Seat Leon 1.4 TSI ACT 140pk FR (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 1.4 TSI ACT 140pk FR |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 97.200 km |
KM-stand laatst | 168.000 km |
Mijn Seat Upgrade
- 100.700 km
Ik heb eind oktober 2021 een zwarte Seat Leon 5F 1.4 TSI FR met 140 PK en een handbak uit 2013 aangeschaft met 97000 kilometer op de teller. Hiervoor reed ik tot volle tevredenheid in een Seat Ibiza 6l 1.4 16V met 101 PK. Een prima auto die gedurende 2 jaar weinig tot geen problemen gegeven heeft. Echter het toch gebrekkige motorvermogen in combinatie met een 3-deurs uitvoering heeft mij toch doen beslissen te zoeken naar een andere auto. De keuze voor Seat was snel gemaakt gezien het feit dat ik de Leon 5F een uitermate fraai ogende auto vindt. Ik had een aantal eisen voor de auto:
- Een 1.4 TSI met 140 of 150 PK
- FR uitgevoerd met parkeersensoren
- ± 100000km op de klok
Een groot pluspunt van de 1.4 TSI is het zeer zuinige karakter bij cruisesnelheid. Waar het nodig is, kan je zeer goed meekomen met het verkeer en hoef je zelden terug te schakelen om bijvoorbeeld een inhaalactie uit te voeren. Gedurende 3000 kilometer heb ik gemiddeld 1/17.7 gereden aldus de boordcomputer. Er moet gezegd worden dat ik voor woon-werk een zeer economische route rijd, waardoor dit lage verbruik enigszins te verklaren is. Ik gebruik als brandstof het Duitse Super E5. Al met al een zeer economische manier om mee te rijden.
Een aantal rijeigenschappen van de auto springen er wat mij betreft duidelijk uit. Het stuur en remgevoel is erg fijn. Ik heb altijd een hekel gehad aan extreem sterk bekrachtigde auto’s. Een fijn detail vind ik dat hij bij parkeren automatisch het stuur maximaal bekrachtigt, waardoor hij bij parkeren makkelijk stuurt. De stoelen zitten erg fijn en ook bij ritten van 200+ kilometer blijft het een zeer comfortabele reisgenoot. Wat betreft de demping is de auto uitgevoerd met dynamische dempers. Je merkt duidelijk het verschil tussen normaal en sport, maar ik zou niet weten waarom je met de dempers op sportstand zou rijden, aangezien het een groot deel van het rijdcomfort inlevert.
Ik rijd nu 2 maand in de auto en heb zo’n 3500 kilometer afgelegd. Vrij snel merkte ik op dat het koelwaterreservoir niet geheel vol zat, hetgeen ik bijgevuld heb. Ca. duizend kilometer later zag ik dat deze weer niet helemaal vol zat. Na enige diagnose is er vastgesteld dat de waterpomp lekt, iets dat blijkbaar een veel voorkomend kwaal is bij de 1.4 TSI blokken van de 2e generatie. Een voordeel is dat de pomp niet aan de distributiezijde bevestigd zit, aangezien het anders een zeer dure reparatie zou worden. Ik heb nog contact gehad met het bedrijf waar ik de auto heb gekocht en hij gaf aan de pomp kosteloos te laten vervangen onder garantie bij een garage bij hem in de buurt. Gezien het feit dat het ca. 200 kilometer rijden is, heb ik hier van afgezien omdat de kosten vrij laag bleven. De pomp wordt aankomend weekend vervangen.
Ik zit, zoals vrijwel elke TSI bezitter, in het grote dubio betreffende de distributie. Forums en kenners zijn het er vrijwel nooit over eens. Gezien mijn auto nu 8 jaar oud is, denk ik dat ik bij de eerst volgende APK de distributie laat vervangen. Graag hoor ik ook jullie mening en kennis hierover.
In de toekomst wil ik nog een aantal dingen laten aanpassen.
- Dynamische spiegelknipperlichten
- FR vloermatten
- Aluminium pedalen
- Gasveer voor de motorkap
In VCDS:
- Spiegels inklappen bij afsluiten auto
- Koplampen coming en leaving home
- Meesturende mistverlichting aanzetten
- Comfortknipperen 4x ipv 3x
- Deurverlichting altijd op rood
Korte update
- 107.400 km
Momenteel heb ik 10200 km gereden met mijn Seat (kmstand 107400). Het enige incidentele onderhoud dat gepleegd is, was de waterpomp. Gedurende de 10200 km die ik afgelegd heb, kon ik een gemiddeld verbruik registreren van 18.6 km/l op E5. Ondanks mijn zuinige rijstijl en gunstige cruise kilometers, valt dit mij enorm mee. Oktober dit jaar wordt de distributie vervangen en komt er hopelijk zonder problemen een nieuwe APK op.
Ik heb reeds besloten niet voor chiptuning te gaan. De kosten voor betrouwbare tuning wegen wat mij betreft niet op tegen de voordelen.
Distributieriem
- 113.200 km
Ik meld mij weer even over de wagen. Hij was voor de eerste keer in mijn bezit toe aan een vernieuwing van de APK. Hoewel ik geen spannende zaken verwachtte, had zowel ik als mijn vaste monteur de wagen nog niet goed van onder geïnspecteerd.
Gelukkig was mijn gevoel correct en is hij smetteloos door de apk gekomen en aldus de monteur geen aanwijzingen geconstateerd die erop wijzen dat er grote dingen aan zitten te komen. Naast de apk heb ik ook de distributieriem laten vervangen. Na 9 jaar zag de riem er nog perfect uit dus ik zal deze zelf zeer waarschijnlijk niet meer laten vervangen. Ik denk dat na 6 jaar, een jaarlijkse inspectie voldoende is tot 3 ton.
De afgelopen tijd heb ik ook het een en ander veranderd aan de auto.
- MIB2 8"
- Gasveren onder de motorkap
- Aluminium pedalen
- Dynamische knipperlichten in de buitenspiegels
- Originele FR-vloermatten
- Stage 1 chiptuning naar 170 pk / 300 nm
Ondanks dat ik aangaf in de vorige update dat ik niet voor chiptuning zou gaan, heb ik dit toch wel gedaan. Ik moet zeggen dat het echt een waardevolle toevoeging is voor de rijervaring, hoewel je wel enorm snel gewend raakt aan het extra vermogen. Ook na de chiptuning heb ik een gemiddeld verbruik van ca. 18.4 km/L gehaald.
Nieuwe apk en wat andere kleinigheden
- 130.700 km
Afgelopen winter wilde ik de olie verversen na iets meer dan 20000 km. Bij het losdraaien van de carterplug lekte er direct al olie, en mijn ergste vermoedens werden werkelijkheid toen ik op verschillende plekken tijdens het losdraaien weerstand voelde. Draad van de carterpan kapot... Nieuwe olie erop en richting de garage gereden. Daar nog geprobeerd om de sluiting uit te boren en een groter draad te laten tappen, maar de beschadigingen waren van een zodanige aard dat de pan niet meer te redden viel. Een nieuwe pan eronder. Op advies van de monteur in kwestie een origineel exemplaar laten monteren omdat hij slechte ervaring had met namaakpannen.
Vandaag de dag staat de teller op 130700 km en was hij weer toe aan een nieuw jaartje APK. Er is wat extra aandacht geschonken aan het controleren van een aantal onderdelen in het onderstel, aangezien ik persoonlijk de auto iets aan de slappe kant vond (lekke schokdempers?). Dit bleek niet het geval te zijn, en ik ben toch sterk aan het overwegen om de veren te vervangen voor aftermarket exemplaren. 4 nieuwe bougies erin en we kunnen weer door.
Aangezien mijn 17 inch velgen mij niet geheel tevredenstellen qua looks, heb ik het afgelopen jaar met een schuin oog rondgekeken op marktplaats om een setje 18 inch Diamantada velgen te bemachtigen. Gisteren was het dan zo ver. Een knap setje gevonden zonder banden. Alle vrijheid om daar rubber op te monteren naar eigen wens. Komende week worden er nieuwe allweathers gemonteerd en zo ben ik ook niet elk jaar 2 keer bezig om de winter/zomervelgen om te zetten.
De auto komt steeds dichter bij waar ik hem graag zie!
Lakschade en motorproblemen
- 168.000 km
We zijn onderhand alweer anderhalf jaar en 37000 km verder met de Seat en ik vond het wel weer eens tijd voor een update.
Er zijn een aantal zaken gebeurd met de auto, waarvan de meest opmerkelijke was dat mijn auto betrokken is geweest bij een eenzijdig ongeval van een andere auto terwijl hij geparkeerd stond. Stuur me maar een berichtje voor het filmpje. Het resultaat was: voorscherm en deur rechts, motorkap en voorbumper laten spuiten. Gelukkig allemaal verzekeringswerk, maar toch deed het even pijn.
Rond de 150000 km was er een zoemend geluid hoorbaar. Al het mogelijke gecontroleerd als de lagers en aandrijfassen, maar nooit de oorzaak gevonden. Na ca. 5000 km verdween het geluid weer als sneeuw voor de zon.
Remblokjes voor vervangen. Opmerkelijk was dat de blokken rechts veel meer versleten waren dan links.
Vanaf 165000 km kreeg ik motorproblemen. Aanvankelijk misfires op cilinder 3: bougies vervangen en daarna geen foutcodes meer voor misfires gezien. Echter kreeg ik toen foutmeldingen op de charge pressure actuator (P334B). Onderdeel (aftermarket) besteld, vervangen, maar het onderdeel was onmogelijk om te kalibreren mbv VCDS. Contact gehad met producent en ze gaven aan dat het dead on arrival was. Vervolgens wel origineel VW onderdeel besteld, gemonteerd en succesvol gekalibreerd. Uiteindelijk onder garantie mijn geld teruggekregen.
Al met al relatief weinig problemen gehad met de auto en we rijden vrolijk door richting de 2 ton.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Seat Leon
Had je deze auto's al gezien?

Seat Leon ST 1.4 EcoTSI Xcellence , trekhaak, leder.
- 2017
- 107.819 km

Seat Leon 1.4 TSI FR Dynamic | Panoramadak | Stoelverwarming | Trekhaak | Leder/Alcantara | Navigatie | Full LED | Climate control | Bluetooth | Cruise control
- 2015
- 153.019 km

Seat Leon 1.4 TSI FR Seat Leon
- 2015
- 125.857 km