Seat Leon 1.4 TSI 122pk FR (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 1.4 TSI 122pk FR |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 31.457 km |
KM-stand laatst | 190.000 km |
Mijn eerste Leon!
- 31.457 km
Eindelijk is het dan zo ver, mijn Corsa wordt ingeruild tegen een 3 jaar oude Seat Leon, met slechts 31.457km op de teller. De auto voelt echt als nieuw. Erg fijn zijn de opties op de auto, en de 122pk 1.4 TSi is een erg soepele motor welke voelt of het meer dan 122pk is. Het eerste verbruik is meer dan acceptabel, en ik kom uit om gemiddeld 1 op 18 met veel snelweg.
Voor het eerst de caravan erachter
- 42.300 km
Voor het eerst gaat onze caravan erachter. Deze weegt 1300kg (maximaal). De auto trekt deze caravan meer dan prima, en in Frankrijk is 110 met gemak haalbaar. Ondanks de relatief lichte auto is de combinatie erg stabiel. Wel met een setje hulpveren. De Leon heeft nogal de neiging erg door te zakken zoals de meeste auto's met dit onderstel. Het verbruik komt op 1 op 10 met caravan.
Chiptuning
- 85.000 km
Omdat deze motor met gemak wat meer vermogen kan ophoesten, heb ik een afspraak gemaakt bij JD engineering waar de auto is getuned naar 180pk. Dit lijkt heel veel, maar ze leggen daar ook uit dat de door Seat/VW genoemde 122pk in werkelijkheid al een 140-145pk is. Na een middagje programmeren en testrijden krijg ik hem terug: ON-gelooflijk. Een COMPLEET andere auto. En in zekere zin ook weer niet. Hij voelt hetzelfde, alleen als je extra vermogen nodig hebt, is het er opeens. Geweldig die 180pk!
Eerste problemen
- 90.000 km
90.000 op de teller, en opeens wil de versnellingsbak niet meer in 5 en 6. Omdat (de-)montage een zeer intensieve klus is, heb ik gekozen voor een ruilbak uit een Leon met 20.000 op de teller. Meteen i.v.m. caravan een Sachs performance koppeling laten plaatsen welke 15% meer kracht aankan.
Lekker zuinig!
- 100.000 km
Vanaf nu mogen we maar 100 op de Nederlandse snelwegen, en dit doet de Leon erg goed. Het gemiddeld verbruik komt uit op 1 op 21. In de tussentijd is er een walnut blasting uitgevoerd welke de kleppen en inlaat volledig reinigt. Een kwaal bij dit blok, maar dat is dus weer als nieuw!
Geen problemen, fijne auto!
- 150.000 km
De auto doet het goed! Caravan trekken blijft een plezier met de 180pk en hij blijft lekker zuinig rijden. Inmiddels Led ingebouwd ipv de halogeenlampen. Dit scheelt heel veel licht. Verder op het bestaande scherm carplay ingebouwd met een draadloze box van Caroptions. Echt een waardevolle toevoeging voor iets wat ik nog miste.
Olieverbruik
- 180.000 km
Helaas begint het olieverbruik een beetje toe te nemen naar zo'n liter per 3000km. Bij een beurt waren ook de bougies flink aangekoekt. Ik rij er nog even mee door, maar de olieschraapveren zullen toch een keer aan de beurt komen ben ik bang. Inmiddels naar 18 inch wielen gegaan, welke zwart gespoten zijn.
Luchtfilter wissel
- 190.000 km
Gewisseld naar een inlegfilter van Pipercross. Deze hoeft niet meer gewisseld te worden. Het verbruik is verbazingwekkend nog lager geworden, en ik rij nu (met temperaturen rond de nul) 1 op 23.
Op en neer naar Parijs resulteerde in thuiskomen met nog bijna 200km in de tank. Geweldig! Het olieverbruik houden we in de gaten, maar we gaan richting de 200.000km. Fingers crossed, maar ik ben van plan de 300.000 te gaan halen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.