Seat Cordoba Vario 1.6 75pk Signo (2000)

autoreview

Seat Cordoba Vario

Signalement

UitvoeringCordoba Vario 1.6 75pk Signo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf47.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Cordoba Vario is een vlot uitziende auto, althans, van de voorkant. De achterkant is helaas hetzelfde als bij het model daarvoor, terwijl de sedan en hatchbak wél een compleet nieuwe achterkant hebben gekregen. Maar goed, dat zijn cosmetische details.
Wat erger is, is dat de auto me behoorlijk in de steek heeft gelaten. Op een auto die zo relatief jong is en erg weinig gelopen heeft (47.000 bij aanschaf) verwacht je geen problemen. Helaas, de auto-goden waren de Seat minder goed gezind. Zie hieronder bij ’Problemen’.

Algemeen gesproken heeft de auto een slechtere afwerking dan zijn VW-broertje (Polo). De verf op het plastic van de handgrepen laat snel los (typisch Seat). Er rammelt iets in het dashboard. De wegligging is erg slecht met de standaard-banden. De achterklep is dusdanig klein (80 cm in hoogte) dat je de grote bagageruimte helemaal niet kunt vullen met grote objecten. En de tildrempel is belachelijk hoog. De prestaties van de 1.6 75 pk motor zijn uitstekend te noemen. Maar helaas zuipt hij net zo hard als hij loopt. Zelf als ik alleen op de autosnelweg rij (gewoon netjes 120 km/h) dan haal ik met moeite 1:13.
Mijn vorige auto (Golf IV TDi) heeft nooit problemen gehad, was beter afgewerkt, plakte aan de weg als een kart en was zuinig als een Zeeuw.

Al met al heb ik spijt van de aanschaf van deze auto. De volgende wordt er weer een uit de klasse Golf/Astra/Focus.

PROBLEMEN

Bij een stand van 59.000 ging het wiellager linksvoor kapot. Even later begon de auto te pruttelen en uiteindelijk viel hij om elf uur "s avonds op een viaduct boven de A2 stil. Met geen mogelijkheid wilde hij weer aan het werk. De ANWB-monteur kon het euvel ook niet zo snel vinden en ik moest afgesleept worden. "s Daags later, in de garage, bleek de bobinekabel dusdanig verroest te zijn bij het aansluitpunt dat de bougies niet meer geneigd waren veel vonkjes te produceren. En vorige week (bij een stand van 63.000) is het mechanisme van het rechter electrische raam onder luid gekraak kapot gegaan. Het binnenwerk moet compleet vervangen worden (terwijl de electromotor nog prima is) en dat kost excl. BTW en zonder montage al 170 euro. Gezien de complexiteit van de constructie is zelf repareren met slooponderdelen geen optie.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.