Seat Ibiza 1.9 TDi 110pk Sport (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.9 TDi 110pk Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 107.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze Seat Ibiza is inmiddels bijna twee jaar in ons bezit, en bevalt tot nu toe perfect. Achteraf komen we er achter dat iets meer ruimte of 2 deuren meer wel iets makkelijker zou zijn, maar dat zijn practische dingen die we van tevren wisten. Kortom: Niet zeuren...!
Na de Golf, 269.000 kilometer op de teller, was ik op zoek naar een auto binnen de VAG-groep. Vanwege de mooie achterkant is het de Ibiza geworden, in de kleur Geel. Lekker opvallend, maar mag bij deze auto wel! De auto is ingevoerd vanuit Belgie, daar heeft hij een jaar gereden en is met de eignaar mee naar Nederland gekomen. De auto was een lease auto geweest, en had zijn beurten netjes gehad. Toen kwam hij in ons bezit...
De auto heeft een formidabele wegligging en accelereert als een idioot. Zijn vorige baasje heeft er goed mee gereden. We rijden alleen maar snelwegkilometers (50.000 per jaar) en dat kan de auto goed aan. Zijn topsnelheid nog niet geprobeerd, maar 200 op de teller moet echt geen probleem zijn voor deze ’kanarie’ die soms meer vliegt dan rijdt...
Juist omdat we veel kilometers maken is het erg belangrijk voor mij dat hij zijn beurten netjes doet en dat is aan de auto te merken. Er is bijna geen verbruik van olie, en alles werkt erg goed. Het verbruik van de diesel valt wel een beetje tegen maar heeft ook met het gebruik (misbruik??) van de auto te maken. 1:18 haal ik niet meer... Maar zoals ik zeg kan ik ook de rijstijl een beetje aanpassen...
Ik ben erg tevreden over het interieur, goede stoelen (alleen jammer van de korte rugleuning..., mooie rode verlichting van het display. Zoals ik zei over het motorische deel niets dan lof...!
Naast het installeren van een cruise control, audio aan het Seat Sound System, armsteun en veerpootbrug aan de voorzijde is er verder niets aan de auto gedaan.
PROBLEMEN
Naast het verbruik van remschijven, blokken, banden, ruitenwisservloeistof enzovoorts eigenlijk heel weinig problemen gehad. De regelaar van de dynamo is kapot geweest, maar dat kan gebeuren. Dat zie ik niet echt als een probleem maar meer als slijtage.
Wat me wel tegenvalt is de kleur van de auto. Als je de auto niet een beetje verzorgt verkleurt hij onder je ogen. Het geel is geen metallic, en verkleurt enorm. Op het dak heb ik last gehad van blaasvorming onder de blanke lak. Dat is wel vervelend, en nadat er vadalen een kras op mijn achterbumper hadden gezet, en op mijn motorkap, heb ik het dak gelijk mee laten spuiten. Nu wel veel kleurverschil, maar verder komt het wel goed. Kleurverschil is overigens niet weg te poetsen, en dat is erg jammer...
Wat ook vreemd is, is dat mijn achterbanden meer slijten dan mijn voorbanden. Seat dealer zegt dat het te maken heeft met de torsie van de achteras, stuurt een beetje mee, maar aan de voorzijde nog veel meer profiel dan achter, terwijl de banden van hetzelfde type en op dezelfde datum zijn geplaatst.
Ook zijn de velgen enorm lelijk geworden, ook daar laat de blanke lak los en zitten er blazen onder de lak. Helaas heb ik het er niet voor over om nieuwe aan te schaffen. Misschien in de loop van de tijd eens stralen en spuiten...
Ik zal deze review aanvullen met aankomende punten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.