Seat Leon 1.4 TSI ACT 140pk FR (2013) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 1.4 TSI ACT 140pk FR |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 135.000 km |
KM-stand laatst | 150.385 km |
Veel waar voor je geld
- 150.385 km
In Augustus 2022 heb ik Duitsland een Leon FR 1.4TSI met 140pk gekocht. Er stond toen 135.000km op de teller en heb deze rechtstreeks van de 2e eigenaar particulier gekocht met de volledige onderhoudshistorie. Ik heb vaker auto's uit Duitsland gehaald, dus de import was een fluitje van een cent.
De optielijst was mooi aangevinkt met leuke opties zoals cruise control, 2 zone clima, stoelverwarming, navigatie, parkeersensoren v+a en een panoramadak. Daarnaast staat de auto op mooie 18 inch velgen. Het interieur zag er werkelijk als nieuw uit. Hier is men zuinig op geweest.
Tijdens de proefrit met de eigenaar merkte ik al wel op dat de koppeling niet helemaal meer 100% fris was. Gezien de scherpe prijs heb ik dit maar op de koop toegenomen. Voor €9.400 heb ik de auto meegenomen. Na de kosten van huur aanhanger, brandstof en de bpm stond de auto voor zo'n €10.000 op kenteken. De voorbanden waren aan vervaning toe, dus ik heb gelijk een set Goodyear all seasons volledig rond laten monteren.
De auto zit en rijdt erg fijn. Door de 18 inch velgen voel je wel goed het wegdek, maar over het algemeen is het nog comfortabel genoeg. 17 inch is wellicht net wat comfortabeler. Het onderstel van de Seat is verder echt perfect. Je kunt er loeihard een bocht mee door zonder dat de auto verder keihard geveerd is.
Verbruik in de stad zo'n 1 op 14 gemiddeld, op langere afstanden is 1 op 18 mogelijk.
ERVARING NA BIJNA EEN JAAR (142.000km)
Na een klein jaar was het tijd om de distributieriem te vervangen. Deze was inmiddels 10 jaar oud, en het voorschrift van 240.000km zonder opgegeven jaartal vertrouwde ik niet. Dus voor de veilige keuze gegaan. Een kleine beurt erbij en de auto kon weer een jaar mee.
De koppeling begon wel steeds meer te trillen bij het wegrijden. Deze moest toch wel op het lijstje om op korte termijn te vervangen.
ERVARING NA BIJNA TWEE JAAR (148.000km)
In het voorjaar van 2024 heb ik de koppeling laten vervangen. Ik begon mij steeds meer te ergeren aan het getril bij wegrijden. €871 en de auto rijdt weer heerlijk. Vond het wel vrij vroeg met de kilometerstand, ik heb andere merken gereden waar de koppeling makkelijk 250.000km mee ging. De auto heeft uiteraard na een jaar weer een beurt en apk gekregen. Geen aandachtspunten. Op naar het volgende jaar.
Samenvattend:
Positief:
* Mooie design
* Fijn ondersteld.
* Goede stoelen.
* Zuinig en toch krachtig.
* Betrouwbare motor.
Aandachtspunten:
* Typische VAG kraak in draagarmen aanwezig.
* Kwaliteit koppeling, heb er online meer over gelezen dat deze vroegtijdig slijten.
Van het trio Seat Leon, Volkswagen Golf of Audi A3 zou ik zeker voor de Leon gaan. Het sportieve design en value for money zijn de sterke punten. Waarom duizenden euro's meer betalen voor een technisch identieke auto?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Seat Leon
Had je deze auto's al gezien?

Seat Leon SC 2.0 TSI Cupra 280PK Leder/Alcantara Navigaite Stoelverwarming
- 2015
- 221.121 km

Seat Leon 1.2 TSI Sport (NAVIGATIE, CLIMATE, LED KOPLAMPEN, PARKEERSENSOREN, SPORTSTOELEN, GETINT GLAS, CRUISE, BLUETOOTH, NIEUWE APK, NIEUWSTAAT)
- 2015
- 65.271 km

Seat Leon ST 1.2 TSI Sport (NAVIGATIE, CLIMATE, LEDER/ALCANTARA, GETINT GLAS, SPORTSTOELEN, CRUISE, LED KOPLAMPEN, PARKEERSENSOREN, NIEUWE APK, NIEUWSTAAT)
- 2014
- 193.557 km