Seat Leon 1.4 TSI 122pk Style (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 1.4 TSI 122pk Style |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 38.000 km |
KM-stand laatst | 51.000 km |
Seat Leon 1.4 TSI ervaring (gechipt)
Deze Seat Leon heb ik sinds maart 2015 in mijn bezit. Ik kom van een VW Polo 1.2 TSI uit 2010 af die ik had laten chippen van 105PK 150Nm naar ongeveer 135PK 225Nm. Hier heb ik een leuke tijd mee gehad, maar wat mij opviel bij dat model is dat het een echt scheurijzertje was. Ik zocht dan ook een model waar je wat meer auto om je heen had en kwam na een kleine zoektocht uit op de Seat Leon 1.4 TSI 122PK. Ik had ook voor een 150PK variant kunnen kiezen, maar deze waren veel hoger geprijsd en ik kon met een kleine investering in chiptuning (700 euro bij een gerenommeerde VAG groep tuner in Lochem) betere resultaten halen. Dit heb ik dan ook na aanschaf van de Leon laten doen en ik moet zeggen dat de auto echt prima rijdt na de tuning. Voor de tuning kwam de rollenbankmeting op 128PK 227Nm en na de tuning kwam deze op 170PK 329Nm. Waar ik voorheen nog weleens moeite had in de 6e versnelling om op een beetje extra snelheid te komen om een auto in te halen was dit na de tuning veel beter geregeld.
Wat betreft het comfort
Ik rijd rond met de standaard 17 inch wielen en dit is nog net prima al voelt de auto wel wat hard over hobbels in vergelijking met VW Polo die ik voorheen had. Dit zal mede komen door het verschil in wielmaat (de Polo had 14 inch), maar zal ook zeker te maken hebben met de hardere stoelen in de Leon. Na een tijdje ben je hier wel aan gewend, maar het is toch een dingetje.
Het verbruik
Het verbruik is in mijn geval (ongeveer 90% korte stukjes binnendoor en 10% snelweg) ongeveer 1:14 als ik snel doorschakel. Geef ik wat meer gas en laat ik wat meer toeren draaien, dan komt deze uit op ongeveer 1:13, wat ik alleszins een redelijk verbruik vind voor een 1.4 liter turbo motor. Ter vergelijking: de 1.2 TSI van mijn vorige auto had vrijwel hetzelfde verbruik (zelfs iets minder zuinig).
Betrouwbaarheid
Over de betrouwbaarheid kan ik tot op heden niets vertellen, aangezien ik er pas zo'n 3000 KM mee heb gereden en er nog niets is voorgevallen. Deze heb ik tot nu toe dan ook op vijf sterren gezet, maar mocht er iets voorvallen zal ik dat aantal sterren naar beneden bijstellen.
Update na ongeveer een jaar
- 47.500 km
Inmiddels ongeveer een jaar verder en ik merk dat deze auto een erg hoog olieverbruik heeft. Ik heb het hier over ongeveer een halve liter per 2500 km. Na een korte zoektocht blijkt dat dit een bekende "kwaal" is bij de 1.4 TSI motor.
Voor de rest nog geen echte problemen gezien, maar waar ik me wel een beetje aan stoor is dat er iets in mijn A-stijl aan de bestuurderskant loopt te trillen als ik op een ongelijke weg met bakstenen rijd. Het valt vooral op bij het remmen.
Een kleine toevoeging (11-03-2016): Inmiddels heeft de auto zijn eerste onderhoudsbeurt gehad en hier zijn geen vreemde dingen naar voren gekomen gelukkig.
Slippende koppeling
- 51.000 km
Helaas blijkt de laatste tijd dat de auto steeds vaker last heeft van een slippende koppeling. Deze vandaag naar de dealer gebracht en het blijkt dat de drukgroep en drukplaat van de koppeling aan vervanging toe zijn. Of dit nu komt door de chiptuning, of dat het komt door de niet zo sterke koppeling van deze Leon? Ik houd het op een combinatie van beide.
Kostenplaatje: 869 euro.
Tevens het aantal sterren van betrouwbaarheid aangepast van vijf sterren naar drie sterren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.