Seat Ateca 1.6 TDI 115pk Style (2017)

autoreview

Seat Ateca 1.6 TDI 115pk Style (2017)

Signalement

UitvoeringAteca 1.6 TDI 115pk Style
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst50.365 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste SUV en in de kleur zwart

  • 11.555 km

Begin juni van dit jaar liep mijn leasecontract af en mocht er dus een nieuwe auto uitgezocht worden. Dat geeft altijd behoorlijk wat voorpret maar anders dan voorafgaande keuzes was het voor mij duidelijk dat het de nieuwe Volkswagen zou gaan worden. Door wat veranderingen op het bedrijf heb ik toch de horizon wat verbreed. De Ateca stond niet op mijn lijstje en veel reviews waren er ook niet te vinden. Omdat ik naar de Seat Leon wilde kijken de showroom ingelopen. Samen met zoonlief besloten ook een proefrit met de Ateca te maken. Na deze rit was voor ons (vooral zoonlief) duidelijk dat ik deze auto wilde gaan rijden. Helaas was de voorraad heel beperkt en was ik aangewezen op de Limited Edition in de showroom en wel in de kleur Black Magic op 18" Puigmal. Dus maakte ik 2 (3) niet rationele keuzes. Een SUV en ook nog in het Zwart (met een setje 18"velgen) !
Nu een drietal maanden verder kan ik zeggen dat ik geen spijt heb. Wat een fijne auto is dit. Ziet er super stoer uit, veel binnenruimte en toch net zo makkelijk te rijden (en in te parkeren) als een Volkswagen Golf. Misschien ook dankzij de achteruit rij camera. Eerst gezien als een leuke gadget maar deze blijkt erg handig te zijn.

Het rijkarakter is minder verfijnd als de Golf die ik hiervoor reed. Het motorgeluid is nadrukkelijker aanwezig en de handbak is wennen maar deze doet prima zijn werk dankzij de krachtige motor en kan ik het 2-4-6 schakelpatroon vaak toepassen. Het veercomfort is verder wel heel aangenaam. Een aanhanger achter de auto is in vergelijking met de Golf een grote verrassing. Hoewel de Golf krachtiger was ( ABT Tuning) gaat de Ateca als de brandweer en heb ik totaal niet het gevoel dat er hard moet worden gewerkt. Naast de fijne binnenruimte waar mijn uit de kluitengewassen zoon van 18 prima kan zitten op de achterbank is dit een echt pluspunt van deze auto. De eerste grote impulsieve aankoop bij IKEA (showroom matras) kon zonder problemen worden meegenomen.

De audio is goed geregeld, prima geluidskwaliteit en DAB+ zorgt voor een goede ontvangst overal in Nederland.

Momenteel is het verbruik gestegen naar 1 op 15 en dat is een stuk minder zuinig dan de Golf maar misschien voor zijn klasse helemaal niet zo gek. Wel merk ik duidelijk dat mede door de kleinere tank ik vaak bij de pomp sta. Gemiddeld rij ik net geen 700 km voor ik weer tank tegen meestal 800 km voor de Golf.

Ik maak best veel kilometers en was wat huiverig voor de sportstoel die standaard in dit model zit. De stoel in de Golf had een verlengde zitting en was in vele standen verstelbaar (met massagefunctie). Voor nu kan ik aangeven dat het zitcomfort goed is. In het begin we erg hard maar nu ben ik helemaal gewend. Hiervan ben ik wel benieuwd hoe dit over een paar jaar zal zijn.

Als afsluiting nog iet over de verlichting. Ik mis de cornerlightning functie die ik op de Golf had maar voor de rest is de Full Led uitvoering FANTASTISCH. Wat een geweldige hoeveelheid licht en ik was de Xenon verlichting op de Golf gewend. Overal goed zicht en geen klachten van tegenliggers. Dit is een aanrader eerste klas.

Ik verwacht nog vele km met veel plezier af te gaan leggen in deze SUV.

50000

  • 50.365 km

Bijna een jaar verder en meer dan 50000 kilometer op de teller. De tijd vliegt en het werd tijd voor een update. De Ateca is een prettige metgezel gebleken die onverstoorbaar maar wel met meer motorgeluid dan gewend in de Golf zijn werk doet. Van schakelen wordt ik nooit meer een fan heb ik inmiddels geconstateerd. De volgende auto zal dan ook weer een automaat moeten worden. Het schakelen doet de auto overigen goed en er is voldoende power om ook vlot weg te rijden zelfs met aanhanger. Ik denk dat de auto ook een prima caravan trekker is. De auto is meer dan ruim genoeg gebleken. Niet voor verassingen gestaan bij de uitstapjes naar IKEA :). Je parkeerd de auto makkelijk, hij doet daar niet onder voor de Golf ondanks de fors grotere binnenruimte. Groot van binnen, bescheiden van buiten is hier zeker van toepassing. De achteruitzichtcamera is een gewaardeerde accesoire geworden.
Ik kan jullie niets vertellen over automatisch inparkeren. Ik gebruik het nooit. Misschien iets voor de volgende 50000 km om daar eens naar te kijken.
In negatieve zin (rechtervoet) is het aantal verkeersboetes opgevallen. Het gaat gelukkig nu wat beter maar de trekkracht van de auto zorgt ervoor dat je snel boven de maximum snelheid zit. Zeker op de 50/80 km wegen is het opletten. Motorisch heb ik een probleem gehad met de turbodruk. Een slangetje dat voor het meten van de (tegen)druk belangrijk is, was gescheurd. De ANWB had dit snel gevonden en het probleem kon worden verholpen. In een opvolgende onderhoudsbeurt is dit slangetje vervangen.
Ze zeggen wel dat je iets erg onnozels mist als het er niet meer is. Ik heb nog nooit een auto gehad waar geen verklikker inzit dat de ruitensproeier vloeistof bijna op is.... Tot deze Seat. Volgende keer hoog op de priolijst de check of deze aanwezig is.

Stoelen. Voor iemand die veel rijdt is de stoel bijna het belangrijkste onderdeel van de auto. De stoel in de Seat houdt zich goed. Blijft voldoende stevig ook op de langere ritten. De stoel in de vorige auto was in allerlei standen instelbaar maar dat mis ik niet. De Seat stoel i.c.m het verstelbare stuur creeren een prima zitpositie. De aftermarket stoelverwarming doet zijn werk maar ik merk dat de stoffen bekleding het gebruik ervan beperkt. De stoel is snel comfortabel warm.... in de winter. Nu de zomer is aangetreden is de keerzijde dat de stoel vrij warm is. Airo is okay maar wat me opgevallen is, is dat de ontwaseming in deze auto veel meer tijd vraagt dan in de Golf. De blower is ook aanzienlijk minder sterk.

Voor de rest ben ik een tevreden bestuurder die hopelijk de volgende 50000 kilometer probleemloos kan afleggen.

Windows Phone, Android Auto en AppleCar (IOS)

  • 50.365 km

Het afgelopen jaar ben ik in de gelegenheid geweest om connectiviteit te testen met 3 verschillende telefoons.
Windows Phone
Ik ben gestart met de Lumina 950. Via bluetooth gekoppeld. Zeker de eerste tijd niet al te veel problemen gehad. Prima interactie met het voice systeem in de Seat. Telefoongesprekken eigenlijk altijd van goede kwaliteit. Het gebruik van Skype (business) was jammer genoeg niet probleemloos. Wij gebruiken dit systeem voor communicatie onderling en het organiseren van de daily stand-ups (SCRUM) van de dev-teams. Zeker naar mate het duidelijk werd dat Microsoft toch echt de stekker uit het systeem had gehaald werd het gebruik hiervan steeds vaker een probleem. Voor navigatie gebruikte ik de ingebouwde mogelijkheden in de Ateca.

Android
Tijdelijk geswitched naar een Android telefoon. De Galaxy J5 is bijna 4 maanden mijn assistent geweest voor het dagelijkse werk. Als IT-enthousiast wil je dan uiteraard de integratie met Android testen in je auto. De horde die je moet nemen is het installeren van Android Auto via apk-mirror. De app zelf kun je niet via de Playstore downloaden. bLijkt nog verboden te zijn in Nederland. Hierna kun je aan de slag en is het een ogenopener om je telefoon te kunnen bedienen via de ingebouwde display in de auto. De koppeling met de Ateca verloopto via de USB aansluiting en is niet vlekkeloos. Meestal gaat dit goed. Je merkt dat het systeem probeert om de telefoon als afleidende factor af te schermen. Het scherm op de telefoon wordt zwart en schakelen via de telefoon naar diverse apps is moeilijk en soms onmogelijk. Bovendien heel gevaarlijk om dat onder het rijden te doen. Ik heb Google Maps en vooral Waze enorm leren waarderen om mij te begeleiden ook bij de dagelijkse routes. Waze is mijn favoriet en de integratie met Spotify maakt het rijden aan aangename bezigheid die bovendien ook echt tijd bespaart door vrij accurate file info en mogelijke alternatieve routes. Het gebruik van Skype was een vooruitgang met de Windows Phone maar omdat Skype (nog) geen interactie als knop heeft in Android was het soms lastig om de gesprekken te starten. Ik vond Android auto zeker van toegevoegde waarde en hoop dat Android, de wetgeving in Nederland en Seat de nodige (connectiviteits) verbeteringen kan aanbrengen. Maar zelfs buiten dat zou ik elke autorijder willen aanmoedigen dit systeem te gebruiken als je een Android telefoon hebt.

IOS
Company Policy. Daar zat ik dan met een iPhone 8 in mijn hand. Wat moest ik hiermee. Ik ben zeker geen Apple fan maar moet na een korte periode (nog geen twee maanden) erkenen dat het gebruik hiervan erg verast heeft. Ik ben een stuk positiever dan toen ik nog mijn 5s had en daarna overschakelde naar het Windows Phone systeem. Je merkt aan alles dat het audiosysteem in de auto's van de VAG groep ( en dus ook in mijn SEAT) veel meer op IOS dan op Android is gericht. Aansluiten via USB is een fluitje van een cent en AppleCar werkt altijd. Ik mis Waze maar Apple kaarten is beter dan ik in veel reviews lees. Ik gebruik het dan ook altijd. Ook AppleCar helpt je minder gebruik te maken van de telefoon en deze als afleider te blokkeren maar zonder hierin heel strict te zijn. Dus het schakelen naar andere apps is mogelijk zonder dat dit heel gevaarlijk wordt. Voor mij is de Skype integratie belangrijk en deze is heel goed. Hoewel jammer genoeg nog niet als app in AppleCar beschikbaar is het starten van de meeting (via een notificatie)op de display in de auto een groot gemak. Siri (sorry Google dat ik jouw hierop niet echt heb getest) is echt gemakkelijk in het bellen van een contact en ik verbaas mij nog elke dag over het gemak en de nagenoeg perfecte manier waarop je stem gestuurd je (Whatsapp) berichten kunt beantwoorden en afluisteren (hilarisch soms met een url die in het bericht staat). Bediening van Spotify is supermakkelijk maar houdt het veilig omdat je niet echt kunt zoeken. Als je een telefoon of Skypegesprek hebt gehad is het soms wel even lastig om de Radio weer als primaire audiokanaal te gebruiken maar deze hinder is met de recente versie van IOS wel minder geworden. Misschien dat ook Skype is verbeterd.

Wensen zijn er zeker. Je kunt bijvoorbeeld flitsmeister en Apple kaarten niet tegelijk gebruiken. Als je FM op de telefoon aanzet verdwijnt Kaarten op de autodisplay en als je Kaarten weer 'aanzet' dan zie je FM niet meer op de telefoon. Ik hoop dat Apple zijn navigatie API openstelt voor derden zodat ik weer Waze kan gebruiken. Het zou zeer makkelijk zijn als de knop op het stuur voor aansturen van de voice commands i.c.m. AppleCar Siri aanzet zodat je deze kunt gebruiken en zo zijn er wel meer zaken maar misschien iets voor een volgende bericht.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ateca

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.