Seat Leon 1.4 TSI Sport-up (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 1.4 TSI Sport-up |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 55.300 km |
ERVARINGEN
- 6.600 km
Na 4 maanden te hebben gewacht, eindelijk in juli 2008, mijn Leon, modellenjaar 2009, afgeleverd gekregen in sport-Up uitvoering, kleur zwart, open dak, winterpakket, privacy glas, parkeersensoren( geen overbodige luxe overigens in deze auto met zijn toch wel enigzins matige uitzicht naar achteren en opzij...) Mijn Altea 2.0 FSI Sport Up van 2004 ingeruild.
UITERLIJK: Ik vind de auto fraai dat moge duidelijk zijn, ik vind de verticale stand van de ruitenwissers nog steeds erg mooi gevonden... Ik vind de geleverde lichtmetalen velgen wel mooi deze keer, dit is m.i. niet voor alle uitvoeringen en bouwjaren het geval.
INTERIEUR: Netjes/mooi, ik vind het grijze metaal van het dashboard in combinatie met het zwarte zachte materiaal fraai. De sportstoelen zitten fantastisch en de bekleding is mooi. De ruimte voorin is ruim voldoende, ook met een schuifdak en mijn lengte van 1.88.
Achterin is de ruimte voor de benen redelijk en zo ook de hoofdruimte, voor mijn lengte. De opbergruimte (vakjes) in de auto is volstrekt onvoldoende, dat had de Altea beter voorelkaar, de kofferruimte is wel weer redelijk. Ik vind dat de radio redelijk goed presteert, beter dan in de Altea, ook het geluid van de luidsprekers valt niet tegen. Jammer dat Seat standaard niet wat meer aluminium details levert zoals in accesoirespaketten leverbaar, dit had het interieuer wat minder saai gemaakt.. Nu heeft Seat ook nog het kleine chroomrandje om de hoes van de pook, weggelaten, althans in mijn uitvoering, ik ervaar dat als verkeerde zuinigheid. De hoofdsteunen achterin steken vervelend in je rug als ze in de onderste stand staan. Als je ze omhoog laat staan dan zie je niets meer naar achteren. Dit is overigens een probleem bij vele merken. Jammer dat Seat geen controlelampjes heeft gemonteerd als de stoelverwarming en spiegelverwarming aanstaat, ook hadden de controlelampjes van de verlichting van mij in het dashboarddisplay mogen zitten ipv op de lichtschakelaar.
TECHNIEK: De motor is stil, soepel en snel en het is een plezier om met deze motor te rijden, verwacht echter geen GTI prestaties of de power van een 2 liter. Het toerental ligt op 2500 in de 6e versnelling met 120 km-u en dat is netjes en rustig rijden. Als de buitentemperaturen laag zijn, is de motor vlak na het starten niet erg stil. Dit wordt al snel beter als de boel wat op temperatuur komt. Ook voelt de bediening van het gaspedaal wat zwaar en stroperig als de boel koud is. Ook dit lost zich op als de boel op temperatuur is. Als de motor echt op bedrijfstemperatuur is, gaat alles soepel en stil en dan kun je ook veel van de auto vragen en op toeren rijden. Rustig de tijd nemen dus om de boel op temperatuur te rijden . Dit komt de turbo ook ten goede natuurlijk.
De auto schakelt licht en soepel. Het sturen gaat licht maar met voldoende gevoel. De auto remt fijn en direct. De wegligging is fantastisch en de auto nodigt uit tot sportief rijgedrag. Het benzineverbruik ligt nu op zo`n 1 op 12, maar dat zal nog wel beter worden na het inrijden. Ik moest bij de Altea mijn best doen om beter dan 1 op 10 te rijden en ik ben niet echt een snelle rijder. Vreemd is de verwarring rond de te tanken benzine soort, ik krijg daar verschillende informatie over. Ik rijd de auto in met super 98 (Ultimate van BP) maar straks ga ik over op euro 95.
COMFORT: Rijcontactgeluid is er wel enigzins, misschien ook door de harde vering en de brede (Bridgestone)225 banden en misschien is de isolatie ook wel niet helemaal optimaal. Als je van comfort houdt, neem dan geen sportuitvoering ! Als je twijfelt, rij dan maar eens een halfuurtje over een klinkerweg... Het windgeruis is niet te nadrukkelijk aanwezig. De cruise control doet zijn werk nauwkeurig en gemakkelijk.
PRIJS: Ik begrijp niet dat Seat zijn prijzen niet heeft verlaagd net als VW, volgens mij is een Seat Leon thans duurder als een VW Golf in vergelijkbare uitvoering!
4500 km: Verbruik blijft rond de 1 op 12 hangen en dan rijd ik veelal op de grote weg en zeker niet bijzonder snel en pas zo veel mogelijk "het nieuwe rijden" toe...
Natuurlijk rijd ik wel stukken 1 op 14/15 op b-wegen en rustig rijdend, maar het gemiddelde valt tegen. Ik reed 15 a 20 jaar geleden ook al in auto's die een verbruik van 1 op 12 hadden. Mijn vriendin rijdt in een BMW met een 1900 cc motor van bijna 10 jaar oud en deze loopt ook 1 op 12 ! Ik vraag me af wat er is veranderd de laatste 20 jaar ?!
Zoals wel vaker opgemerkt in deze reviews,zit de binnenspiegel voor het gevoel in de weg en te dicht naar de bestuurder en ook moeten de dikke en schuine A-stijlen wel wat wennen, want ze nemen veel uitzicht weg.
De auto pakt goed op, maar voor sportieve prestaties moet er wel behoorlijk toeren worden gemaakt,dan gaat de auto wel goed van zijn plaats.
PROBLEMEN
- 7.000 km
-Misschien mede door de harde vering is er hier en daar wel eens een klein rammeltje of trillinkje hoorbaar,voor een deel afkomstig van de constructie bij en rond het open dak. Ook hoor ik wat resonantie vanonder de auto bij het optrekken vanuit stilstand. Jammer, dit soort bijgeluiden doet afbreuk aan het kwaliteitsgevoel.
-Ik merk dat er in de linkerwang van de zitting van de bestuurdersstoel een vouw onstaat die er niet thuishoort.
-5/12/08: Vastgesteld dat zich in beide koplampen vocht begint te verzamelen. Is volgens internet een bekend probleem bij VAG auto's en dus ook bij Seat. Mijn Altea had er geen last van.
Update 9500 km
- 9.500 km
De volgende volgende mankementen hebben zich gemanifesteerd en zijn inmiddels door de dealer verholpen:
- Twee koplampen vervangen ivm vochtproblemen.
- Stoelzitting voorzien van nieuwe vulling ivm een ontstane vouw in de bekleding.
- Schuif/kanteldak iets uitgericht. Stond niet geheel vlak in het dak.
- Er zijn 4 nieuwe banden gemonteerd. De auto ging steeds meer lawaai maken en alle banden bleken te cuppen !! De Bridgestone potenza's zijn kostenloos vervangen door Continental sportcontact 3. Deze banden voelen ook soepeler aan tijdens het rijden, het lijkt of het comfort is toegenomen. Belachelijk dat de banden beneden de 10000 km al zodanig cuppen dat rijden een takke herrie veroorzaakt en gaat irriteren.
Al deze zaken zijn prima opgelost door de dealer Oto Bergsma in Heerenveen.
update
- 10.000 km
Aangezien 4 gecupte banden mij niet gerust stelden, de auto ter controle uit laten lijnen bij topbedrijf Lammert van der Meulen te Dokkum. Bleken zowel de wielen voor als achter niet goed te staan. Aan beide assen 1 wiel in de plus en 1 wiel in de min. Dit in combinatie met een niet geschikte band zou volgens Lammert best wel eens de oorzaak van het cuppen kunnen zijn. Alle wielen staan nu weer goed uitgericht en ik hoop dat het cuppen tot het verleden behoort. Een slechte zaak natuurlijk dat een nieuwe auto blijkbaar zo van de fabriek komt...
update (12000 km)
- 12.000 km
Recent een alu-set laten monteren. Staat de auto goed en maakt het interieur wat minder saai.
Het resonante geluid vanonder de auto, wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de koppeling ! Binnenkort moet waarschijnlijk de hele boel eronder weg. Na dat de laatste keer het dak is bijgesteld, is er een hinderlijke rammel ontstaan. Ook wijkt het dak nu aan de voorzijde. Ook dit probleem zal worden aangepakt.
update
- 12.500 km
De auto 2 dagen kwijt geweest en vandaag weer opgehaald.
Turbo is vervangen, dit bleek de oorzaak van het resonante geluid te zijn en niet de koppeling zoals verwacht. De tolerantie binnen de behuizing zou te krap zijn geweest.
Het kanteldak staat weer vlak en het irritante rammeltje is verholpen. Nog steeds tevreden over de dealer en de auto....
Inmiddels ligt het verbruik op 1 op 12.5, dus iets beter, misschien ook door de uitlijning..?
update
- 15.000 km
Eerste beurt op 15000 km. Geen bijzonderheden. Gelukkig zijn alle ergenissen verholpen en maar hopen dat het zo blijft...
Toen vorige keer de banden werden vervangen op 9500 km, bleek er al behoorlijke slijtage te zijn in mm. Nu na 5500 km, werd er achter gemeten 8 mm en voor 7.4. Waarschijnlijk is na het juist uitlijnen de slijtage aanzienlijk afgenomen.
Indruk van de auto na ongeveer een jaar gebruik:
- Vering van de Sport-Up uitvoering is gewoon te hard naar nijn smaak.
- Rolgeluiden/banden geluid zijn te nadrukkelijk aanwezig. Ook hoor je de remgeluiden te nadrukkelijk.
vogelpoep/dode insecten
- 15.000 km
Misschien weet iemand raad... Ondanks dat ik de auto regelmatig was en zeker als er vogelpoep op zit, zitten er toch wat plekjes in de zwarte lak die ik er niet af krijg van vogelpoep en doodgeslagen insecten. Het lijkt wel of de vogelpoep de lak oplost en dat de insecten 1 worden met de lak... Weet iemand een remedie tegen deze plekjes..? Ik zit te denken aan machinaal poetsen of dat laten doen bij een poetsbedrijf. Ik heb al Scratch-X geprobeerd van Mequiars,maar geen succes.
update
- 22.000 km
- Nadat de koplampen de vorige keer zijn vervangen, ontstond er weer vocht in beide koplampen. Deze keer zijn er door de dealer gaatjes in de lampunits geboord in de hoop dat het vocht verdwijnt.
- Vorige keer werd ook de vulling van de stoelzitting vervangen. Toch was de plooi in de stof niet verdwenen en nu is nieuwe bekleding gemonteerd op de zitting. De originele stoelbekleding was blijkbaar te ruim.
- De achterruiten sloten niet altijd goed indien de ramen naar beneden waren geweest, het was net of trad de sluitbeveiliging in werking en de ruiten gingen steeds na driekwart weer naar beneden inplaats van zich te sluiten. Ik weet niet precies wat de dealer eraan heeft gedaan, maar hopelijk is het probleem verholpen.
- Ik heb voorts de koplampsproeiers laten uit-coderen. Met deze winters blijf je vloeistof bijvullen. Zag het nut van deze sproeiers toch al niet zo en de auto zat altijd onder het schuim na het gebruik ervan...
Inmiddels is de auto nagenoeg vrij van vervelende rammeltjes (ook het open dak mechanisme)
De toegevoegde foto's zijn van identieke auto. Het lukte me maar niet om eigen foto's toe te voegen...
update
- 27.000 km
De auto rijdt gelukkig al een tijd zonder enig probleem en ik moet zeggen dat me dat goed bevalt... Ik ben nu ook weer echt tevreden over de auto ! Ik heb tijdens alle ellende echt overwogen om hem in te ruilen voor een VW Scirocco, maar dat laat ik nu maar achterwege...Het benzine verbruik zit in de zomerperiode tegen de 1 op 13 aan en dat is netjes. De problemen met het vocht in de koplampen zijn opgelost na het boren van gaatjes in de unit. Rest nog wel het ongenoegen over een te harde vering en het afrolgeluid.
Update
- 29.300 km
Auto heeft een grote (30000) km beurt gehad. Er waren geen bijzonderheden.
winterbanden
- 33.300 km
4 winterbanden van Goodyear laten monteren. Veel geld voor deze grote sloffen, maar oh wat rijdt dat een stuk beter in de winterse omstandigheden.
afscheid....
- 55.300 km
Hoewel ik voornemens was om nog wel even met de Leon door te rijden, heb ik toch besloten om afscheid te nemen van de auto.
Ik was op het model en alle opties nog niet uitgekeken. Wel stoorde ik mij aan het lawaai en het harde rijden van deze uitvoering. Nu er zo nu en dan problemen ontstonden met schakelen, heb ik de knoop doorgehakt en heb de auto ingeruild op een nieuwe Skoda Yeti met dezelfde 1.4 tsi motor. Zo nu en dan weigerde de versnelling in de drie te willen en vorig jaar winter, als het onder de -10 graden werd, wilde de versnelling niet in de achteruit. Bij de dealer heeft men toen de versnellingsbakolie vervangen, maar dit was niet de oplossing.
Mijn eindconclusie van de auto: Mooi, tijdloos model, sportief, fijne zit, ruim. Het verbruik is nooit beter geworden dat 1 op 12.5/13 ondanks mijn nette rijstijl. De auto is mij achteraf net iets te hard geveerd gebleken en de auto maakt teveel afrolgeluiden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.