Seat Ibiza SC 1.2 TDI Ecomotive Style (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza SC 1.2 TDI Ecomotive Style |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 31.000 km |
- 2.350 km
eind maart de Ibiza besteld, voor dat we de bestelling difinitief gemaakt hebben eerst proefgereden met een Ibiza SC (FR) dit was natuurlijk appels met peren vergelijken. Daarna nog proefgereden met de nieuwe VW Polo Bluemotion.
Voordat de auto geleverd werd zijn er diverse veranderingen doorgevoerd, two tone dashboard is niet meer leverbaar, start/stop systeem is standaard, andere lm velgen. Dit is door de dealer nooit medegedeeld en moest ik zelf via internet vernemen.
Op 27 juli de auto opgehaald, op het laatste moment nog een hoop gedoe over de kabelboom voor de trekhaak. Op het laatste moment is hier een modificatie aan doorgevoerd. In de praktijk blijkt dat deze nog niet goed zjn. De mist verlichting werkt niet en er verschint met enige regelmaat een waarschuwingslampje op het dashboard dat er iets mis is met de verlichting, bij controle nooit iets kunnen vinden. Op een Seat forum komt deze klacht vaker voor, volgens mij dealer ligt het ook aan de kabelboom. Inmiddels schijnen er mondjesmaat nieuwe "goede"kabelbomen afgeleverd te worden. Morgen wordt ik gebeld voor een afspraak om de kabelboom aan te passen.
De computer van het start/stop zit onder de bestuurdersstoel gerommeld. Dit oogt er kwetsbaar door de kabels die er uit komen. Het systeem zelf werkt erg snel en goed. Bij rijden in de bergen met een aanhanger kan het start/stop systeem niet gebruikt worden vermoedelijk ivm de motorkoeling.
De auto voor de vakantie naar Italie gebruikt met een dakkoffer en een aanhanger. Hier heeft de Ibiza geen enkel probleem mee, je komt makkelijk met het verkeer mee. Op de heenrit hebben we 924 km gereden met een gemiddelde snelheid van 75km/uur. Dit leverde een verbruik van 5,7 liter per 100 km op ( 1 op 17,5). gezien de nieuwe motor en de extra belasting door de dakkoffer en aanhanger een redelijk resultaat.
Bij het rijden in Italie 348km voornamelijk bergwegen met gemiddeld 36 km/uur zonder dakkoffer daalde het verbruik naar 4,7 liter per 100km (1 op 21,27.
Op de terugweg de dakkoffer niet op de auto maar op de aanhanger gemonteerd. Tijdens de terugweg meer files gehad en tussendoor iets sneller gereden (100km/uur) dit leverde bij een gemiddelde snelheid van 72km/uur ook een gemiddeld verbruik van 5,7 liter per 100 km op.
Bij het rijden valt het op dat hij relatief stil is, natuurlijk hoor je wel dat je een diesel rijdt maar het geluidsniveau valt erg mee en hij is ook stiller dan de Polo. Wanneer je de deur helemaal open doet zie je wel grijze piepschuime blokken zitten. Dit oogt natuurlijk niet erg fraai maar werkt blijkbaar wel (en meestal zijn de deuren toch dicht).
Wel een tijdje gezocht naar de muteknop van de radio (gewoon het midden van de volumeknop indrukken).
Verder geen problemen ondervonden ook geen piepjes of rammeltjes etc.
ervaringen na bijna 2 jaar
- 31.000 km
De afgelopen 2 jaar 31.000 km gereden met de Ibiza.
Het verbruik is gaande weg gezakt tot een gemiddeld gebruik van 4,2 L/100 km bij snelweg gebruik. Op ritten die voornamelijk over 80 km wegen gaan zakt het verbruik tot 3,9 L/100 km.
In de afgelopen 2 jaar alleen een vervelende storing aan de EGR klep gehad. Een bekend euvel bij zuinige moteren die voornamelijk in lage toeren worden gereden. Na het op gaan lichten van het motor storingslampje Seatmobiliteitsservice gebeld. Uiteraard gaat een dergelijk lampje branden wanneer het absoluut niet uit komt. Aan de telefoon werd verteld dat de storing kon zitten in de remlichten of de EGR klep. Verwezen naar de dichtsbijzijnde dealer, hier is de storing gereset, dit heeft echter niet geholpen. De volgende dag een afspraak met de eigen dealer gemaakt waar uiteindelijk de klep vervangen is (garantie).
Opmerkelijk blijft wel dat na bijna 2 jaar Seat nog steeds niet in staat is geweest om de eerder vermelde storing van het verlichtingsstoringslampje te verhelpen. Ook de dealer is hier totaal niet over te spreken maar kan niet beginnen zonder nieuwe software van Seat.
Al met al goed te spreken over de Ibiza, dit heeft er zelfs toe geleid dat we inmiddels een nieuwe Ibiza Ecomotive Style hebben besteld. Was door een goede inruilprijs erg intressant
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.