Seat Ibiza 1.9 TDI 105pk Sport (2008)

autoreview

Seat Ibiza 1.9 TDI 105pk Sport (2008)

Signalement

UitvoeringIbiza 1.9 TDI 105pk Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf18 km
KM-stand laatst50.000 km
Lezerswaardering: 12%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe Leasewagen

  • 2.000 km

Gezien ik een vast contract gekregen heb bij mijn huidige werkgever mocht ik als 21 jarige jongen een auto van de zaak uitzoeken.

Na verschillende auto’s afgewogen te hebben, namelijk;
- Opel Corsa
- Kia C’eed
- Suzuki Swift
- Fiat Grande Punto
- SEAT Ibiza

Kwam ik al vrij snel tot de conclusie dat alleen de SEAT en de Suzuki prijstechnisch voor mij te doen waren. Omdat ik minimaal 50.000km op jaarbasis rijdt moest ik een diesel rijden. De Suzuki diesel is een 1.3 waar je (qua vermogen) niet bepaald vrolijk van wordt bleef de Ibiza als enige optie over.

Direct nadat de dealer in Nederland (auto René Haafkes te Hengelo) de ibiza had staan ben ik wezen kijken en gelijk verliefd op deze auto. Zowel van binnen als van buiten een schoonheid om te zien. Voelde me gelijk thuis in deze auto.

Snel een afspraak gemaakt voor een proefrit en na 10meter wist ik het al, dit wordt mijn lease auto! Gelukkig kreeg ik mijn werkgever zo ver om van de Suzuki swift af te stappen en mij een vrije keus auto te geven.

Besteld in de kleur Robijn Rood (foto’s volgen later) in de Sport-up versie. Verder geen extra opties genomen omdat de standaard uitrusting al erg rijk is en het leasetechnisch voor mij niet te doen is om een nog hoger maandbedrag van mij werkgever te vragen.



Exterieur:
Wat moet je hier over vertellen? Het is natuurlijk erg persoonlijk hoe iemand de looks van de auto vindt. Toch tracht ik hier mijn mening neer te zetten.

Van voren is het een erg speels, beetje brutaal ogend neusje. Met de strak vormgegeven koplampen, breedstralers en de honingraatgrill (later als optie ingebouwd) maakt is het neusje erg mooi om naar te kijken.
De scherpe lijnen in de flanken die elkaar tegenstaan geeft de auto een sportief tintje mee. Zeker in combinatie met de (mooie standaard) 16” velgen is het een sportief wagentje.
De achterkant is mijns inziens niet de mooiste, beetje anoniem en misschien eigenlijk zelfs saai. De bescheiden uitlaat, de kleine lampen en verder niets achterop dan het SEAT logo met eronder de tekst IBIZA ogen een beetje leeg. In het donker is het echter wel een mooi kontje, de achterlichten kijken je dan boos aan.



Interieur:
Van binnen is het goed toeven in de nieuwe Ibiza. De (in mijn geval) sportstoelen geven je een uitermate stevige en prettige zithouding zodat je alle instrumenten goed kunt bedienen.

Door de goede afstelmogelijkheden van de (beide) stoelen, en het zowel horizontaal als naar je af/ van je af te verplaatsen stuurwiel is het voor iedereen te doen een ideale zitpositie te creëren.

Het dashboard zelf ziet er gelikt uit en is goed afgewerkt met mooie en fijn aanvoelende materialen. De middenconsole is lichtelijk naar de bestuurder toe gedraaid zodat alles goed afleesbaar en bedienbaar is.

De klokkenwinkel is wat mij het meest aanspreekt van het interieur. De mooi vormgegeven klokken in nette ‘kokers’ zien er sportief uit, door de witte belichting ziet het er sportief en tegelijk erg rustig uit.

Door de bediening van de audio aan een ‘blok’ achter het stuur te bevestigen is het de bedoeling om de radio te bedienen zonder dat je je handen van het stuur hoeft te halen. Mijns inziens is het blok iets te ver naar achteren geplaatst zodat je af en toe je vingers moet overstrekken of je handen toch van het stuur moet halen.

Alles laat zich goed bedienen en zit op logische plaatsen. Niets mis mee dus.



Prestaties:
Omdat dit voor mij mijn eerste diesel auto is kan ik de Ibiza niet vergelijken met andere diesels. Toch mijn bevindingen.

Ondanks dat is net 2000km gereden heb met de 1.0tdi kan ik nou al zeggen dat ik de motor erg waardeer. Het is een echte VAG diesel die zich nog heerlijk laat horen. Voor sommige mensen kan het irriterend zijn dat de Ibi zoveel lawaai produceert, maar persoonlijk vind ik het wel lekker.

De motor, die nog ingereden moet worden, loopt lekker soepel en trekt in elke versnelling en bij bijna alle toerentallen lekker door. Meekomen in het verkeer, op welke weg dan ook, is geen enkel probleem.

De versnellingsbak laat zich soepel en trefzeker schakelen. Lekker kort pookje zodat sportief rijden geen probleem is.

Gezien de motor nog niet helemaal ingereden is kan ik weinig zeggen over hoe zuinig de auto rijdt. Momenteel rijdt ik naar kantoor (ongeveer 60km met 70% 80km/uur wegen) 1op20. Nog niet heel zuinig maar het wordt met de week beter. Hierover houdt ik jullie op de hoogte



Comfort:
Niets anders dan lof over het comfort. Ondanks het iets wat stugge sport onderstel blijft deze auto uitermate comfortabel op lange ritten (2uur +). De goede sportstoelen met vele instelmogelijkheden hebben daar zeker een groot belang in.

Omdat de motor soepel rijdt, je lekker zit en alles goed te zien is zowel in als rondom de auto is het rijden een genot.



Conclusie:
Al met al een uitermate goede keuze geweest om de komende 3 jaar in deze auto rond te rijden.

Elke dag stap ik met plezier in de auto, stap ik lekker fris en fruitig weer uit nog nagenietend van weer een lekker ritje.

Een aanrader voor iedereen deze SEAT Ibiza

1e beurt gehad

  • 16.000 km

16.000km

1e beurt gehad

Inmiddels tikt het aardig door met de kilometers en zit ik alweer op 16.000km met de Ibiza 1.9tdi. Heb de review opnieuw geplaatst gezien ik de 105pk versie heb en niet de (verkeerd aangeklikde) 90pk.

Ik kan niet anders zeggen dan dat de auto nog steeds elke dag voldoet aan mijn verwachtingen en dat ik er elke dag met plezier instap! Het blijft een genot om het geroffel van de TDI te horen en lekker vlot overal mee kunnen komen en zelfs vrij simpel overal waar nodig in te kunnen halen.

Met het comfort van deze auto is het prima gesteld. Ondanks dat het hier gaat om een Ibiza met sportonderstel blijf ik het een relaxte reisauto vinden. Deze zomer ga ik dan ook met groot plezier naar het Ledro meer (naast het Garda meer) met de Ibiza

Echt extreem lange ritten heb ik er nog niet mee gemaakt maar op ritjes van ongeveer 2uur kom je toch nog steeds fris en fruitig uit de auto.

Ook via de duitse autobaan met 180km/h op de teller is onvermoeid uitstappen geen enkel probleem. Zelfs rond de top van deze auto (187km/h) is de Ibiza nog steeds met 1 hand prima te besturen zonder nerveus op de weg te liggen, rare geluiden te maken of ergens trillingen te merken.


Verbruik:
Nu de auto ingereden is kan ik wat meer zeggen over de zuinigheid van de auto.

De fabrieksopgave van 1:24 is niet of nauwelijsk te halen. Op 80km/h wegen is het prima te doen om rond de 1:25 te rijden maar mocht je niet op de cruise-control rijden of af en toe gas moeten geven / moeten remmen dan ga je al snel terug in verbruik richting de 1:20.
Op mijn dagelijkse rit van huis naar kantoor ( 10km snelweg, 5km stad en 50km buiten de bebouwde kom) haal ik met gemak 1:21 en soms wel 1:23.
Voor een ‘oude’ TDI motor vind ik dit geen slechte cijfers.


Kortom;
Ik ben nog steeds uitermate blij met de keuze voor deze heerlijke auto!

Het blijft genieten!

  • 50.000 km

Inmiddels een tijd geleden, zowel in kilometers als in tijd dat ik een update gedaan heb aan deze review, dus bij deze weer een update!

Na de auto meer dan een jaar in bezit te hebben, 50.000km verder kan ik niet anders zeggen dat ik nog altijd erg tevreden ben over de auto.

In de zomervakantie samen met wat vrienden en mijn auto naar noord Italië geweest. Het dieselen op de Duitse snelweg met het steeds heuvelachtiger worden van het landschap blijft een genot! Met gemak omhoog rijden, waar ik vroeger met het swiftje terug moest schakelen, en zelfs als je zin hebt omhoog doorversnellen zodat je lekker links kan blijven rijden blijft tot de mogelijkheden. De 105pk diesel heeft daar geen moeite mee.

Echter inmiddels al wel wat problemen met de auto gehad. In een slang die de lucht toevoerd naar de turbo zat een gaatje, waardoor de turbo valse lucht aanzoog en zo een foutmelding in het systeem geeft. Dit houdt in dat de motor in gaat houden (in noodloop komt), de turbo uitgeschakeld wordt en je het gevoel krijgt of je met een SDI van 40pk rijdt. Geen pretje, en nog gevaarlijk ook als je denkt even snel in te kunnen voegen.
Door de dealer na enkele dagen!! Het euvel gevonden en provisorisch gerepareerd (de dag voor ik naar Italië op vakantie ging). Gelukkig helemaal geen last meer mee gehad. Na de vakantie (2 heerlijke weken) is de slang vervangen voor een originele SEAT slang en alles werkt weer naar behoren.

Door een kleine schade aan de onderkant van de voorbumper (zwarte plastic) had mijn claxon het begeven, blijkbaar zit deze tegen het plastic aan, door de dealer netjes gerepareerd onder garantie.

Inmiddels begint mijn stoel (weer) te kraken tijdens het uitstappen, tevens zit de bekleding er niet helemaal strak meer omheen. Tijdens de 60.000km beurt maar eens overleggen wat er aan gedaan kan worden.


Ondanks deze gebreken aan de auto, wat ik wel had verwacht als je een net nieuwe gereleasd model neemt, ben ik nog meer dan tevreden met de auto. Ik geniet er nog elke dag van als ik weer een stuk mag rijden, of er naartoe loop.

Wordt uiteraard weer vervolgd!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.