Seat Leon 1.6 Businessline (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 1.6 Businessline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 96.405 km |
4 jaar Seat Leon
- 96.405 km
Na ruim vier jaar en een kleine 100.000 km heb ik mijn Seat Leon 1.6 businessline in juli 2011 ingeleverd voor een nieuwe Skoda Fabia Combi 1.2 tdi Greenline. De Leon was mijn eerste auto van de zaak en ook “mijn” eerste gloednieuwe auto. Ik heb er vier jaar lang met heel veel plezier in gereden en zal proberen mijn ervaringen te verwoorden.
De keuze voor de Leon heb ik destijds vooral gemaakt vanwege het feit dat hij veel bood voor relatief weinig geld. Een (technisch identieke) Golf met dezelfde uitrusting zou ruim € 5.000,- duurder zijn uitgevallen. Bovendien vond (en vind) ik de Leon gewoon mooier. De auto is destijds door mijn werkgever gekocht en gelukkig stond bij de importeur een zenithgrijze 1.6 businessline. Zo had ik binnen een paar weken een auto in de kleur en uitvoering die ik wilde. Op dat moment was de 1.4 TSI nog net niet leverbaar in de Leon anders had ik die zeker gekozen.
De businessline is vrij compleet uitgerust met zaken als: Automatische airco, (monochroom) navigatie, parkeersensoren, regensensor, automatische verlichting, cruisecontrol, 4 elektrische ramen en elektrisch inklapbare spiegels (allemaal ook afstandsbediend), 16” lichtmetaal, stuurwielbediening audio, automatisch dimmende binnenspiegel.
Rijden
Na vier jaar kan ik niet anders zeggen dan dat de Leon gewoon een hele fijne sportieve auto is om mee te rijden. Ik ben echt geen wegpiraat maar als de wegen verlaten zijn, rijd ik graag een keer stevig door (dat zal met de Greenline waarschijnlijk wel wat minder worden…). De auto is vrij stug geveerd, de stoelen pakken je lekker beet –en dan had ik niet eens het sportonderstel of de sportstoelen- en je kunt met vertouwen een snelle bocht nemen. Binnen de bebouwde kom houd ik me altijd keurig aan de maximumsnelheden. Met de Leon kun je dan veel bochten en rotondes nemen zonder te remmen. Het is dan grappig om haastige bumperklevers achter je in de problemen te zien komen als ze op het laatste moment merken dat ze met hun SUV’s, Vito’s en Caddy’s wel flink op de rem moeten.
De Leon is niet de stilste, zeker niet met deze motor. Op geluidsisolatie vanuit het motorcompartiment lijkt ook wat te zijn bezuinigd. Bovendien geven de banden vrij veel geluid af. Niets wat niet is op te lossen door de radio een puntje harder te zetten.
Met de 1.6 motor is het geen strepentrekker, maar met een beetje gas geven kom je goed mee. Het verbruik is er dan ook naar, gemiddeld kom je niet veel hoger dan 1 op 11 of 1 op 12. Om deze reden zou ik deze auto dan ook nooit zelf kopen maar altijd gaan voor de 1.4 TSI (of tegenwoordig zelfs de 1.2).
Kortom, een fijne auto om mee te rijden als je houdt van een vrij stugge/sportieve auto. Als je daar niet van houdt moet je gewoon geen Seat nemen.
Interieur
Aan het materiaalgebruik in het interieur zie je het prijsverschil met een Volkswagen wel terug. De gebruikte kunststoffen zijn allemaal vrij hard en het middenconsole deed me vooral denken aan het materiaal waar Playmobil van is gemaakt. Aangezien de interieurdelen die je gebruikt (stuur en pookknop) met leer zijn bekleed, heb ik me hier nooit aan gestoord. Ik heb ook nooit last gehad van krakende of rammelende interieurdelen.
Een beetje storend is wel de vlak liggende A-stijl die je vrij veel zicht ontneemt. Het komt wel eens voor dat bij het naderen van een kruising een van rechts komende auto precies “achter de raamstijl” blijft rijden en je hem pas op het laatste moment ziet. Als je vooraan staat bij een hoog hangend stoplicht moet je bovendien met je neus tegen de voorruit gaan zitten om ‘t te zien. Dit alles onder het motto: wie mooi wil zijn moet pijn lijden. Overigens heb ik wel eens klachten gelezen over de binnenspiegel die veel zicht zou ontnemen. Ik heb dat nooit zo ervaren. Dit zal misschien liggen aan hoe hoog je de bestuurdersstoel zet; ik had hem altijd zo laag mogelijk staan.
Op de achterbank is het voor twee personen goed uit te houden. Been- en hoofdruimte zijn voldoende voor volwassenen (hoewel die er bij mij vrijwel nooit hebben gezeten). Door de aflopende daklijn moeten die wel hun hoofd intrekken bij het in- en uitstappen. De daklijn maakt vooral ook het in de auto zetten van kleine kinderen vrij lastig.
De bagageruimte is qua afmetingen normaal voor zijn klasse. Door de relatief kleine achterklep is hij alleen niet echt gemakkelijk toegankelijk. De opening is vrij klein en de tildrempel is hoog. Daardoor is het soms moeilijk om spullen die op zich makkelijk in de kofferbak passen er ook daadwerkelijk in of uit te krijgen (zoals een kinderwagen). Wederom: wie mooi wil zijn…
Betrouwbaarheid
Qua betrouwbaarheid en onderhoud valt niet veel bijzonders te melden. De voorbanden gaan er vrij snel doorheen (ongeveer 45.000 km per set), maar dat zal vooral rijstijl-gerelateerd zijn. Daarnaast waren de achterbanden vanaf ongeveer 70.000 km zodanig “gecupt” dat dit een nogal irritant geluid gaf. Dan maar de radio nog wat harder. Toen ik de auto inleverde waren ze vanwege de profieldiepte bijna aan vervanging toe.
De auto startte gedurende de 4 jaar dat ik hem heb gehad elke ochtend netjes en hij heeft het verder gewoon altijd gedaan. Ik heb nooit last gehad van storingen of mankementen waardoor ik er niet (goed) mee kon rijden, dus qua betrouwbaarheid dik in orde. Ik heb zelf ook nooit een druppel olie hoeven bijvullen. Wel zijn er een aantal kleine dingetjes geweest:
-Het navigatiesysteem is kort na levering vervangen vanwege steeds terugkerende storingen
-Het eerste halfjaar heb ik met de dealer in de clinch gelegen om een hinderlijke rammel in de voorwielophanging opgelost te krijgen (zij gaven telkens aan het niet te horen)
-De elektrisch inklapbare buitenspiegels weigeren regelmatig dienst (helaas vooral bij het UITklappen)
-Het bestuurdersportier ontgrendelde op een gegeven moment niet meer via de afstandsbediening
-De binnenste achterlichten (in de klep) lijken niet degelijk aangesloten. Regelmatig gingen deze “kapot”met melding op het dashboard, om het bij de volgende rit gewoon weer te doen.
-na kort rijden, even stoppen en vervolgens weer doorrijden gaf de airco regelmatig even een vieze vis-achtige lucht. Ondanks meerdere reinigingen is dit nooit helemaal opgelost
Het prijsverschil met een Golf moet ergens vandaan, komen zullen we maar zeggen.
Al met al is de Leon in mijn beleving gewoon een mooie en prettig rijdende auto. Als je op zoek bent naar een sportief rijdende compacte middenklasser is het een goede optie. De uitvoering die ik had met 1.6 achtklepper is door de tussentijdse wijzigingen in het motorengamma wel erg achterhaald. De 1.4 TSI biedt betere prestaties tegen een lager verbruik (en de 1.2TSI trouwens ook).
Foto's toegevoegd
- 96.405 km
Inhoudelijk niet echt van toegevoegde waarde maar ik kwam nog wat foto's tegen die ik destijds van de dealer toegestuurd heb gekregen. Ik weet niet meer zeker of die nou echt van "mijn" Leon waren, maar ik had in ieder geval precies dezelfde.
Vind het nog steeds één van de mooiste kleuren voor de Leon (in plaats van het eeuwige zwart en zilvergrijs).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.