Seat Leon 1.0 EcoTSI Style Connect (2016) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Leon 1.0 EcoTSI Style Connect |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 66.000 km |
Bijna foutloos
- 66.000 km
Wij hebben deze auto als voorraad model gekocht in 2016. Daarvoor eigenlijk altijd (op lease-auto's na) jonge occasions gereden van max 2 jaar oud.
Na het debacle dat we hadden met onze Fiat Bravo 1.4 Multi-air, met € 5.000 kosten in 2,5 jaar tijd (Het eerste jaar hadden we nog garantie en hadden we ook alleen maar problemen), besloten we voor nieuw te gaan.
We hebben ongeveer alles gereden wat er was in dit segment en uiteindelijk viel onze keus op deze Leon.
De 1.2 TSI had veel minder fut dan de 1.0, dus die keuze was snel gemaakt.
We hadden hiervoor ook al 2 Seats gehad, een Altea en een Leon dus dat was vrij vertrouwd.
Waarom de Leon? Sportief sturend, zeker met de optionele 18 inch FR velgen en toch comfortabel genoeg. Goede stoelen en dito uitrusting. Het enige dat we echt mistten was de stoelverwarming die we wel op vorige auto's hadden.
De Style connect heeft verder alles dat je nodig hebt: cruise control, climate controle, navigatie, middenarmsteun. De auto is verder mooi stil, ook op snelheid en geeft op de autobahn veel vertrouwen op hogere snelheid.
Motorisch: Heeft ons nooit in de steek gelaten, geen olieverbruik en bij rustig rijden erg zuinig. Uiteraard hangt het verbruik enorm af van je rechtervoet. Ik rij gemiddeld 1 op 19, mijn vrouw 1 op 12 (ja, met een downsize turbo blokje moet je het nieuwe rijden hanteren). Constant op de snelweg met 100 rijdt de Leon 1 op 20, bij 140 1 op 15. Daarboven gaat het een stuk harder. De 1.0 TSI is een erg fijn blok met veel koppel onderin. Het enige minpuntje is de stationair loop. Dan voel je de 3 pitter tov een 4 pitter.
Wel de boel laten chippen omdat we er wel eens een caravan achter hangen. Met 140 pk en 250 nm gecombineerd met een leeggewicht van 1100 kg is het ding domweg vlot.
Uitrusting: Het enige dat we hebben gehad in het interieur is het klepje links van de bestuurder in het dashboard dat niet wilde sluiten. Is netjes door Seat vervangen, daarna probleemloos. Navigatie updates zijn domweg duur (1e 3 jaar waren gratis). We hebben 1x een uitval gehad van het scherm in 2016, update gehad en daarna nooit weer.
Kosten: Afgezien van de normale beurten elke 2 jaar in de eerste 6 jaar helemaal niets. 1x een setje banden (wel in combinatie met winterbanden). De lampjes in de achterklep waren na 3 jaar al gecorrodeerd, uiteraard opgelost door de dealer, maar dat viel me wel tegen met zo'n jonge auto. Het laatste jaar hoorde ik de voorwielophanging wat lichtjes kraken als ik achteruit de oprit op reed. Dit is bij de laatste beurt "opgelost" door de boel te smeren. Is een bekend VAG probleem.
Missers: Kofferbak kleedje/mat is van zeer matige kwaliteit en je hebt een enorme bult als je de achterbank neerklapt. Een verhoogde laadvloer zou helpen, maar is niet leverbaar.
Conclussie: Zeker niet zonder fouten, maar overall toch goed.
De bedoeling was na 2 jaar weer een nieuwe te kopen, maar tja hij bevalt nog steeds en vandaar nu al 7 jaar dezelfde auto. Komt nog eens bij dat dezelfde auto nu ruim 10K meer kost nieuw. De volgende wordt waarschijnlijk elektrisch dus hij moet nog even door. Met plezier overigens.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren