Seat Ibiza 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.2 TDI E-Ecomotive Style |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 6.100 km |
KM-stand laatst | 68.000 km |
van groot naar klein.
- 13.000 km
Na mijn Stratus had ik een Volvo S70tdi aut. gekocht. Naar at later bleek een miskoop. Reparatie gevoelig en erg duur in onderhoud.
Dus onverwachts de S70 weg gedaan en mijn verstand laten spreken.
Lage onderhoudskosten, stuk jonger en niet groter dan een auto uit het c-segment.
Na wat lees werk en proefrijden is mijn keuze gevallen op een Seat Ibiza 1.2tdi ecomotive.
Mijn 1ste ervaring.
Heb de auto gekocht als demo. Hij had toen 6000 km gereden.
Heb de auto net een maand in mijn bezit en ruim 7000 km verder.
Wat een genot om nu bij de pomp te staan.
De auto wordt steeds zuiniger. In het begin reed de auto gemiddeld 1:20/22 nu na een rit Geneve gemiddeld 1:24/25 en soms zelfs wel zuiniger.
Dus mijn maandlasten zijn aanmerkelijk naar beneden gegaan. En vergeet ik nog even te vermelden dat de MRB ook is komen te vervallen, scheelt ook weer € 130,-- in de maand.
Dit even iets over de kosten.
Het rijgedrag valt mij niks niet tegen en dit ondanks de hoge banden spanning.
Het comfort/rijgedrag is beter dan de S70. Rustiger en zekerder.
Was niet moe na de rit naar en van Geneve. Ook op hogere snelheden, rond de 160, rijd de auto prima. Tijdens deze rit was het verbruik gemiddeld 1:17/18. Niet slecht gezien de snelheden.
De ruimte is op het 1ste gezicht kleiner dan S70 maar bij nader inzien zijn de verschillen zeer goed overbrugbaar. Sterker nog ik kan niet zo veel meenemen als bij de S70.
Het enigste wat ik erg mis is de automaat, maar helaas zijn die niet leverbaar op auto's met een A-label.
De auto heeft de zelfde luxe als de S70, sterker deze auto is voorzien van climatecontrole en dat had mij S70 niet.
Tot op heden nog geen moment spijt gehad van de Ibiza. De aanschaf was rationeel genomen en tot op het moment lijkt het een goede keuze te zijn geweest.
Heb nog even de Skoda Fabia en Volkswagen Polo in overweging genomen maar vond en vind het lijnen spel v.d. Seat Ibiza mooier. Ook is de Seat voordeliger dan een vergelijkwaardige Skoda en Volkswagen.
De omgeving heeft, tegen mijn verwachting in, zeer positief gereageerd op de verandering. Niet dat ik mij daar aan stoor, maar het is mij wel opgevallen.
Nu is het wachten van hoe deze auto zich op langer termijn houdt en of hij ook hoge kilometerstand aan kan. Zelf denk ik aan een stand van tussen de 250.000 en 300.000 km. Dat is mijn gemiddelde om te veranderen van auto.
We zullen zien.
gelukt
- 17.000 km
Zoals de titel al gezegd, het is gelukt om 1:30 te rijden, gemiddeld.
Gisteren een rit gehad van Dwingeloo - Emmeloord en weer terug met een gemiddelde van 1:30. Gemiddelde snelheid was 80 km/u.
De auto bevalt mij boven verwachting en dan niet enkel bij de pomp, maar ook tijdens het rijden.
Laatst met 5 man, wel wat krap achterin, naar Frankfurt geweest. Het comfort werd door iedereen als goed ervaren.
Ook met hoge snelheden is de auto zuinig. Met een gemiddelde van 140 km/u nog steeds 1:21.
In de afgelopen wel 2 update's gehad voor het start/stop systeem en melding van kapotte verlichting. De 1ste was nodig de 2de i.v.m. een melding vanuit de importeur.
De auto gaat steeds beter rijden, het motortje gaat steeds lekkerder te snorren.
stand van zaken
- 30.000 km
Vandaag is de auto voor garantie naar de garage geweest. De EGR-klep is vervangen en de nieuwe software van het start-stop systeem is geïnstalleerd.
De auto heeft de afgelopen periode weer flik wat kilometers gereden en houdt zich erg goed. Het verbruik blijft gemiddeld 1:24/26.
Bij de laatste onderhoudsbeurt enkel oliewissel plus filters vervangen, dus dat is allemaal te over zien.
Afgelopen periode regelmatig naar Duitsland geweest en ik moet zeggen dat is geheel geen straf. Kortom ik wordt steeds meer content met de auto. Na enkel het financieel oogpunt te hebben gekocht, gaat de auto me steeds beter bevallen tijdens gebruik.
Heb totaal geen wanklank over de auto.
En dat geld ook voor de dealer, v.d. Toorn in Vlaardingen. Niets dan lof over deze dealer.
Ook de banden houden zich, hoef ze nog niet te wisselen van voor naar achter, dus ik denk dat ik ongeveer 60/65.000 km mee kan rijden met deze banden.
Kortom een tevreden rijder ben ik met de Ibiza.
Nu afwachten wat het definitieve wetsvoorstel wordt m.b.t. de mrb.
gaat maar door
- 47.000 km
De auto blijft het prima doen, zonder storingen.
Het verbruik is nu weer goed. Heb even een miskoop gedaan m.b.t. banden keus. Na een kleine periode van Viking banden nu Conti Eco 5.
Wat een verschil qua verbruik. Met de Vinkings reed ik gemiddeld 1|22 en met de Conti's 1| 25/26. Wat een verschil.
Het is dus het overwegen waardt om naar goede banden, groene, banden te kijken. Je verdient ze terug.
Er zijn geen rammels op getreden of wat dan ook.
De auto gaat mij steeds beter bevallen en de kosten, ja waar hebben we het over.
Over een paar maanden het vervolg van deze auto.
click and go
- 56.500 km
Na een tijd te hebben nagedacht over een andere auto heb ik gekozen om mijn in huidige auto click and go te laten inbouwen.
Heb hier diverse redenen voor:
# er is geen automaat te vinden met gelijkwaardige gebruikskosten
# bij inruil wel erg hoge afschrijving, gemiddeld € 6000,-- in enkele maanden tijd
Na ongeveer 1000 km met de click and go te hebben gereden bevalt mij het systeem goed. Wel moet ik nog een keer terug voor het op nieuw afstellen van de click and go. Maar dat is logisch, alles moet eerst even op elkaar ingewerkt raken, lees kabels zijn nu uitgerekt.
De auto bevalt mij zeer goed en kan niet merken dat er in korte zo veel km's mee is gereden, sterker nog hij gaat enkel maar beter rijden.
Binnenkort moet de auto een 60.000 beurt krijgen, maar dat zal geen enkel probleem zijn.
Wordt vervolgd.
helaas
- 68.000 km
Helaas ga ik binnenkort afscheid nemen van mijn Ibiza.
Mijn Ibiza heeft mij nooit in de steek gelaten en geen vreemde gehad.
Maar mijn lijf, rechterarm, wil niet meer zo doen als dit ik zou willen.
Noodgedwongen heb ik naar en andere auto moeten uitkijken. Een auto met automaat.
Mijn keus is gevallen, nou keus, op een Citroen C3 HDI ESG. Ook belastingvrij.
Keus, er is geen keus diesel automaat belastingvrij.
Nog ongeveer een week wachten en dan komt de C3.
Het click and go systeem bevalt goed.
Heb nog maar 10.000 km gereden met de click and go. Dit komt omdat ik de afgelopen perioede ziek ben geweest.
Van de C3 zal ik op termijn ook mijn ervaring melden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.