Seat Ibiza SC 1.4 Style (2009)

autoreview

Seat Ibiza SC
Seat Ibiza SCSeat Ibiza SCSeat Ibiza SCSeat Ibiza SCSeat Ibiza SCSeat Ibiza SCSeat Ibiza SCSeat Ibiza SCSeat Ibiza SCSeat Ibiza SCSeat Ibiza SCSeat Ibiza SCSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat Ibiza SCSeat Ibiza SC

Signalement

UitvoeringIbiza SC 1.4 Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst87.000 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 19.000 km

Sinds maart 2009 rijd ik in mijn Seat Ibiza SC 1.4 style. De standaarduitrusting is met airco, cruise control, radio/cd/mp3-speler, electrische ramen en spiegels, hoogte/diepte verstelbaar stuur, in hoogte verstelbare stoelen, afstandbedienbare centrale deurvergrendeling, middenarmsteun voor, 15-inch lichtmetalen velgen en mistlampen al goed voor elkaar. Als extra's heb ik gekozen voor metallic lak, 16-inch lichtmetalen velgen, een asbak (zonder aansteker) en donkergetinte ruiten vanaf de B-stijl... Die laatste optie was in mijn ogen een tikkie fout maar een overkomelijk moetje (omdat ik een voorraadauto heb gekocht). Inmiddels heb ik bijn 19.000 kilometer met deze auto gereden, dus genoeg ervaring voor een review!

Als lange man (2,02 meter de lucht in) is voldoende ruimte voor hoofd en benen erg belangrijk. De Ibiza SC stond op mijn shortlist door positieve ervaringen met het vorige model Ibiza, zowel qua zitruimte voorin als qua rijden. Mijn voorkeur ging al gelijk uit naar de SC omdat ik het niet zo fijn vind om bijna achter de B-stijl te zitten, wat bij de 5-deurs het geval is. De grotere portieren geven ook meer ruimte voor in- en uitstappen (tenzij in krappe parkeervakjes natuurlijk). Bij het proefzitten bleek de zitruimte voorin goed voor elkaar, dus door voor de proefrit!

Ik heb 3 dealers bezocht voor offerte en proefrit, bij alledrie behoorde en proefrit vrijwel direct tot de mogelijkheden. Erg goed, dat gaat bij andere merken wel eens anders (zoals Audi, helaas). Ik heb proefgereden met een 1.4 style en met een 1.6 sport. Het verschil tussen de 1.4 en 1.6 motor was gevoelsmatig beperkt. Ook bij stevig gasgeven en schakelen blijven de stenen netjes in de straat liggen. Het verschil tussen de style en de sport was beter merkbaar. De sport heeft 17-inch velgen en een steviger geveerd en gedempt onderstel. Dat levert een scherper stuurgedrag op dan bij de style met 16-inch velgen, maar naar mijn smaak ook teveel geklapper en gehobbel. De stoelen in de style zitten al prettig, de sportstoelen zorgen helemaal voor een stevige omklemming. Maar als geheel vond ik de sport toch teveel inleveren op comfort. De wegligging van de style is ook goed voor elkaar. Jammer is dat Seat alleen de snelle uitvoeringen van de Ibiza standaard voorziet van ESP en ASR. Concerngenooot VW voorziet de nieuwe Polo wel standaard van ESP. Hopelijk verandert dat als ESP een voorwaarde wordt voor het behalen van 5 sterren bij de botsproeven.

Als je een auto wat langer hebt, dan merk je op een gegeven moment de goede en minder goede dingen. De brede en lage banden (215/45 R16) zorgen voor merkbare reacties in het stuurwiel bij bijvoorbeeld spoorvorming, de auto duikt daar graag in. Ook op korte hobbeltjes geven de lage banden de toestand van de weg duidelijker door dan ik gewend was met mijn vorige auto met 195/60 R15 banden. En aangezien in de nieuwbouwwijk waarin ik woon de bouwstraten nog niet zijn vervangen door fatsoenlijke bestrating, is dat nog even “genieten”! Die 16-inch velgen type Sonda worden in mijn vaste wasstraat niet goed schoongemaakt door de borstels. Bij de wasstraat moet die antennestaaf achterop nog ouderwets worden losgeschroefd. Seat mag blijkbaar nog geen gebruik maken van het mooie kleine in carrosseriekleur gespoten haaienvinnetje uit de Audi-magazijnen. Jammer! De grote zijspiegels kunnen dan weer wel van binnenuit electrisch worden ingeklapt, een erg handige functie. Die grote zijspiegels zorgen trouwens voor een goede blik op het achteropkomende verkeer en hebben maar een kleine dode hoek. De vormgeving is ook goed, ondanks de grootte komen ze niet over als bestelbus-flaporen.

De grote portieren geven veel ruimte om in en uit te stappen. Als de voorstoelen tenminste in de laagste stand staan, anders moet het hoofd duidelijk even worden ingetrokken. De portieren hebben helemaal vooraan een handgreep om ze dicht te trekken. Daardoor moet best veel kracht worden gezet om het portier dicht te trekken en kun je het portier moeilijker controleren als je het opent. Bij wind moet je daar echt rekening mee houden. Het is gewoon een flinke ontwerpfout dat geen handgreep halverwege de portierarmsteun zit, zoals bijvoorbeeld bij de Leon of Exeo.

De opbergruimte in het interieur is matig. Het dashboardkastje stelt niets voor. Daar past het mapje met de handleiding en serviceboekje niet eens in! Gelukkig is de style uitvoering voorzien van opbergnetten achterop de voorstoelen. De portiervakken zijn best lang en breed, maar ook ondiep. Een mapje met cd's valt zo uit de portierbakken. En de vakjes onder de voorstoelen zijn net niet diep genoeg voor mijn cd-mapje. Cd's in een normaal hoesje passen net wel in die vakjes. Eigenlijk gebruik ik die vakjes onder de voorstoelen nu alleen voor mijn kentekenbewijs of brillenkoker.

In de armsteun tussen de voorstoelen zit ook een bakje met klepje. Dat is eigenlijk de enige fatsoenlijke opbergruimte voor kleinere spulletjes en troep, zoals pennen, tankbonnetjes, kauwgom, snoepjes enzovoorts. Voor de versnellingspook zitten twee bekerhouders. Die zijn op zich goed genoeg om een koffiebeker of een blikje cola in te zetten, maar voor een medium milkshake moet je al echt gaan manouvreren. Een van de bekerhouders wordt bij mij gebruikt voor het (optionele...) asbakje. Achter de bekerhouders zit nog een vakje waar de i-Pod of GSM in past. De mooi in het dashboard geïntegreerde audio-installatie is voorzien van een aux-ingang, maar voor een USB-poort moet 200 euro worden bijbetaald. Ook bluetooth verbinding van audio-installatie met de GSM vergt extra euro's. Die zuinigheid is toch wel erg sneu van Seat. Na 11 maanden rijden vind ik de bediening en gebruiksvriendelijkheid van de audio-installatie nog steeds niet echt super. Met name het inprogrammeren en oproepen van voorkeuzezenders vind ik niet handig gaan. De belangrijkste functies van de audio-installatie zijn ook te bedienen via een satelliet aan de stuurkolom, dat vind ik wel prettig werken.

De ergonomie van het dashboard is behoorlijk goed, uitgezonderd de knoppen voor de achterruitverwarming en de alarmlichten die achter de versnellingspook zitten. Je moet je ogen echt van de weg halen om die knoppen te bedienen. Seat had de knop voor de alarmlichten best een plekje mogen geven tussen de centrale ventilatieroosters. Voor de knop voor de achterruitverwarming was met een beetje moeite vast een plekje te vinden bij de bediening van verwarming/ventilatie.

De life hammers worden door de Seatdealers standaard gemonteerd in de voetenruimte voor. Je kunt daar geheid niet bij als je ondersteboven in de gordels hangt... Bij mijn vorige auto had ik een life-hammer gemonteerd op de middentunnel, net achter de armsteun voor. Alle inzittenden zien het ding dan zitten en tenminste 2 personen (die voorin) kunnen ook bij die life-hammer. Ook als ze supervast in hun gordel zijn gesnoerd.

De mooie vormgeving van de auto heeft ook nadelen. De vlakliggende voorruit, de dikke A-stijlen en de laaggeplaatste binnenspiegel zorgen voor dode hoeken aan de voorzijde. Daar verdwijnt zomaar een fietser in en het zicht op auto's van rechts wordt ook fors beperkt. Opletten dus! Het zicht recht achteruit is goed, maar over de rechterschouder is het ook opletten. Het zijruitje achter is klein en als rechtsvoor een passagier zit die de stoel ver naar achteren heeft staan, dan neemt die samen met de B-stijl flink wat zicht weg. Goed spiegelen is dus nodig! Zoals gezegd geven de grote buitenspiegels wel veel zicht.

Bij het winterweer van de afgelopen weken blijkt het erg verstandig om de sneeuw goed weg te vegen van het dak en de bovenzijde van de portieren. Doe je dat niet, dan glijdt het witte spul zo op je stoel. Als de achterklep wordt geopend na een stevige regenbui, dan loopt geheid een straaltje water de kofferbak in. Bij het noodzakelijke ruitenkrabben van de afgelopen maanden ontdekte ik ook dat de linkerruitenwisser in rustpositie niet kan worden opgeklapt! Hij kan ongeveer 15 centimeter van de voorruit worden gelicht, maar dan raakt de ruitenwisserarm de motorkap. Vreemd en niet handig. De ruitensproeiers vriezen makkelijk dicht en ze ontdooien ook maar moeizaam. Het ruitensproeierreservoir is met zijn 2,5 liter trouwens niet heel groot, zodat tijdens winterse periodes (te) regelmatig vloeistof moet worden bijgevuld. Ik heb ook het idee dat de pomp het reservoir niet goed geleegd krijgt. De Ibiza heeft helaas geen waarschuwingslampje voor een bijna leeg ruitensproeierreservoir. Je merkt pas dat de vloeistof bijna op is als hij een heel miezerig straaltje geeft. Vervolgens smeren de ruitenwissers dan wel alle troep goed uit over de voorruit...

Problemen:
* De ruitensproeiers sproeiden de vloeistof meer naast de voorruit en achter de auto dan op de voorruit, zowel bij stilstand als rijdend. Ruitenspoeiers zijn door de dealer opnieuw gericht, probleem opgelost.
* Trilling in het stuur bij snelheden van 110 t/m 130 km/h. Wielen zijn eraf geweest, balancering gecontroleerd. Die bleek OK, opnieuw erop gezet en de trilling was toen weg.
* Bevestigingspunt linkerkant hoedenplank afgebroken. Onder garantie een nieuwe hoedenplank gemonteerd.
* Ontvangst van de radio viel tegen, teveel gekraak en moeite om zenders te vinden en vast te houden. Dealer heeft onder garantie een antenneversterker geplaatst, probleem opgelost.
* De bestuurdersstoel had was zijdelingse speling op de rail. Bevestiging nagekeken, boutjes strakker aangedraaid, probleem opgelost.
* De middenarmsteun voor kraakte en zat los. Opnieuw vastgezet. Probleem opgelost. Later brak de bevestiging van het afdekklepje af. De importeur moet bekijken of dat onder de garantie valt.
* In het rechterportier is regelmatig een hoogfrequente resonantie te horen. Niet superhard of zo en dus niet continu. Volgens mij veroorzaakt door speling tussen twee kunststofdelen van de deurbekleding. Sowieso zijn bij kouder weer her en der kraakjes te horen. Als de boel is opgewarmd, dan is het weg.

  • 19.000 km

Volgens de folder zou het gemiddelde brandstofverbruik van de Ibiza ongeveer 1 op 16 moeten zijn. Dat haalt mijn Ibiza bij lange na niet. Mijn woonwerkrit bestaat voor 2/3 uit snelwegkilometers en 1/3 stadskilometers.

Als ik normaal rijd, dus gewoon de toegestane maximumsnelheden, dan is het verbruik gemiddeld net iets zuiniger dan 1 op 13. Bij weken met veel gesukkel op de snelweg, dus amper harder dan 100 km/h, wil het verbruik richting de 1 op 14 gaan. Bij kouder weer, veel wind of veel snellere ritten gaat het verbruik zomaar richting de 1 op 12,5. Ik had natuurlijk niet verwacht dat die 1 op 16 daadwerkelijk haalbaar zou zijn. Maar een verbruik van maar net iets zuiniger dan 1 op 13 bij een normale rijstijl valt me wel tegen. Ik had toch wel gedacht dat 1 op 14 zonder meer haalbaar moest zijn.

  • 31.000 km

(31.000 km)

Inmiddels een half jaar en 12.000km verder. Het benzineverbruik is een beetje gunstiger geworden in vergelijking met de eerste 19.000km, nu gemiddeld rond de 1 op 13,5. De bestuurder zal ongetwijfeld het zijne bijdragen aan het feit dat het officiele verbruik van 1 op 16 komma nogwat niet wordt gehaald. Het olieverbruik is nihil, bij controle geeft de peilstok altijd netjes een waarde tussen het minimale en het maximale niveau. De ruitenvloeistof moet tussen de onderhoudsbeurten door wel zelf worden bijgevuld. En iets te regelmatig wat mij betreft, dat tankje van 2,5 liter is gewoon te klein. Het ontbreken van een waarschuwingslampje als het tankje voor de ruitenvloeistof bijna leeg is, is echt irritant.

Met het verstrijken van de kilometers zijn nu op meer plekken kraakjes en rammeltjes te horen. Dat is met name als de Ibiza over wegen met veel hobbeltjes en kuiltjes wordt gestuurd en bij het nemen van verkeersdrempels. Het gekraak heeft misschien ook te maken met de harde kunststofdelen die in het interieur worden gebruikt.

Over de kwaliteit van de gebruikte materialen krijg ik inmiddels toch wat bedenkingen. Zoals in de eerste bijdrage vermeld is, is de armsteun voorin vervangen omdat het klepje was afgebroken. De importeur had ongeveer 6 weken nodig om te bepalen dat het vernieuwen van die kapotte armsteun toch wel onder de garantie viel. Inmiddels vertoont de vloerbedekking achter het koppelingspedaal zichtbare slijtsporen. Ook de bekleding van het zitvlak van de bestuurdersstoel is al kapot. Volgens de dealer en importeur is zoiets “normale gebruiksschade”. Volgens mij zou dergelijke gebruikschade niet moeten mogen na anderhalf jaar en 31.000km.

Last but not least: een paar weken geleden wilde de Ibiza niet starten. Hij had 2,5 week stilstaan wegens vakantie en in die periode had een “stille verbruiker” de accu zodanig leeggetrokken dat die nog maar 8 Volt spanning had. Bij de 30.000km beurt is de computer uitgelezen en wat gereset. Benieuwd of dat uitmaakt. Zo vaak gebeurt het niet dat mijn wagen zo lang stilstaat.

Tot slot de voorstoelen. Die zijn op zichzelf wel okee, maar voor deze lange man kan het nog beter. De voorstoelen in de Ibiza zouden nog een centimetertje of wat lager moeten kunnen zakken. Voor mijn gevoel staan de voorstoelen nu in de laagste stand nog net wat te hoog. Een lendensteun zou de onderrug betere steun geven. En een kantelbare hoofdsteun zou de botsveiligheid verhogen, de afstand tussen hoofd en hoofdsteun is nu best groot. Bij een aanrijding van achteren zijn dat toch belangrijke centimeters die het risico op een whiplash kunnen verminderen. Als de hoofdsteun nu in de hoogste stand staat, dan raakt die bij mij net de hemelbekleding als de rugleuning naar voren wordt geklapt. Ik overweeg wel weer om een op maat gemaakte stoel te laten plaatsen, voor wat extra comfort en veiligheid. Nadeel is dat de Ibiza dan echt een driezitter wordt. Nu heb ik niet zo vaak passagiers op de achterbank, maar met zo'n grotere op maat gemaakte stoel wordt het nog een stukkie lastiger om als bestuurder wat in te schikken als passagiers op de achterbank gepropt moeten worden.

45.000 km

  • 45.000 km

Het brandstofverbruik is stabiel rond de 1 op 13,5. Wat mij betreft netjes, aangezien ik op de snelweg wel eens 120 met een rijbewijsveilig plusje rijd (wat op die snelweg binnenkort wordt gelegaliseerd). De wegligging en stabiliteit van de auto is en blijft bij snelheden ver boven de 120km/h goed, zeker voor deze klasse. De 1.4 is geen kanon, maar toen ik in de markt was had Seat de Ibiza FR nog niet in de prijslijst staan. De toen nog leverbare 1.6 benzinemotor vond ik voor het geld te weinig toevoegen, maar dat is bij zo'n 1.4 TSI met 150pk en DSG wel anders!

Een waarschuwingslampje voor een leeg ruitensproeierreservoir wordt nog steeds gemist. Met name in de winter is het niet fijn als het reservoir leeg blijkt en de ruitenwissers alle troep nog eens extra goed en met heel veel geschraap over de voorruit uitsmeren. Het reservoir is met zijn inhoud van 2,5 liter ook te klein, in de wintermaanden blijf je bijvullen. Zowel links als rechts is het dimlichtje intussen vervangen, die sneuvelden vrij kort na elkaar. Een waarschuwingslampje voor defecte verlichting ontbreekt ook in de Seat Ibiza. En gezien de vele defecte lampjes die over onze wegen rondrijden, merkt niet elke automobilist dat zijn verlichting defect is. Geldt zeker voor alle VAG-producten... De extra bochtenverlichting met de mistlampen is geen gimmick, maar echt veel nuttiger dan ik vooraf had gedacht. De radiobediening met de satelliet aan de linkerkant van de stuurkolom is ook erg handig. Dat de buitenspiegels electrisch inklapbaar zijn is erg handig, zeker gezien het formaat van de spiegels.

De Ibiza is intussen enkele keren als pakezel(tje) gebruikt. Daarbij heb ik ontdekt dat de voorstoelen verder naar voren gezet moeten worden om de achterbank goed neer te kunnen klappen. Dan wordt het voor deze lange man merkbaar een stukje krapper achter het stuur. Ik vond het niet heel erg dat ik maar korte stukjes hoefde te rijden... Met zo'n lange man voorin is de zitplaats linksachter geen pretje. De beenruimte is dan beperkt, ondanks dat ik de bestuurdersstoel niet eens op de achterste stand heb staan (die achterste stand is nog wat fijner voor de benen, maar de armen zijn dan te kort). De hoofdruimte achterin is toereikend voor mensen tot circa 1,80 meter. Voor 2 personen is het achterin te doen, met 3 is vragen om ruzie.

Voor de kwaliteit van de gebruikte materialen geldt dat alle concerngenoten van Seat dat beter voor elkaar hebben. Ik werd bij de laatste onderhoudsbeurt opgehaald met een Skoda Superb en de materialen in die auto voelen echt een flink stuk beter aan. Dat geldt ook voor andere typen Skoda's zoals de Octavia, Fabia en Roomster waarin ik heb mogen meerijden. Bij Seat kan alleen de Exeo daaraan tippen. Het aantal kraakjes en rammeltjes is niet toegenomen. Helaas is het klepje van de middenarmsteun voor wederom gesneuveld. Binnen een jaar dus weer hetzelfde defect aan die armsteun. Benieuwd hoe lang deze meegaat. Positief is dat de armsteun nu is vervangen zonder gedoe over wel/geen garantie-gevalletje.

De Ibiza had bij kouder steeds weer moeite met het op gang komen vanuit lagere snelheden in combinatie met lage toerentallen (< 2.000 tpm). Vooral goed te merken bij acceleratie in de 2de versnelling, het lijkt dan alsof de motor bijna verzuipt. Bij de onderhoudsbeurt is het motormanagement geupdate, dat zou het probleem moeten oplossen. Dat zal ik de komende tijd merken.

63.000km

  • 63.000 km

De Ibiza SC is nu 2 jaar en 10 maanden in gebruik, inmiddels staat ruim 63.000km op de teller.

In de afgelopen periode heeft de Ibiza teruggemoeten naar de garage voor een reparatie aan een drukventiel van de airco. Dat gaf een gierend geluid, beetje zoals een stofzuiger die zich vastzuigt. De reparatie was buiten de garantieperiode, maar is voor wat betreft de materiaalkosten onder coulance uitgevoerd.

Verder is het klepje van de middenarmsteun voor wederom kaduuk. Voor de 3de keer hetzelfde defect: de pinnen waarmee het klepje in de armsteun draait breken af. Misschien omdat ik met mijn elleboog precies op dat achterste puntje van die armsteun steun (ik ben 2,02 meter lang en de stoel staat dus ver naar achteren). Dit is in ieder geval niet de kwaliteit en degelijkheid die ik verwachte van die Spaanse Volkswagenproduct.

Ook de bekleding van de bestuurdersstoel vertoont na 63.000km al duidelijke slijtagesporen, zowel op het zitvlak als aan de linkerzijkant van de rugleuning (vanwege in- en uitstappen). De stoelen zijn sowieso niet het sterkste punt van deze Ibiza, met name de rugleuning is slappe hap en een lendensteun wordt gemist. Ook de hoofdsteun zou voor de veiligheid best meer naar voren kantelbaar mogen zijn.

Het brandstofverbruik is veelal tegen de 1 op 14. Olieverbruik is nihil. De voorbanden zullen waarschijnlijk over een aantal maanden vervangen moeten worden omdat ze dan minder dan 3mm profiel hebben. De achterbanden hebben nog 5mm profiel en kunnen dus nog even mee. De slijtvastheid van de Bridgestones Potenza is dus oké. Helaas is de Ibiza voorzien van 215/45 R16 banden, wat een niet heel veel gebruikte maat is. Nieuwe bandjes zijn daardoor relatief duur.

einde in zicht

  • 87.000 km

Ik was al een tijdje op zoek naar een wat grotere auto met vier portieren en meer ruimte voor- en achterin. Tevens moest de nieuwe voiture ook betere stoelen hebben, met lendensteunen en een kantelbare hoofdsteun. Recent tegen een scherpe aanbieding voor de huidige Seat Leon 1.2tsi Copa opgelopen, dus binnenkort wordt de Ibiza vervangen.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.