Seat Leon 1.4 TSI ACT 150pk FR Dynamic (2015)

autoreview

Seat Leon 1.4 TSI ACT 150pk FR Dynamic (2015)
Seat Leon 1.4 TSI ACT 150pk FR Dynamic (2015)Seat Leon 1.4 TSI ACT 150pk FR Dynamic (2015)Seat Leon 1.4 TSI ACT 150pk FR Dynamic (2015)Seat Leon 1.4 TSI ACT 150pk FR Dynamic (2015)Seat Leon 1.4 TSI ACT 150pk FR Dynamic (2015)Seat Leon 1.4 TSI ACT 150pk FR Dynamic (2015)

Signalement

UitvoeringLeon 1.4 TSI ACT 150pk FR Dynamic
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf26.500 km
KM-stand laatst30.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn tweede Leon

  • 27.500 km

Sinds 1 augustus 2017, ben ik de eigenaar van een Seat Leon FR Dynamic met DSG automaat, bouwjaar 2015 met 26500 km op de teller. Eerste eigenaar en helemaal schadevrij. Betreft een 1.4 TSI, ACT, 150 PK, 250 NM koppel. Panoramadak, DSG, 18 inch Performance velgen, full led, leer/alcantare sportstoelen, navigatie, verlaagd sportonderstel, elektronisch sperdifferentieel, enz.

Mijn 16e auto inmiddels, mijn 4e Seat, mijn 2e Leon. Die eerste Leon ( voorlaatste model) is me uiteindelijk niet helemaal goed bevallen helaas. Toch de stap naar weer een Seat Leon durven maken. Waarom? Ik viel als een blok voor de rode Leon in FR uitvoering en na een proefrit was ik helemaal om... De techniek heeft natuurlijk ook niet stilgestaan de afgelopen 5 jaar. Deze auto heeft het MQB platform en dat maakt de auto een stuk lichter en lichtvoetiger. Ik ruilde mijn sympathieke Skoda Yeti, 1.4 TSI in op deze Leon. Die Yeti is me perfect bevallen en heb ook wel met enige twijfel afscheid van de Skoda genomen. Een hele stap van de Skoda naar de Seat, neem bijvoorbeeld alleen al de hoge instap van de Yeti.... Inmiddels nog maar zo'n 1000 km met de Leon gereden, maar toch mijn eerste indruk.

Looks: Ik vind het een prachtige, sportief ogende auto, zeker in de FR uitvoering.

Ergonomie: Alles zit waar je het zou verwachten en het voelt snel vertrouwd. Het zicht rondom is goed.

Comfort: De stoelen zitten prima. Laatst in totaal 400 km op een dag gereden, toen voelde ik mijn achterwerk toch wel enigszins, dat was met de Yeti beter, daar nooit geen klachten over de stoelen. Ondanks dat het een sportieve auto is, valt het rijcomfort/vering mij niets tegen.
De vering/dempers hebben alleen wat moeite met korte oneffenheden in de weg.

Motor: Wat een fijne en snelle motor ! De motor is stil en erg soepel. Hij gaat als de spreekwoordelijke brandweer in 8 seconden naar de honderd en de top bedraagt 215 km/u.
Bij gunstige omstandigheden worden twee van de vier cilinders uitgeschakeld, om brandstof te sparen,maar daar merk je niets van. Een signaal in de dashboardklokken geeft het aan. Verder valt het me op hoe snel de motor op temperatuur is, zowel het koelwater als de motorolie.

Remmen: De auto remt natuurlijk prima, alleen hadden de remmen wat mij betreft net wat bijteriger mogen zijn.

DSG versnelling: Fijne automaat, die normaal gesproken snel opschakelt. Als er stevig gas wordt gegeven, schakelt de bak later op. Ik lees veel over een DSG-tuning door TVS. Ik sluit niet uit dat ik dat ook nog laat uitvoeren, zodat ik onder meer een wat bruikbaarder 1e versnelling krijg en de 7e versnelling ook in de sportstand ingeschakeld wordt. Zo zijn er blijkbaar nog wel meer voordelen aan DSG-tuning.

Verbruik: Bij normaal rijgedrag, haal ik makkelijk 1 op 16 a 1 op 17 volgens de BC. Recent reed ik rustig op landweggetjes en was het verbruik volgens de BC zelf 1 op 19 ! Nu 2 keer getankt en lijkt het werkelijke verbruik tussen de 1 op 14.5/15 te liggen. Niet slecht, maar aanzienlijk meer dan de BC aangeeft.

Wegligging: Nog geen gekke dingen gedaan, maar de auto ligt als een huis op de weg is mijn indruk.

Auto is verder uitgerust met het Seat Soundsysteem met 9 of 10 luidsprekers. Fantastisch geluid, kan niet anders zeggen.

De auto maakt een solide indruk en er zijn niet of nauwelijks rammeltjes te horen. De afwerking en materialen lijken dik in orde. Het dashboard is niet een van de aller modernste, maar de materialen zijn goed en de boel is overzichtelijk weergegeven.
Ben ook nog van plan enige elektronica aan te laten passen middels VCDS .

Tot nu slechts 1000 km met de auto gereden. Ik zal deze review zo nu en dan aanvullen met ervaringen en wetenswaardigheden.

VCDS aanpassingen

  • 27.700 km

Inmiddels enige VCDS aanpassingen laten uitvoeren.
- achterlichten branden bij DRL
- gordelindicatie uit laten zetten(niet dragen gordel)
- indicatieleds aan bij automatische airco stand
- spiegels automatisch inklappen bij afsluiten auto
- sfeerverlichting in deuren altijd kleur rood
- start/stop altijd uitgeschakeld. Vind dit m.n. bij een automaat, een crime....

Rainclosing lukte niet helaas, dan moet er blijkbaar een andere sensor geplaatst worden.

DSG tuning/optimalisatie

  • 28.400 km

Bevindingen DSG-optimalisatie/tuning door TVS Varsseveld.

Nu ongeveer 1.5 week gereden met uitgevoerde tuning. De sportstand is nu gewoon goed bruikbaar met alleen een sportiever karakter en iets hogere toeren dan de D-stand, zonder dat de bak daar te lang in blijft hangen (dat was wel zo). Als je net wat sportiever wilt rijden, kan dat nu prima. De D-stand komt wat meer overeen met schakelmomenten die je met een handbak ook zou kiezen, zonder dat er natuurlijk teveel hoog in de toeren wordt gereden (het nieuwe rijden). Zoals gezegd, schakelt de bak van 1 naar 2 bij ongeveer 1400 toeren, had van mij nog wel iets meer mogen zijn, maar alla….. kan er wel mee leven. Volgens een medewerker was dit een standaard waarde bij deze tuning, dus neem aan dat dat bij anderen ook zo is…? De auto blijft nu gewoon- bij kruipen - in de 1 staan en schakelt niet zoals voorheen bij kruipen al op naar de tweede versnelling. De kickdownfunctie lijkt iets milder te reageren dan voorheen en komt iets minder snel in zo lijkt het. Bij stevig intrappen gaspedaal, schakelt de bak dan van 7 terug naar 5, prima.

Het valt me op dat de auto soms wat abrupt optrekt bij net iets teveel/te snel gas geven vanuit stilstand, weet overigens niet of dat perse iets met de tuning te maken heeft, alsof de koppeling wat te abrupt aangrijpt. Als de wegen glad zijn wel iets om rekening mee te houden, misschien dat de eco-stand instelling dan aan te raden is/valt ?

Ik was erg in mijn nopjes toen men mij meedeelde dat de diagnose had uitgewezen dat de bak in topconditie verkeerde, ik constateerde zelfs een lichte verbazing bij hen over de staat van de bak. Deze vertoonde blijkbaar in het geheel geen sporen van enige slijtage.

Gevraagd of men de tuning kon beveiligen met een code zodat de dealer de tuning niet per ongeluk ongedaan kon maken met een eventuele update. Dit was niet mogelijk zei men. Al met al tevreden over de uitgevoerde werkzaamheden.

3 maand en 3500 km

  • 30.000 km

Inmiddels de auto bijna 3 maand in bezit en bijna 3500 km gereden.
Las op internet verontrustende berichten over direct ingespoten motoren en de daaruit voortvloeiende vervuiling. Om die reden preventief een flesje FORTE motorreiniger in de tank gegooid onder het motto baat het niet dan schaadt het niet.... Om dezelfde reden tank ik tegenwoordig BP Ultimate en zo nu en dan ook super ron-98.
Inmiddels de winterwielen eronder gezet. 17 inch, die ik nog had van de Yeti (zie foto 7). Misstaan niet wat mij betreft en zeker beter dan de zwarte stalen wielen die je in de winter veel ziet. Wel moesten er nieuwe banden op de velgen gemonteerd, aangezien de Yeti een andere bandenmaat had. Nog niet veel op de nieuwe banden gereden, maar het comfort lijkt iets toegenomen met de iets grotere wangmaat van deze maat band ten opzichte van de originele 18 inch wielen en banden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.