Seat Leon 1.4 TSI 140pk FR (2013)

autoreview

Seat Leon 1.4 TSI ACT 140pk FR (2013)

Signalement

UitvoeringLeon 1.4 TSI ACT 140pk FR
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf30 km
KM-stand laatst50.800 km
Lezerswaardering: 18%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Seat Leon FR 140 PK

  • 2.000 km

Sinds een paar weken deze auto in bezit.

Mijn vorige auto was een Octavia Combi (2010) en nu wilde ik wel eens iets anders, niet zozeer gebaseerd op rationele argumenten, maar nu eens iets wat ook LEUK is om in te rijden. Een Octavia is dan zo gewoon......bijna saai.

Ik heb naar verschillende auto's gekeken, o.a Volvo V40, Golf 7, Octavia 3, Toyota Auris, BMW 1 serie , maar uiteindelijk bleef de Leon toch voor mij als beste keuze over.

De BMW was het bijna geworden maar viel toch af vanwege het lage motor vermogen (114i).


Deze Leon is echt heel goed gelukt naar mijn mening:

Hij rijdt echt geweldig. Met de 1.4 is het natuurlijk nog steeds geen "hot hatch", maar omdat de motor toch wel 250NM trekkracht heeft over bijna het gehele toeren bereik zijn de tussensprints echt heel vlot. Ik zou het een "warm" hatch noemen.

Ondanks de 18"LM is de auto nog heel comfortabel, zelfs comfortabeler dan de Octavia. Op een niet al te ruwe weg rijdt het heel goed, zonder al te veel mee te krijgen van de ondergrond. Alleen als er een grove oneffenheid in de weg zit merk je de kortere veerwegen wel. Maar zelfs dan blijft het weggedrag heel strak.

Wegligging is ook zeer goed, een snelle bocht zal hij niet snel uitvliegen.

Het uiterlijk van deze Leon vond ik vanaf de eerste foto's al gelijk geslaagd, de mix van scherpe lijnen en traditionele hatchback is erg geslaagd.

Deze FR uitvoering heeft standaard geen LED Koplampen, maar bijna iedereen zal dat erbij nemen omdat dat de auto wel echt AF maakt, Ook omdat het niet veel extra kost.

Qua interieur vind ik deze uitvoering ook erg mooi; ik hou zelf wel van een wat ingetogener, maar toch wel kompleet interieur. Niet al te veel knoppen op het dashboard en geen overdadige styling.
De afwerking is daarentegen niet zo goed als VW/Volvo/BMW maar nog steeds op een hoog niveau.

De ruimte binnenin is groter dan je aan de buitenkant zou denken. Voorin is hij breder dan mijn vorige Octavia en ook op de achterbank is hij iets ruimer.
De Bagageruimte is uiteraard beperkt, maar normaal voor dit soort auto's en met de achterbank neergeklapt nog aardig groot.

Deze uitvoering is bomvol, o.a. Navi,climate control, rijprofiel selectie, Lane assist, Led verlichting voor + achter, PDC voor + achter, BT telefoon + audio, heerlijk zittende sportstoelen etc. Te veel om allemaal op te noemen.

Ik heb nu 3x getankt en het gemiddelde verbruik schommelt rond de 1 op 16. Rustig rijdend woon-werk haal ik de 1 op 20 makkelijk. daarbij loopt de motor zeer stil, ook op wat hogere toeren. Niet nodig overigens wat hij trekt vanaf onderin al heel vlot door.

Nog even het vermelden waard is het Infotainment systeem; daarmee is vrijwel alles in te stellen en te bedienen. Het heeft een touch screen dat werkt als een smartphone.
Geluid is ook heel goed, dankzij 8 speakers .

Binnenkort zal ik nog wat "live" foto's plaatsen, deze zijn uit een configurator, maar zijn wel zoals de auto er nu uitziet.

foto's toegevoegd

Zoals beloofd wat "live" foto's

update na 10.000 KM

  • 10.500 km

Update na ruim 10.000 km:

Ik ben nog steeds heel erg tevreden over de Leon !

Nu ik alle mogelijkheden van het infotainment systeem ken (althans dat denk ik…), kan ik
niet anders dan dat van harte aanbevelen; het is een super systeem.
Er zitten nog wel wat kleine onlogische foutjes in die vermoedelijk met een komende software update opgelost gaan worden.
Bijvoorbeeld er zit een functie in om de spiegels in te klappen bij het op slot doen van de auto, alleen dat werkt niet meer sinds een bepaalde productie datum. Nu moet je 2 seconden de sluitknop ingedrukt houden om de spiegels in te klappen (=VAG standaard ?), maar de functie zit nog wel in het menu !

Ben in de vakantie naar Polen geweest en de Leon is dan een fijne reisauto. Stil en comfortabel.
Totdat…… ik van de Poolse snelweg af ging…

Niet normaal die wegen daar ! Dan merk je wel dat je in een stugge auto rijdt !
Deze Leon veert heel goed en soepel bij KLEINE oneffenheden in de weg, als ze wat groter zijn zoals een richel bij een viaduct o.i.d. dan voel je dat wel goed, maar niet hinderlijk naar mijn mening.
In Polen was dus bijna de hele weg 1 gat! op sommige plekken moest ik echt stapvoets rijden om mijn mooie banden en velgen heel te houden. Geen aanrader dus voor een stug geveerde auto als deze. Een Citroën zou er beter op zijn plek zijn.

Al mijn Kampeer spullen en andere bagage paste er met gemak in na een beetje puzzelwerk.
Hij heeft eigenlijk verrassend veel ruimte ! Omdat de zitting van de achterbank niet omhoog kan, kan je doorladen tot aan de voorstoelen en dus heb je best nog wel een goede laad-lengte ter beschikking.

Het verbruik is in de eerste 10.000 km volgens de berekening van de verbruiksmonitor 6.4 l/100km (1 op 15.6) en dat is heel netjes denk ik.

Verder heb ik nu goed de verschillende rij-profielen kunnen uitproberen. Ik gebruik meestal de individueel instelbare optie. Ik heb de motor op normaal, de stuur-respons op Sport (de andere zijn te licht) en de A/C op eco. De motor in de sportstand is erg leuk op de snelweg en om bij het stoplicht weg te knallen, maar is in de praktijk wat te hitsig; al bij een klein beetje gas geven gaat de motor flink trekken en dat is niet altijd even prettig.
Een ander (klein) probleempje is dat de motor na het starten weer op normaal staat, ook als staat het profiel op Sport. Zal ook wel een update voor komen. Na het handmatig instellen op Sport is het weer OK.

Recentelijk heb ik de binnen verlichting omgebouwd naar LED; ik heb de leeslampjes,interieur, voetruimte, kofferbak , make-up- en dashboard kastje vervangen. Allemaal gekocht via E-bay en het resultaat is erg goed; mooie witte verlichting (niet blauwig), en een stuk feller ! Het geeft geen melding op de Can-Bus. Alleen de knipperlichten achter moet ik nog doen, dan is de hele auto Led .

Verder heb ik nog geen problemen gehad met de auto, behalve een krakende linker achterdeur bij een drempel o.i.d., daar moet ik nog even mee terug naar de dealer.
En hij wordt heel snel vies met deze kleur, maar daar kan ik alleen mezelf de schuld van geven , niet de auto :-).

Tot zover weer even.

kleine klachten opgelost

  • 15.500 km

Vandaag mijn Leon weer opgehaald bij de dealer (Seat point Amsterdam)na het oplossen van wat kleine klachten. De motor had vooral in koude toestand nukken; hij stotterde en hield in. ook in warme toestand had hij die neiging ook af en toe, maar veel minder uitgesproken. Verder kraakte de linker achterdeur nog steeds. Beide klachten zijn zoals het er nu naar uitziet opgelost. De dealer heeft een software update uitgevoerd en de deur afgesteld/sloten gesmeerd e.d.
Gelijk bij het wegrijden kon ik mooi testen of het stotteren weg was en of de motor mooi oppakte bijv. in z'n 2 na een bocht. Dat deed hij nu prima !
Hij lijkt ook wat beter "aan het gas" te hangen en minder te aarzelen bij meer gas geven. Ook de deur heeft nog geen kraakje gegeven, ook niet bij de drempel in mijn wijk waar hij dat ALTIJD deed. Prima opgelost dus !
Verder nog steeds heel tevreden over de Leon. verbruik zit op 6.4 liter gemiddeld (zie verbruiksmonitor), terwijl de BC 6.1 aangeeft. Best een groot verschil, maar ik ben nog steeds tevreden met dit verbruik.
Ik ontdek nog steeds nieuwe functies en mogelijkheden. zo kwam ik er laatst achter dat in het radio display aangegeven wordt welke Drive stand je gebruikt (Sport, Eco, Normaal of individueel). Er staat namelijk een icoontje in beeld, maar het staat NERGENS wat het betekent. Todat ik een keer de Drive modus had veranderd en het icoontje ook veranderde ! Je moet er maar opkomen......
Wel een minpunt voor de handleidingen van SEAT dus.

Leuk dat de ST binnenkort komt, wellicht dat de Leon nu wat populairder wordt, dat verdient hij !

Na ruim een jaar.

  • 25.000 km

Na ruim een jaar kan ik nu wel een duidelijk beeld van de Leon schetsen en ik ben nog steeds heel erg tevreden met de auto !

Ik vind het uiterlijk nog steeds erg mooi en zal ook niet zo snel dateren, zoals een aantal andere "gedurfde" ontwerpen. Deze 5-deurs en de SC vind ik mooi sportief, de ST vind ik ook wel mooi maar meer behoudender.

De motor wordt nu wat stiller in mijn beleving, komt misschien ook omdat ik de laatste tijd wat pittiger ben gaan rijden met wat meer doortrekken in de versnellingen. Het lijkt erop dat de motor daardoor iets losser wordt. Het karakter van de 1.4 TSI 140 PK is ook nog steeds verrassend pittig; in de sportstand is hij zelfs behoorlijk snel(voor een 1.4 dan hé !). 2 weken geleden in D even uitgeprobeerd, en ben bij 215 (display, reëel ong. 210) maar gestopt, maar hij was nog steeds flink aan het versnellen. !

Qua onderstel is het jammer dat ik er toen geen DCC op kon bestellen, bij normaal dagelijks gebruik is het onderstel best stevig, maar bij wat sneller bochtenwerk etc. zou ik het best NOG wat strakker willen. verder komt er niet veel geluid van het wegdek de auto binnen, dat was in mijn vorige auto (Octavia) wel anders !

Binnenkort ga ik met de Cupra proefrijden en bepalen of het waard is om ervoor te gaan sparen :-)

Eindverslag ! Ingeruild voor een Leon ST.

  • 50.800 km

Na ruim 50.000 km Ingeruild voor een Leon ST met DSG, zie ook mijn beginreview van die auto.

Ik heb altijd erg fijn gereden in de Leon !
De Auto klopt gewoon wat mij betreft. De vele negatieve commentaren op het interieur deel ik in het geheel niet ! Ik vind het interieur en dashboard mooi voorgegeven en rustig. Materialen kunnen beter, maar ja dat geldt voor elke auto. Er is altijd wel wat beters !
maar voor dit bedrag TOP !

De wegligging is fenomenaal voor een "standaard" auto, komt ook omdat de vering/demping nogal aan de stevige kant is. Is geen probleem zolang je op redelijke wegen rijdt.

De 1.4 TSI motor is ook heerlijk, veel trekkracht en vermogen, ik verbaas me er nog steeds over hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben. het enige minpunt, en dat hebben ze er nooit uitgekregen, is het "ochtendhumeur" noem ik het maar even, van deze motor. Op het de forums klagen meer mensen hier over. Met koude motor soepel rijden gaat vaak moeilijk. Eenmaal een paar kilometer gereden en het is weg.

Toch heb ik de auto weggedaan omdat ik een DSG wilde en gelijk een ST, die er bij aankoop van deze auto er nog niet was.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.