vrolijk verder. Aankomend jaar krijgt de Leon veel meer km voor de wielen omdat er een reis naar Zuid Frankrijk is gepland in April, en een trip naar Barcelona in September. Verder zijn dagelijkse woon-werkverkeer ritjes van 120-150 km per dag. Zelfs na 2 jaar ben ik nog steeds tevree en stap ik dagelijks in met een big smile.
Tevens was dit was mij ook een reden om alle kosten eens op te tellen en te delen door het aantal km dat ik in 2 jaar gemaakt heb.
Ik had deze km prijs zelf al in gedachte maar het is toch altijd interessant om het eens uit te tellen, zeker nu de eerste 2 jaar de afschrijving flink aantikt:
Het volgende is mee gerekend in 24 maanden:
- Afschrijving (waardebepaling Autoweek) € 10.000,00
- All risk Verzekering 75% no claim incl. inz. verz / rechtbijst. / pechhulp Europa € 1.681,68
- Belasting € 3.353,00
- Onderhoud incl. banden (winter + zomer) € 1.717,00
- Brandstof á € 1.15 per liter / 1:20 gemiddeld € 5.175,00
Totaal na 90.000 km = € 0.24 ct per km
Mocht er tussentijds weer iets te melden zijn, dan laat ik van me horen.
Grtz.
4de onderhoudsbeurt
- 123.408 km
Het is mss saai, maar voor mij persoonlijk een fijne melding.
Auto heeft onlangs zijn 4de onderhoudsbeurt gehad en er was wederom niets te melden. Alleen hebben ze de remvloeistof vervangen.
Onlangs ook de eco-grille vervangen in de garage voor een Style-grille met honinggraat motief zoals onder in de bumper zichtbaar is. Uiteindelijk is het een mooier gezicht vind ik.
Helaas heb ik inmiddels wel 3 kleine scheurtjes in het leer van de bestuurders stoel, van het in en uit stappen. Terwijl ik toch jaarlijks het leer bewerk zodat het soepel blijft.
Gelukkig verder niets te melden.
De ANWB gebeld
- 134.084 km
Jawel, de eerste storing is een feit. Althans, het motormanagement lampje blijft branden na het starten, net dat ik een lange rit moet gaan rijden. Toch maar even de ANWB gebeld en deze waren er binnen het uur.
Wat blijkt, gloeibougie 3 is defect en moet vervangen worden maar het is op dit moment geen noodzaak en stelt de ANWB-er voor om de volgende werkdag een afspraak te maken bij de garage en nu gewoon door te rijden.
Zo gezegd zo gedaan en volgende week gaat de Leon naar de garage en worden tevens de winterwielen gemonteerd en wordt de Leon ook gechipt naar een vermogen van 140 pk.
Gloeibougie met druksensor
- 135.175 km
De Leon is een week later naar de garage geweest en daar hebben ze de 3de gloeibogie vervangen. Helaas had ik de pech dat het de gloeibougie was met druksensor, die een stuk duurder is (lees € 142.50), dan de andere 3 gloeibogies zonder sensor.
Maar ja, moet toch vervangen worden.
Tevens ook de 18" winterwielen weer geplaatst en de Leon heeft een chipkuur gekregen. We rijden nu rond met 145 pk en 320 NM.
De Leon rijdt heerlijk :)
5de onderhoudsbeurt
- 152.010 km
Vandaag de Leon naar de garage geweest. Long life beurt met interieurfilter en brandstoffilter, APK en wielenwissel van winter naar zomervelgen.
Verder was er totaal niets te melden. Dus we kunnen weer 30.000 km verder rijden.
Tot op de dag van vandaag nog dagelijks erg tevreden met deze Leon.
6de onderhoudsbeurt
- 183.777 km
De 6de onderhoudsbeurt was aan de beurt en tevens werd de Leon 4 jaar oud.
De Leon heeft zijn beurt gehad maar er was niets mee aan de hand en kwam met vlag en wimpel door de APK keuring heen.
De volgende beurt (210.000 km) moet de Leon een nieuwe distributieriem dus zal de beurt wel iets duurder uitvallen.
Verder een en al lof voor de Leon.
Getallen met een klein steentje.
- 191.025 km
Afgelopen week even bij de garage langs geweest. Er zat een scherp "piep" geluid aan de rechtervoorzijde. Ik dacht dat het mss een wiellager zou zijn dus even laten checken. De auto de brug op en bleek een steentje te zijn die aan de achterzijde van schijf en afschermplaat te zitten. Dus steentje er tussenuit en we rijden weer vrolijk verder.
Heb ook weer even de cijfers genoteerd na 4 jaar rijden:
Het volgende is mee gerekend in 48 maanden:
- Afschrijving (waardebepaling Autoweek) € 15.000,00
- All risk Verzekering 75% no claim incl. inz. verz / rechtbijst. / pechhulp Europa € 3363,-
- Belasting € 6706,-
- Onderhoud incl. banden (winter + zomer) € 2695,-
- Brandstof á € 1.25 per liter / 1:20 gemiddeld € 11939,-
Totaal na 190.000 km = € 0.21 ct per km
Dure onderhoudsbeurt
- 211.000 km
Vandaag de Leon naar de garage voor groot onderhoud. De distributieriem en waterpomp moesten vervangen worden, zoals ook de multiriem. Ook kreeg de Leon een long life beurt en APK. De remvloeistof is ook vervangen. Tevens 2 nieuwe voorbanden.
Verder was er niets aparts te melden. Bovenstaand is puur slijtage.
Ik stond ervan te kijken dat de remmen / schijven nog goed in tact zijn en verder geen hoesjes gescheurd zijn.
We rijden weer vrolijk verder en kijken na 30.000 km wel weer verder.
Als opmerking stond op de factuur, dat het vliegwiel zachtjes begint te trillen bij optrekken, dus dat zal de volgende beurt vervangen moeten worden.
Koppeling en drukgroep vervangen
- 242.500 km
De Leon was weer toe aan zijn onderhoud, en deze keer moest ook de koppeling en drukgroep vervangen worden omdat deze enorm trilde bij optrekken in de 1ste versnelling.
Tevens heft de Leon zijn vaste long life beurt gehad met een nieuwe APK en zijn er 2 nieuwe winterbanden (Goodyear's) gemonteerd op de 18"velgen
Verder was er gelukkig niets mee aan de hand, want ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat de remblokken en/of schijven aan vervanging toe waren na al deze kilometers maar dit was nog allemaal goed in orde.
We rijden nog steeds met de eerste set remblokken en schijven rond :)
Mocht er weer iets te melden zijn, dan laat ik dit wederom weten via deze rubriek.
250,000 km
- 250.000 km
Jawel, het was zover.........
Afgelopen maandag 25.03.2019 stond de magische stand van 250.000 km op de teller, en dat allemaal zonder al te veel problemen.
We rijden lekker verder tot aan zijn beurt met 270.000 km.
Klepstoter
- 271.365 km
Wederom een onderhoudsbeurt voor de Leon. Het viel me op dat in de ochtend de motor mee “herrie” maakt dan normaal, maar dit geluid verdwijnt snel genoeg.
Na onderzoek van de garage bleek het de klepstoter te zijn die herrie maakt als de motor koud is.
Dit is te verhelpen met hoge kosten maar ze geven aan, zolang het alleen met de koude start is, en het geluid vrij snel verdwijnt, er niets aan te doen.
Terwijl ik dit schrijf, heeft de Leon 288000 km gereden en rijdt nog steeds heerlijk.
Het geluid, zeker nu met koud weer, is alleen hoorbaar bij de start en verdwijnt met 5 minuten, dus rijden we gewoon door.
Garage gaf aan, als het geluid constant te horen is, dat er dan wel maatregelen genomen moeten worden. Maar er zijn meer auto’s die hier oud mee geworden zijn.
Verder geen meldingen en gaan we richting de 3 ton.
300.000 km verder
- 302.200 km
Jawel, we zijn de 3 ton gepasseerd en de Leon heeft zijn onderhoud weer gehad.
Voor de eerste keer zijn de remblokken na 300.000 km vervangen, dus dat is al een mooie prestatie. Verder is het blok en de bak nog kurkdroog en is er verder niets kapot of gescheurd.
Wel gaven ze aan dat de schokbrekers aan de achterzijde een klein beetje aan het zweten waren maar was nog niet dusdanig dat het vervangen moest worden. Verder heeft de Leon zijn long life beurt gehad en weer een verse APK.
Het tikken in de ochtend (klepstoters) horen we nog steeds de eerste paar minuten maar tot op heden brengt het volgens de garage nog geen schade toe aan de motor.
Wij gaan iig voor de volgende onderhoudsbeurt over 30.000 km.
We zullen doorgaan,,,,...
- 331.345 km
De Leon is wederom naar de garage geweest voor een long life beurt incl. wielenwissel (zomer naar winter) en een verse APK. Alles was weer in orde, en ze hebben alleen een interieurfilter en brandstoffilter extra vervangen.
Wel zijn er een paar puntjes die er aan zitten te komen welke te maken hebben met slijtage.
Als eerste zijn de achterschokbrekers aan het zweten maar nog niet aan het lekken maar de kans bestaat dat deze bij de volgende beurt vervangen moeten worden ( kosten 400 euro).
Ook zijn de fuseekogelhoesjes aan het scheuren maar ook nog niet lek. Deze zullen bij de volgende onderhoudsbeurt ook vervangen moeten worden (300 euro).
Ik heb gevraagd of het nodig is om deze nu al te vervangen maar dat was niet nodig.
Dus deze keer zijn we weer klaar voor de volgende 30.000 km en zien dan wel weer verder.
Ik zit er wel aan te denken om de auto nog eens professioneel te laten poetsen zodat de zwarte lak weer echt glimt.
Verder alleen maar lof over deze auto.
Mocht er eerder iets te melden zijn, dan laat ik het weten en anders weer over 7 maanden als de Leon zijn volgende beurt weer krijgt.
Wax en Glascoating
- 340.000 km
Zoals gezegd, toch besloten om de Leon te verwennen bij een kilometerstand van 340.000 km. Afgelopen weekend de Leon voor 2 dagen weggebracht voor een Wax en Glascoating. Ook is de steenslag op de motorkap netjes bijgewerkt en opnieuw gepolijst en zijn ook de koplampen gepolijst voor een beter zicht.
Helaas toen ik de Leon op ging halen regende het en was het niet geheel duidelijk te zien op de foto’s ( tegen de groene wand) dat deze weer als een spiegel blinkt en de zwarte lak weer glimt. Ik ben zeer tevreden over het resultaat.
Tevens was de Leon afgelopen maand 7 jaar geworden en heb ik even alle kosten weer op een rij gezet en kwam op een mooie km prijs:
Het volgende is mee gerekend in 84 maanden:
- Afschrijving (waardebepaling Autoweek) € 22.000,00 (is niet gezakt dit jaar).
- All risk Verzekering 75% no claim incl. inzittende verzekering / rechtsbijstand / pechhulp Europa € 6176,-
- Wegenbelasting € 8400,-
- Onderhoud incl. banden (winter + zomer) € 5655,-
- Brandstof € 1.25 per liter / 1:20 gemiddeld € 21031,-
Totaal na 336.500 km = € 0.188 ct per km
Lekke band
- 352.000 km
Op weg naar het werk gaf een melding op het dashbord aan dat ik rechtsachter druk verloor uit mijn band.
Gestopt op een parking maar kon niet echt merken dat de band slapper voelde dus besloten om de reis voort te zetten.
Bij aankomst op de zaak zag ik per toeval een klein stukje ijzer uit de band steken. De ANWB gebeld en ze waren er binnen 10 minuten en hebben het stukje ijzer eruit gehaald en de band “ gepropt” met als melding om de band zsm te wisselen.
Gelukkig is de winter bijna voorbij dus ik ga snel een afspraak maken in de garage om de zomerbanden er op te leggen en deze winterband eens nader te inspecteren wat we hier mee gaan doen.
Weer onderhoud
- 362.144 km
Wederom was er onderhoud gepland bij 360.000 km. Met een longlife beurt en interieurfilter en verse APK kunnen we de garage weer verlaten.
De schokbrekers en fuseekogel hebben verder geen extra slijtage dus we kunnen gewoon verder rijden en ze kijken bij het volgende onderhoud of deze dan vervangen moeten worden.
Ook gaven ze aan dat bij het sluiten van de auto, de tankklep niet meer wordt afgesloten. Blijkbaar is het pompje voor de sluiting defect. Reparatiekosten zijn € 150.- maar dat heb ik even gelaten voor wat het was.
Verder is de Leon nog steeds kurkdroog.
Dus op naar de 400.000 km.
Wederom de ANWB gebeld
- 365.780 km
Vandaag weer na lange tijd de ANWB gebeld. Het motormanagement lampje brand op het dashbord maar ik merk niets aan de auto.
De anwb-er leest de auto uit en gloeibougie 1 is deze keer defect.
Geen nood, zeker niet met deze buiten temperatuur maar moet ze wel een keer laten vervangen.
Maar dat was geen schande met deze kilometerstand.
Afspraak gemaakt eind Juli bij de garage om ze alle 3 te laten vervangen. 1 gloeibougie is inmiddels al vervangen bij 135.000 km en was dus niet nodig.
Al met al is er weinig aan de hand maar is een vorm van slijtage.
Dus dan laten we het vervangen en rijden we weer vrolijk verder.
3 nieuwe gloeibougies
- 370.010 km
Afgelopen week de 3 gloeibougies laten vervangen en de bc laten uitlezen en resetten zodat het motormanagement lampje weer uit blijft.
Totale kosten nog geen € 200.- en we kunnen weer verder.
Helaas hebben we de zomervakantie geannuleerd dus ook dit jaar geen lange rit gereserveerd voor onze Leon.
Hopelijk volgend jaar.
Fuseekogels vervangen
- 392.000 km
Het was weer zover, de Leon had weer een long life onderhoudsbeurt nodig en een verse APK.
Ook moest de remvloeistof vervangen worden en had de airco een servicebeurt nodig.
Ook bleek dat de fuseekogel aan de linkerzijde haarscheurtjes vertoonde in de hoes. Hierop besloten om ze beide te laten vervangen.
Ook gaven ze aan dat de schokdempers meer aan het zweten waren en dat deze bij de volgende onderhoudsbeurt vervangen moeten worden.
Bij de vraag hoe het motorblok eruit ziet na bijna 400.000 km gaven ze aan dat deze nog steeds kurkdroog is, waar ik heel blij van word.
Wel had ik gemerkt dat de regensensor zijn werk niet meer zelf deed en dat ik de interval zelf moet regelen.
Nu blijkt dat de regensensor kapot is en vervanging € 600.- gaat kosten.
Nou, die gaan we niet vervangen, ik help de interval zelf wel.
Belangrijkste vind ik, dat ik de Leon veilig op de weg moet houden en reparaties als een regensensor niet als eerste op mijn lijstje komen.
Uiteindelijk rijden we weer 30.000 km verder en met weer een verse APK.
Bij de volgende onderhoudsbeurt moet er ook een 2de wissel komen voor de distributieriem.
4 ton op de teller
- 400.000 km
Toch wel een serieuze kilometerstand. Vanavond op weg naar huis toch even gestopt aan de kant van de weg en een foto gemaakt van de kilometerstand. Ik vind het toch wel een hele prestatie voor een auto die dagelijks gebruikt wordt. En als ik dan kijk wat de onderhoudskosten zijn dan valt het wel mee.
Ik heb afgelopen week 4 nieuwe zomerbanden besteld. Dit keer geen Pirelli’s maar Vredestein Ultra Satin 225/40/18.
Waarom ? Omdat ze in de aanbieding waren. Kameraad van mij heeft deze ook onder zijn auto liggen in 17” en is dik tevreden over deze band dus voor mij reden om ook een keer Vredestein te bestellen.
Binnenkort worden de banden om de zomervelgen gelegd en onder de Leon gemonteerd. En omdat de Leon zich zo goed gedraagt en al 4 ton aan kilometers heeft afgelegd krijgt het lederen interieur een heuse opknapbeurt en worden de poriën gereinigd en het leer opnieuw geconserveerd. In de jaren is het lichte lederen interieur wel verkleurd door o.a. Spijkerbroeken en zonlicht.
Ik ben benieuwd.
Op naar de 500.000 km en dan aanmelden voor “ Klokje Rond “
Dat was een dure….
- 420.000 km
Vandaag de Leon weer naar de garage gebracht voor onderhoud en APK.
Ook moesten we voor de 2de keer een distributieriem en waterpomp vervangen worden wat deze beurt extra duur maakt.
Ook moesten ze de schokdempers weer controleren maar die zitten nog op hetzelfde niveau en zweten een beetje maar doen hun werk nog naar behoren en bekijken ze over 7 maanden weer bij de volgende onderhoudsbeurt.
Wel merkte ik sinds afgelopen donderdag met dat hete weer (32 graden) dat de airco het niet meer goed deed.
Daar ook vanmorgen melding over gemaakt en blijkt er een lek te zitten.
Dit kunnen zij niet oplossen dus heb afspraak gemaakt bij een gespecialiseerd bedrijf in Eindhoven waar ik 25 Augustus naar toe ga.
Daar stellen ze een diagnose en dan kijken we weer wat de reparatie gaat kosten.
Ook was er een melding bij de APK dat de led koplampen / de kap met steenslag en weersinvloeden, aan het vergaan zijn en er waarschijnlijk de volgende APK nieuwe led koplampen gemonteerd moeten worden ( € 1200.-).
Al met al wordt het spannend de aankomende tijd en zal jullie via dit review op de hoogte houden van elke reparatie en beslissing die er genomen wordt.
Want met deze kilometerstand wordt elke reparatie goed overwogen ivm de economische waarde van de auto.
Een ding staat voorop, veiligheid boven alles.
Airco opnieuw gevuld
- 421.044 km
Vandaag bij de aircospecialist geweest maar konden op het eerste oog niets vinden.
Daarop besloten om de airco opnieuw te vullen en kleurstof toe te voegen.
Over 4 weken weer een afspraak staan en dan kunnen ze met UV licht de lekkage opsporen.
Dus wordt vervolgd…….
Dilemma
- 435.101 km
Daar zijn we weer, en deze keer met een dilemma, waarbij ik graag jullie keus aanhoor om voor mijzelf een juiste keus te maken.
De airco-specialist heeft alles bekeken in September en het blijkt de verdamper te zijn welke kapot is. Als ze deze moeten vervangen moet het dashbord eruit anders kunnen ze er niet bij. Kosten zijn € 1000,-
Nu had ik een afspraak staan eind november want de verdamper moest besteld worden en had een levertijd van 6-8 weken.
Later in october werd de diesel enorm duur en alle verhalen daar omheen en besloten om de reparatie even uit te stellen, omdat ik eerst wil zien wat de dieselprijs gaat doen. in de winter kan ik best zonder airco rijden, dus hebben we afgesproken dat we ergens in Maart/ April nog eens kijken of we de reparatie door laten gaan.
Nu moet er volgend jaar ook 2 nieuwe schokbrekers onder € 600,- en een nieuwe koppeling met drukgroep verwacht ik € 1000,-
Het dilemma is dus, repararen we de Leon of een nieuwe of occasion benzine auto kopen ? Ik rij gemiddeld 48.000-50.000 km per jaar en dan staat deze nieuwe auto ook snel weer op 2 ton. Hoe lang kan een benzine auto mee ?
Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar de reparatie van de Leon omdat deze nog heerlijk rijdt en het blok nog droog is en geen water of olie verbruikt, maar een investering van € 2600,- aan reparaties is ook best veel voor een auto met bijna 450.000 km op de teller. Alle mensen die ik vraag is het 50/50 dus kom er niet veel verder mee.............
Totale kosten tot nu…..
- 435.525 km
Totale kosten na 9 jaar rijden:
Afschrijving € 22332.-
Verzekering All-Risk € 9567,72
Belasting € 11880.-
Onderhoud incl. Banden € 9218,51
Brandstof € 28792,85 (gemiddelde dieselprijs 2014-2022 € 1,39 Bron: Shell)
Totaal: € 81791,08 : 435000 km = € 0.19 ct per km.
Airco reparatie
- 444.236 km
Zoals eerder vermeld zat ik in een dilemma, en uiteindelijk toch het besluit genomen na een grondige keuring van de auto ( volgt later meer van ) om de airco te laten repareren.
De verdamper onder het dashbord en de condensor in het voorfront te laten vervangen door nieuwe onderdelen.
Tevens besloten om de koplampen te laten opknappen zodat we een beter en helderder beeld krijgen onderweg in de avond.
Ik ben zeer tevreden ondanks dat er ook stof aan de binnenzijde van de koplampen zit maar daar kunnen we weinig aan veranderen, maar is niet storend.
Ik ben blij met deze upgrade en wat mij betreft gaan we nog even door met deze Leon.
Binnenkort afspraak maken bij de garage voor zijn 450.000 km beurt.
Dus er zal snel weer een update komen.
Koppeling en drukgroep vernieuwd
- 451.337 km
Vandaag de Leon weer naar Vagtechniek geweest voor de 450.000 km beurt.
Longlife met APK en een nieuwe koppeling met drukgroep.
Ik was wel ff benieuwd hoe de nieuwe APK zou zijn met de deeltjesroetfilter. Maar de Leon is met vlag en wimpel geslaagd.
Wel was er een minpuntje, het wiellager rechtsachter is kapot en moet vernieuwd worden.
Deze moet eerst gemaakt worden voordat ik weer een verse APK krijg.
Helaas hadden ze de spullen niet op voorraad dus heb weer een afspraak gemaakt als ik vakantie heb eind Mei.
APK is zowiezo geldig tot Augustus.
Dus wordt vervolgd…
Wiellager en verse APK
- 463.143 km
Het heeft even geduurd maar dan uiteindelijk is de nieuwe wiellager rechtsachter gemonteerd en de Leon is weer voorzien van een verse APK.
Afgelopen week was het rechterachterknippeicht ook kapot en toen maar besloten om de LED knippers er weer in te zetten.
Die had ik nog liggen maar zijn niet meer gemonteerd ( vergeten).
Nu na 463000 km hebben we ze gemonteerd en ziet er heel strak uit.
Nu is alle verlichting in LED uitgevoerd en hebben geen foutmeldingen.
Zoals gezegd ook een verse APK incl roetmeting en deeltjestelling maar de Leon is geslaagd met vlag en wimpel.
Ik hoop de Leon nog lang in de lucht te kunnen houden.
Op naar de 5 ton….
2 nieuwe zomerbanden
- 470.000 km
Afgelopen week na 70000 km de voorbanden vervangen.
De huidige hebben toch nog 4 mm profiel maar wilde nieuwe onder de auto voordat we aan de monstertocht zouden beginnen naar Zuid Italië.
In 2 weken tijd rond de 3500 km erbij.
Na thuiskomst maar weer eens een afspraak maken voor regulier onderhoud bij de 480000 km.
10 jaar jong
- 482.000 km
Het is weer feest. De Leon is vandaag jarig. Ze wordt 10 jaar jong met 482.000 km op de teller.
Uiteraard heb ik ze vandaag gewassen.
Heb ook alles weer op een rij gezet:
Belasting € 13200
Verzekering € 11326
Onderhoud € 12472
Brandstof € 38560
Afschrijving € 22322
Totaal € 97880 (slik)
Is gemiddeld € 0,20 cent per km.
Aankomende vrijdag krijgt ze haar longlife onderhoudsbeurt en APK.
Ik zal uiteraard weer melden wat daar uitgekomen is.
Longlife onderhoudsbeurt
- 482.240 km
Afgelopen vrijdag de Leon weer zijn onderhoud gehad bij Vagtechniek.
Longlife onderhoudsbeurt en interieurfilter en remvloeistof vervangen.
Tevens wielenwissel van zomer naar winter.
De Leon was pas in augustus APK gekeurd maar was nu gratis bij de longlife onderhoudsbeurt dus ik zeg, doe ook maar meteen een APK erbij.
Helaas afgekeurd want LED rechterkoplamp heeft de dagrijverlichting geel licht en de linker LED koplamp heeft wit licht. Dat is blijkbaar afkeur. Tevens zat er onder de rechterachter reflector in de bumper wat vocht onder en dat was ook afkeur.
Dus we rijden nog ff door met de huidige APK.
Kijken rond Augustus wel weer ff verder.
Roetdeeltjes test
- 495.587 km
In de wandelgangen gaat het erover dat per 1 januari 2025 voor diesels een nieuwe norm geldt.
Geen 1 miljoen roetdeeltjes uitstoot per kubieke centimeter maar dit wordt terug gedrongen naar 250.000 roetdeeltjes per kubieke centimeter.
Dat was wel even schrikken want dat is 1/4 van de huidige norm. Of het een gerucht is of werkelijkheid wordt is mij een raadsel, want ik kan er verder niets op internet van vinden bij RDW of ANWB.
Vanmorgen toch even naar de garage geweest omdat ik erg benieuwd was, wat de uitstoot van mijn trouwe Leon zou zijn na al die kilometers.
Na een test kwam dit op 46.000 roetdeeltjes per kubieke centimeter, dus ver onder de nieuwe of oude maximale norm.
Er was ook geen probleem met het regenereren van de roetfilter en hij gaf aan dat je het ook duidelijk kon zien aan de grijze uitlaatpijp ipv zwart ( van het roet).
Dus dat was een mooie uitkomst.
Nog een kleine 5000 km en dan passeren we het half miljoen kilometers.
Dat is iig een mooi fotomomentje.
Wordt vervolgd.
500.000 km
- 500.000 km
En dan in eens is het zover. Dan zijn we de 500.000 km gepasseerd.
Wat een topprestatie van de Leon !!
Op naar de 600.000 km
1ste set remschijven vervangen
- 505.680 km
Tijdens de wielenwissel van winter naar zomer vertelde de garage mij, dat de wiellager rechtsvoor kapot was. Ik dacht dat deze herrie van de winterbanden af kwam, maar het bleek de wiellager te zijn.
Hierop besloten om eerder een afspraak te maken bij de garage.
Vandaag wordt de Leon weer vers APK gekeurd met een nieuw wiellager, maar ook na ruim 500.000 km nieuwe remblokken en schijven aan de voorzijde. Dit wordt de eerste set schijven welke vervangen worden. De eerste set achterschijven en remblokken zijn nog in goede staat, en hoeven nog niet vervangen te worden. Ook worden de koplampen weer opnieuw gepolijst en ondanks een klein geel stripje van de led verlichting mag deze toch goedgegeurd worden ipv 2 nieuwe koplampen te vervangen voor € 1500,- extra.
Al met al ben ik weer tevree en rijden weer even verder met de Leon.
Weer een longlife onderhoudsbeurt
- 510.000 km
Vandaag kreeg de Leon weer zijn longlife onderhoudsbeurt met de 510.000 km.
Er was niets te melden alleen een beurt en luchtfilter en brandstoffilter zijn vervangen.
Ook is het blok gelukkig nog steeds droog.
Dus ik zeg, we doen nog een rondje.
In September gaan we nog een mooie trip maken richting Bordeaux.
Als er nieuws is, meld ik me weer en anders over 30.000 km weer voor een onderhoudsbeurt.
Sensor defect
- 514.598 km
Zo dat was me het dagje wel weer…..
Afgelopen dinsdag met de Leon onderweg naar het werk ( 60 km enkel) en onderweg op de snelweg kreeg ik een grote rode melding op het dashboard van een kokende motor.
Het vreemde was alleen dat terwijl de melding kwam op het dashboard, de temperatuur 90 graden was op de temperatuurmeter.
Direct op dat moment liep de temperatuur snel op naar 129 graden terwijl ik op de snelweg de afslag nam voor een veilige parkeerplaats.
Toen even onder de kap gekeken naar de koelvloeistof maar die stond netjes op maximaal.
Ook stond deze niet te borrelen/ koken in het expantievat.
Ook even de olie gepeild maar die was ook goed, zoals ook even onder de oliedop gekeken of er slush aanwezig was. hiermee kun je zien of er water bij de olie is gekomen.
Niets van dat àlles gelukkig.
Het motorblok voelde ook niet heet aan maar normaal op bedrijfstemperatuur.
Hierdoor was ik al meer gerust gesteld en had het idee dat er een sensor de verkeerde waardes doorgaf aan de bc of dat de thermostaat defect zou zijn.
Auto werd afgesleept naar Vagtechniek in Nuenen ( mijn vaste garage) waar een taxi gereed stond om mij weer bij de ANWB in Geldrop af te zetten voor een gratis leenauto ( Nissan Micra).
Binnen 2.5 uur tijd (vanaf melding op dashboard) was ik weer mobiel en stond mijn auto in de garage.
Alles goed geregeld door Centraal Beheer en EuroCross / Logicx.
Vagtechniek heeft mij later terug gebeld en er was inderdaad een sensor defect (verkeerde meting vandaar foutmelding) dus gelukkig geen kokende motor.
Onderdeel werd besteld en een dag later konden we gelukkig alweer rijden met de Leon.
Ook grote dank aan de garage voor de snelle service.
Nieuwe verstuivers
- 529.042 km
De start van de Leon werd steeds moeizamer, zeker met het koude weer in de ochtend, moest ik wel 2-3 x voorgloeien voordat deze goed wilde aanslaan. In de garage hadden ze al eens gezegd, dat de verstuivers de beste tijd hadden gehad, en bij de keuring van " Klokje Rond" gaf Tim al aan dat ze een beetje aan het zweten waren, en dat was bijna alweer 100.000 km geleden.
Dit is uiteraard ook weer een dure reparatie, maar na overleg met de garage, gaven deze aan dat het de Leon nog zeker waard is. Hierop besloten om de 4 verstuivers te laten vervangen, want wij willen eigenlijk nog wel even doorrijden met deze Leon.
Na al deze kilometers verbruikt de Leon nog steeds geen koelvloeistof of olie en is er ook geen roest te bekennen.
Tevens heb ik een nieuwe set 17" FR winterwielen gekocht en er nieuwe Michelins op laten leggen. Is een maatje kleiner dan de 18" FR velgen welke er normaal onder liggen tijdens de winter maar ik wil kijken of de Leon tijdens de winter met deze 17" velgen mss iets zuiniger is dan met de 18" velgen.
Zodra de auto weer gewassen is, zal ik van de week een nieuwe foto plaatsen met de 17" FR velgen.
Dynamo kapot
- 536.544 km
Gisteren reed ik over de snelweg toen het acculampje ging branden. De melding op de BC was dat de accu niet meer bij deed laden.
Ik de garage gebeld of ze in de middag tijd hadden om te checken en ben dus even langs de garage gereden en aldaar achter gelaten.
Vandaag hebben ze controle uitgevoerd en bleek dat de dynamo de geest gegeven heeft.
Een nieuwe is erg duur dus na overeenstemming een redelijk nieuwe laten monteren voor minder dan de helft.
Tevens ook maar direct weer een longlife onderhoudsbeurt uit laten voeren, de 540.000 km beurt.
In Juni gaan we een roundtrip maken door Spanje en Portugal en gaan dus zeker stoppen in Leon.
Nu al zin in.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.