Seat Ibiza 1.6 Sport-up (2009)

autoreview

Seat Ibiza 1.6 Sport-up (2009)

Signalement

UitvoeringIbiza 1.6 Sport-up
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst435 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Seat New Ibiza 1.6 Sport-up 5-drs

  • 435 km

Ervaringen (435 km)

Nadat mijn vorige auto (Seat New Ibiza 1.9 TDI Sport-up 105pk, mei 2008 ex demo-auto)na 10 dagen in bezit te hebben gehad een schade had opgelopen (total loss) wederom opnieuw gekozen voor de Seat New Ibiza 5-drs. Dit keer een benzine-uitvoering ipv een dieseluitvoering. Bij de vorige had ik een diesel gekozen omdat ik meer terug kreeg voor mijn vorige auto, zodat een dieselauto voordeliger uitkwam. Nu had ik niets in te ruilen, kreeg dus korting en daarnaast geen trek om bij te betalen. Aanschafwaarde is circa 2 tot 3K meer dan een benzine-uitvoering.

Het is geworden:

SEAT
IBIZA 1.6 16V 77KW SPORT UP
Brandstof: Benzine
Kleur: candy white
Fabrieksopties:
- climatronic
- Bixenon verlichting
- ESP (incl .hill hold controle, bandenspanningscontrolesysteem)
- 17 inch lichtmetalen velgen
- donkergetinte ramen van de b-style
- technic pakket (parkeersensoren, regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel en coming home)

Achteraf gemonteerd:
- sierstuk uitlaat
- achterspoiler (onderdeel uit het seat sportpakket)
- luxe kentekenplaten

De levertijd was ongeveer 13 weken. De auto is afgeleverd op 5 juni 2009. Op het moment staat er nog maar 435 km op de teller.

Maar hierbij de ervaringen tot dusver:

Functies:
De Ibiza is rijkelijk uitgerust met diverse handige functies. Denk maar eens aan de parkeersensoren. Keurig weggewerkt in de achterbumper. En wat een gemak, zeker in de stad met de krappere parkeerplekken. De regensensor, echt wat een verwennerij is dit. In de korte tijd dat ik de auto heb, heeft de regensensor al heel wat kunnen werken. Echt zo gemakkelijk, de sensor doet goed zijn werk! De automatisch dimmende binnenspiegel, nog zo'n luxe snufje. Maar zeker rustgevend s'avonds of bij donker weer. Je komt dagelijks heel wat auto's tegen waarbij de verlichting niet goed is afgesteld. Echt super hoe de spiegel zijn werkt doet, niks geen verblinding meer.
De geluidsinstallatie. In de auto zit een radio cd/mp3 speler (fabrieksaf). Erg gemakkelijk dat deze vanaf de fabriek er al in zit. Kans op storingen worden beperkt daarnaast minder diefstalgevoelig. Bij de radio zijn 6 speakers gemonteerd en een hendel aan de linkerzijde aan het stuur. Hiermee kan de radio worden bediend, zonder de handen van het stuur af toe moeten halen. Ik moet zeggen het werkt gemakkelijk, al was het de eerste dag wel wennen. De speakers geven een goed en lekker vol geluid.
De cruise control zit standaard op de sport-up uitvoering. Ik maak vaak gebruik van deze optie, daar ik in mijn vorige auto's deze functie ook altijd had. Zeker op de lange rijafstanden is dit rustgevend. Het bespaart je op de langere stukken zelfs wat brandstof, daar je een constante snelheid rijd.
De climatronic een must wat ik er zeker in wou hebben. Standaard krijgt de ibiza een handmatige airco mee. Op zich niets mis mee, maar het is toch een geweldig systeem zo'n climatronic. Je kiest de juiste temperatuur en zet hem op automatisch. Zo heb je keer op keer de juiste temperatuur zonder dat je er naar om hoeft te kijken.
Hill hold control, een snufje die ik nog niet kende. Ik heb toch al een aantal keren gemerkt dat het systeem werkt. Denk maar als je staat te wachten bij een stoplicht, waarbij de weg iets afloopt. De auto blijft keurig op zijn plek staan zonder, dat je de rem of de handrem hoeft te gebruiken. Met hellingtrekken is het super, niet dat ik daar moeite mee heb, maar makkelijker kan haast niet. Merk soms wel dat als je wegrijdt, dat het systeem er nog eventjes op blijft staan. Het wegrijden voelt dan zwaar aan.
De bixenonverlichting. Een dure grap, zeker aangezien deze optie enkel is te bestellen i.c.m. de optie esp. Bij elkaar toch al gauw zo'n 1550 euro! Naar mijn mening zeker de moeite waard. Wat een lichtopbrengst zeg, jemig! Keer op keer blijf ik er van op kijken. Het mooie van dit systeem is dat de koplampen in de bochten meesturen. Op deze manier kun je goed de bocht doorkijken. Naast de bixenon verlichting, gaan de mistlampen (cornerfunctie) onder de 30 km bij het nemen van een bocht ook aan. Dit geeft net wat meer licht, maar moet zeggen met de bixenon lampen erbij zie je bijna niks van die mistlampjes hoor.
Wat naast de vele snufjes ook gemakkelijk is, is de richtingaanwijzer. Zeker op de snelweg, 1x tikken tegen de hendel en richtingaanwijzer gaat 3x knipperen.
De buitenspiegels zijn, verwarmbaar, electrisch verstelbaar en inklapbaar. Ik klap ze zelf meestal in, jammer dat het niet met de afstandsbediening van de auto kan. Dit moet je middels een knopje om te draaien doen. Knopje voelt niet stevig aan, benieuwd hoe lang de levensduur hier van is.
De ramen zijn voor en achter electrisch. Door middel van 1x aantoetsen van de knop(pen) gaat de ruit helemaal omlaag en of omhoog. De ruiten kunnen wel open en of gesloten woord door middel van de afstandsbediening.

Ruimte:
De ruimte is de auto is prima. Ik ben zelf 1.90 en kan een prima zitpositie vinden. De sportstoelen zitten dan ook goed om je heen. Je heb echt het gevoel, dat je met deze stoelen een bocht goed hard kan gaan nemen zonder van je plek af te komen. In het interieur vind je vele verstelmogelijkheden van zowel stoel (beide voorstoelen in hoogte verstelbaar) als stuur.
In de auto vind je verschillende opbergmogelijkheden. De deurvakken, zijn groot genoeg. Het dashboard kastje valt tegen, zit snel vol. Voordeel is wel dat er standaard op deze uitvoering een armsteun in zit, hier kunnen ook een aantal zaken in worden opgeborgen. De ruimte op de achterbank is prima te doen. Ik hoor degenen die meerijden niet klagen. Wel hoor je dat het dak wat afloopt, waardoor de hoofdruimte voor de langere personen beperkt is. Bij de ibiza sc is deze nog kleiner.
De kofferbakruimte is ruim zat. Je kan als je wilt nog wat kleine prut kwijt bij het reservewiel. Daarnaast kun je bijvoorbeeld je gevarendriehoek gemakkelijk vast zetten (speciale ruimte voor).

Wegligging:
De sport-up heeft een sportonderstel. Naast het sportonderstel heb ik gekozen voor de optionele 17 inch velgen, waarom niet meerpijs 266 euro!) De auto ligt stevig op de weg. Je kan goed de bochten in zonder dat de auto echt gaat schuiven. De 17 inch velgen met good year banden i.c.m. het sportonderstel is gerust comfortabel te noemen. Ik heb nog wel eens een leon II met sportonderstel en 17 inch velgen gehad, dit was absoluut niet comfortabel te noemen. De ibza vangt oneffenheden in het wegdek goed op. Ik overweeg nog om een verlagingssetje te monteren. Geeft de auto een net wat mooiere uitstraling.

Motor:
Het betreft hier een 1.6 16V 77kw (105 pk) De motor is nog niet echt ingereden bij een km stand van 435 km. Ik heb dan ook nog niet harder gereden dan 130 km/u. Ik merk wel dat de auto pit heeft, maar kan hier nog weinig overzeggen daar ik op dit moment doorschakel bij 3500 toeren. Bij het goed warm zijn van de motor, trek ik hem door tot 4500 toeren. Je merkt zeker vanaf 3500 toeren dat de auto echt begint te trekken. De motor is stil, voor zover mijn eerste km's is de motor zuinig. Het gemiddelde verbruik op dit moment bedraagt 1 op 15. Niet verkeerd, maar wel erg rustig gereden ivm het inrijden.

Problemen:
geen

UPDATE 18-6-09

Inmiddels 1175 km gereden met de bijna 14 dagen oude auto.
2 zaken die mij opvallen, waarvan ik nog een melding moet gaan maken bij de dealer.

1) Bij een koude motor houdt de auto in bij circa 2.000 toeren. Gelukkig rij ik bij een koude motor rustig, maar het rijdt niet lekker. Hij schokt. Prestaties van uitmuntend naar goed teruggebracht.

2) Bij een snelheid vanaf 80 a 85 tot en met 110 trilt het stuur.
De banden zijn al 2x uitgebalanceerd. Wat dit is weet ik niet. Comfort van uitmuntend naar goed teruggebracht.

UPDATE 12-8-09

Inmiddels 3124km gereden met de ibiza. Hij bevalt nog steeds uitstekend. Kan nu goed merken dat de auto is ingereden. Schakelt soepel, motor loopt lekker. Het verbruik is zuiniger geworden. Rij nu gemiddeld 1 op 13. Vindt dit zeker acceptabel.
Wat betreft de problemen, deze zijn nog niet opgelost. Trillingen zijn nog aanwezig, maar minder. Het valt op dat het soort wegdek waar je op rijdt veel invloed heeft op de mate van de trillingen. Wat betreft het inhouden van de motor, hier komt hoogstwaarschijnlijk een update voor op het motormanagementsysteem.

update 12-10-09 6.389 km

De auto is nu goed los. Rijd dagelijks 60 km, dat merk je. Je merkt aan de auto dat hij altijd goed warm wordt gereden. Hij loopt echt zo soepel. Het schakelen, het versnellen, remmen het gaat allemaal zo gemakkelijk. Echt super! Prestaties naar uitstekend gebracht.

Wat betreft de problemen:
- de auto gaat binnekort naar de dealer ivm een update op het motormanagement. Dit zou het inhouden moeten doen verdwijnen, ben benieuwd.
- trillingen in de auto: De banden zijn nogmaals uitgebalanceerd. Moet zeggen nu de temperatuur afneemt, de trillingen niet of nauwelijks aanwezig zijn. Het blijft een vreemd iets, maar heb de laatse paar weken niet of nauwelijks er last van gehad.

Nieuw:
Af en toe is er een kraak(je) in het dashboard en de b-style aanwezig. Rijd veel snelwegkm dus heb er niet veel last van. Ik blijf er op letten. Misschien door het koudere weer, waardoor het 1 en ander uitztten (temperatuurverschillen)

Overig:
Verder geen bijzonderheden. Het verbruik schommelt tussen de 1 0p 11 en 1 op 14 (gemiddelde snelheid 100 km/u)

Op naar de volgende km's!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.