Seat Leon 1.4 TSI 140pk FR (2013)

autoreview

Seat Leon 1.4 TSI ACT 140pk FR (2013)

Signalement

UitvoeringLeon 1.4 TSI ACT 140pk FR
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst159.372 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste review na 10.000 km

  • 10.000 km

Nu de eerste serieuze kilometers erop zitten heb ik een eerste oordeel gevormd over deze nieuwe auto.

Allereerst een aantal (persoonlijke) minpuntjes welke ik ben tegengekomen:
- Weergave inhoud brandstoftank met ledjes geeft een minder accuraat beeld dan een meter met wijzer, maar hier wen je wel aan.
- De kantelfunctie van de rechterbuitenspiegel springt niet terug na achteruitrijden als het contact vervolgens wordt uitgeschakeld. De spiegel moet dan handmatig ingesteld worden.
- CD-lade in het handschoenenvakje is niet ideaal: niet te gebruiken tijdens het rijden (misschien wel goed), maar ook zeker lastig voor de bijrijder te vinden!
- Isofix-bevestiging: de stoel past niet goed ten opzichte van de zitting, waardoor het stoeltje nog wat links en rechts kon schuiven. Eenvoudig op te lossen door een handdoek onder het stoeltje te leggen (probleem ligt wellicht echter aan gebruikte stoeltje).

Ondanks bovenstaande minpuntjes ben ik zeer te spreken over deze auto. Bijzonder goed rijcomfort, waarin de stoelen een groot aandeel hebben(m.i. een van de belangrijkste dingen in een auto). Verder bevallen alle technische snufjes mij erg goed, welke eenvoudig te bedienen zijn via de knoppen op het stuur of het grote display. Ook de volledige LED-verlichting bevalt goed: de lichtopbrengst is erg goed. Het verbruik, hoewel niet conform fabrieksopgave, valt mij ook erg mee. Dit is minder dan mijn vorige auto, welke eveneens een 1.4t had. Voor wat betreft kracht is de auto zowel geschikt voor de snelle optrekker, maar is het ook zeer comfortabel om gewoon rustig aan te doen.

Ruim 10.000 km verder

  • 22.635 km

Na de laatste review zijn er alweer 10.000 kilometers voorbij gevlogen en is het eerste bezoek aan de dealer ook al geweest.

Ter aanvulling op de vorige review allereerst mijn nieuwe ervaringen. Daarna ga ik nog even in op oudere punten.

Voor wat betreft comfort heb ik inmiddels een aantal keer ook met een volledig gevulde auto gereden. Naar mijn idee blijkt dan vooral dat de auto stijf geveerd is en al relatief snel in de uiterste veringstand staat. Rijden met volle bezetting is dan ook niet erg comfortabel. Voor comfort heb ik nu dan ook een ster minder gegeven dan aanvankelijk.

Inmiddels heb ik ook een aantal tankbeurten lang de ECO-modus getest. Bij het gebruik merk je goed dat de auto bij optrekken inhoudt ten opzicht van de overige modi. Qua verbruik heb ik geen verbetering opgemerkt als je rijdt net als anders. Naar mijn idee is de ECO-modus dan ook overbodig en is een besparing op het verbruik m.n. te behalen door zelf zuinig te rijden. Al met al valt het gebruik me nog steeds niet tegen in vergelijking met voorgaande auto's. De gebruikskosten krijgen daarom een ster extra.

Eerder viel de PDC (Park Distance Control) al eens uit, bewoog de rechterbuitenspiegel niet naar zijn oorspronkelijke stand en sloot het dakraam niet goed. Het bleek dat de computer door diverse storingen een groot foutlog had opgebouwd, waardoor extra storingen naar boven kunnen komen. Bij de garage was alles gereset en werd de PDC opnieuw ingesteld. Helaas bleek enkele weken later dat de PDC-storing toch nog niet verholpen was, omdat deze wederom tijdelijk uitviel. Ook de betrouwbaarheid krijgt van mij hierdoor een ster minder dan voorheen.

Voor wat betreft het probleem met de rechterbuitenspiegel heb ik inmiddels ontdekt dat als de spiegelschakelaar weer in neutrale stand wordt gezet, dat de spiegel dan vanzelf weer in de juiste stand komt te staan, zolang het contact is ingeschakeld.

Eerste motorische defect

  • 41.500 km

Inmiddels ruim 41.000 kilometer naar volle tevredenheid gereden. Enige probleem blijft toch de met enige regelmaat voorkomende elektronische storingen. Zo nu en dan weigert het start/stop-systeem dienst, reageren de parkeersensoren niet of valt het hele entertainmentsysteem uit. Na een herstart van de auto is dit meestal opgelost en daarmee niet bijzonder storend.

Gisteren en vandaag echter begon de motor te haperen/stotteren bij het optrekken. Na een controle door de garage bleek een bobine defect te zijn, wat toch wel ongebruikelijk is bij deze kilometerstand. Na vervanging loopt de motor weer zoals zou moeten.

60.000

  • 60.055 km

Inmiddels zijn we weer een behoorlijk aantal kilometers verder en heeft de auto in 2 jaar tijd 60.000 kilometer gelopen. Tot nu blijven de prestaties in lijn met de verwachtingen en zijn er mij nog geen bijzonderheden opgevallen. Voorlopig ook nog maar even door!

Laatste keer,,.

  • 159.372 km

Na iets meer dan vijf jaar is dan eindelijk zover... tijd om afscheid te nemen.

Hoewel dit model uit 2013 inmiddels niet helemaal meer vergelijkbaar met de huidige Leon, toch een overzicht van mijn ervaringen.

In de afgelopen vijf jaar heb ik slechts twee keer pech gehad, waarbij twee keer het probleem zat in een defecte bobine. De eerste keer binnen een half jaar en de tweede keer na +- 4 jaar. Technisch gezien is de kwaliteit van de auto mij dus zeer positief bevallen. Kleine stortingen die wel terug bleven komen waren beperkt tot storingen in het start/stop-systeem (die niet terug te vinden waren bij het uitlezen) en zo nu en dan een vreemde gebeurtenis in het audiosysteem (bij het starten bijv. overschakelen naar cd, ook al stond hij de voorlaatste keer nog op radio). De betrouwbaarheid van de Seat is mij al met al zeer positief bevallen en een van de voornaamste redenen om weer voor Seat te kiezen.

Dan nog even het verbuik: over deze vijf jaar is het verbruik gemiddeld 1 op 15,36. Volgens de gegevens van de leasemaatschappij rijd ik daarmee best zuinig in vergelijking met mede-Leon-bezitters, maar desondanks is de afwijking met de fabrieksopgave (1:19) toch nog 20%. Op het eerste oog een flinke afwijking, maar in vergelijking met mijn voorgaande auto's is de afwijking kleiner. Ook dat is dus een positieve verrassing.

Wat gaat er nu komen: aanstaande vrijdag kan ik mijn nieuwe auto ophalen. Wederom een Seat, maar deze keer een Ateca 1.4 FR met Business Intense pakket. Daarover snel meer.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.