Seat Ibiza 1.9 TDi 90pk Stella + (2001)

Seat Ibiza

UitvoeringIbiza 1.9 TDi 90pk Stella +
Bouwjaar2001

Na een Citroen ZX 1.9d Reflex (1995/265000 km) waarvan we na bijna 2 jaar afscheid moesten nemen na een crash en een Opel Astra G 1.7 TD GL (1999/120000 km) waarvan we al na 2 maanden afscheid moesten nemen i.v.m. diefstal, moesten we op zoek naar een nieuwe auto. Enige haast was geboden, en deze Seat Ibiza kwam op ons pad. Het is een TDI 90pk Stella+ uit januari 2001. De kilometerstand bedroeg 92000 km, hetgeen erg laag is voor zo’n auto. Een rondgang langs de internet-autozoekmachines wees uit dat vergelijkbare auto’s allemaal kilometerstanden van meer dan anderhalve ton hadden. We hebben nog geen moment spijt gehad van de aanschaf. De auto is VEEL sneller dan de voorgaande (vooral de Astra was erg traag) en na een teleurstellend verbruik van met name de Astra (1:14,5) is het heerlijk om weer met 1:20 lachend aan de pomp te staan!
De auto is niet heel stil en heeft een behoorlijk ochtendhumeur, maar eenmaal warm gedraaid loopt hij als een zonnetje. Bij vollast en rond de 3000 tpm klinkt hij als een kever motor!
De auto zelf is ook prima: een vlot in- en exterieur (zwart metallic/grijs-rood interieur). Het betreft een Stella+ uitvoering, dus met geintegreerd scherm en radio. De vorige eigenaar is zo vriendelijk geweest om een originele CD-wisselaar bij te bestellen. De auto is voldoende ruim (zij het krapper dan de Astra maar die is ook een klasse groter natuurlijk) en praktisch genoeg.
Rijden doet de Ibiza prima, echter merk je dat de auto alle zeilen bij moet zetten om de motor bij te kunnen houden (90 pk/210nm). Bij vol accelereren trekt de auto behoorlijk naar rechts en hij is tamelijk onderstuurd. Dit komt natuurlijk door de zware motor voorin, de korte wielbasis en - jawel hoor daar zijn ze weer!!! - de kei-en-keiharde ContiEco’s eronder. Deze generatie Ibiza is gebaseerd op de Polo, die in 2001 maar tot 75 diesel pk ging... Onze Astra had veel minder last van onderstuur dan deze Ibiza, maar die had met 68 pk/130nm ook veel minder om schrik voor te hebben. Begrijp het goed: het is geen dweil, hij is gewoon niet al te sportief, hoewel hij wel behoorlijk hard geveerd is.

Geen. De auto heeft een erg lage km-stand, maar bij aanschaf zag hij eruit alsof hij 3 ton had gedraaid...Een grondige poetsbeurt van de garage had het nodige effect! Ook is een putje verwijderd uit de deur (die is ook nogal lang, dus een andere auto is zo geraakt). Een typisch kwaaltje van deze generatie Ibiza is de deurgrepen aan de binnenkant: die zijn gespoten en krassen heel gemakkelijk. Onze Ibiza had hier heel erg last van. De garagehouder heeft het heel creatief opgelost: de lak er in zijn geheel afgehaald en nu is het blank plastic. Maar het ziet eruit als Carbon-look, dus dat is aan te raden voor iedereen!

PRIVATE LEASE Seat Ibiza