Seat Leon 1.2 TSI 105pk Style Business (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 1.2 TSI 105pk Style Business |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 82.500 km |
De eerst km's
- 700 km
De keuze
In minder dan 1,5 jaar heb ik m'n BMW 320i high executive opgereden (125.000 km's). Na een paar maanden zei ik het al tegen mensen uit m'n omgeving "nooit zal ik een snellere of ruimere wagen nodig hebben". Tuurlijk, als ik het me kan veroorloven staat er zo een M6 Gran Coupe voor de deur of een S65 AMG maar is het nodig? Voor mij niet. Na een Audi A3 SB, Golf VII en Toyota Auris te hebben overwogen ben ik uiteindelijk voor de Seat Leon gegaan. In het kort, die is op geen enkele manier met m'n BMW te vergelijken. Ik wilde goedkoper rijden en de Audi was bijna net zo duur als de BMW, de Golf veel duurder dan de Leon en de Auris komt op veel fronten tekort. Dus de Leon!
De motor
Waarom de 1.2? Dat is de enige 20% Leon met automaat. Althans wbt benzine motoren. Ik kan ook diesel kiezen maar dan moet ik 40k km meer rijden voordat ik weer iets nieuws mag kiezen. M'n vorige 3 auto's waren ook allen automaat en ik zal denk ik nooit meer zonder kunnen. Ik ga meteen door op de motor, in de stad kan die aardig meekomen, op de snelweg doe je je er verstandig aan om netjes rechts aan te houden en ruim van te voren een inhaalmanoeuvre te plaatsen. Je kan het gaspedaal namelijk wel intrappen maar versnellen? Ho maar! Motor is wel heerlijk stil zowel stationair, in de stad als op de snelweg. De BMW motor was ontzettend luidruchtig vooral in de sport stand en bij het starten. Zowaar heeft de 1.2 een soort van grommetje wat best leuk klinkt.
De uitvoering
De gekozen versie is de Style Business en die is van veel gemakken voorzien en ik heb alles erop besteld wat je maar kon nemen: beige leer, panorama dak, sportstoelen, automaat, spiegels elektrisch, verwarmd, inklapbaar, parkeersensoren voor en achter, daar waar verlichting is heeft Seat er led's ingegooid dus dagrij, dimlicht, stadslicht, grootlicht, achter, remlicht, binnenin you name it (moet je fan van zijn). Als extra heb ik er 19" RS6 velgen onder laten leggen en 3 cm verlaagd. Je levert comfort in ruil voor looks. Gekozen kleur is Pirineos grijs. De lak, panorama dak en beige interieur zorgt voor een bepaald contrast. Extraatje van Seat is dat de hemelbekleding net als het interieur ook beige is.
De ervaring
Wat betreft gebruiksgemak is het nog ff wennen en zoeken maar het multi media/navi systeem is aardig uitgebreid en middels knoppen, touch of stuur te bedienen. Het scherm van de navi vind ik aan de kleine kant en heb nog niet kunnen uitvinden hoe de automatische zoom uitgezet kan worden. De stoelen cq zitpositie scoren een voldoende. Die van de BMW was uitmuntend, die stoelen (sport) zijn ongekend. De stoelen van de Seat zijn mooi en zien er sportief uit. Het zitvlak vind ik te kort. Het stuur is goed in te stellen en is dun. De clima (dual zone) is prettig in gebruik, cruise control werkt netjes maar bedien ik liever vanaf het stuur dan met een pookje achter het stuur (VAG en oa Merc blijven hier maar aan vasthouden). De armsteun helpt bij het vinden van een goede zitpositie. Vanaf het stuur kun je door de verschillende menu's bladeren (media, navi, reisgegevens, wagenstatus etc).
Tot zover mijn ervaringen.
11 maanden verder
- 82.500 km
Inmiddels heb ik de Seat 11 maanden en ben ik ruim 80k km verder. Stiekem is het een schaap in wolfskleren want qua looks verwacht menigeen bepaalde prestaties maar d'r ligt eigenlijk gewoon een naaimachine in het vooronder :) want in het verkeer kom je heel prettig mee maar moet je rekening houden dat je 'slechts' 105 pk tot je beschikking hebt. De sportstand biedt in soms soelaas maar in de stad issie amper bruikbaar omdat ie dan a la formule 1 bolide ontzettend hoog in de toeren doorgaat voor hij doorschakelt. De automaat is prettig al heeft ie de laatste maanden wat kuren. Het zit hem vooral in de schakeling als je van 1 naar 2 naar 3 gaat. Hij lijkt dan af en toe te haperen. Geen idee wat het is, hij doet dit niet altijd en er komt geen geluid bij vrij.
Het navigatiesysteem is ontzettend traag, heeft een erg klein display en de touch werkt uiterst onprettig waardoor je regelmatig gefrustreerd raakt hoe vandaag de dag een auto van 30k zo'n slecht systeem heeft. Vooral rijdens is het soms een crime om de juiste letters in te voeren. De delete button reageert pas na 5 seconden ofzo. Heel apart en vooral slecht allemaal.
Qua ruimte heb je niks te klagen, nee het is geen Skoda Superb maar achterin en de kofferbak is altijd ruim voldoende geweest.
De kwaliteit van de auto is uiterst degelijk geweest. Af en toe geeft 1 van de sensoren aan dat er wat zou zijn (luchtdruk, werking lichtsensor etc) maar na een handmatige reset of herstart van de auto lost het zichzelf op. Ik heb 1 maal een band moeten vervangen vanwege een gat en bij 70k waren de voorbanden volledig versleten (350 EUR per stuk). Andere reparaties, naast regulier onderhoud, heeft de Seat niet gehad. Het Seat soundsystem blijft een aanrader al begin ik na 80k km wat trilgeluiden te horen in de deuren als ik hem flink opendraai. Gezien m'n tankpas let ik amper op het verbruik. Wel vind ik hem zuinig. Als je normaal rijdt haal je met een volle tank tussen 700 en 800km. Niet slecht voor een benzine lijkt me.
Nog 6 weken te gaan in de Seat en dan kan ik m'n nieuwe Audi A3 S line G-tron ophalen. Stiekem ga ik m'n Seat denk ik wel missen. Vooral de 19"ers.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.