Seat Ateca 1.4 EcoTSI Xcellence (2017)

autoreview

Seat Ateca 1.4 EcoTSI Xcellence (2017)

Signalement

UitvoeringAteca 1.4 EcoTSI Xcellence
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst500 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste ervaringen

  • 500 km

Ik heb mijn Seat Ateca Xcellence nu een week en het is tijd om de eerste ervaringen te delen. Om een beeld te schetsen van wat ik hiervoor gereden heb, zal ik mijn laatste 3 (lease) auto’s opsommen.

Peugeot 307 Break
Volkswagen Passat station
Mazda CX-5

Omdat mijn vorige auto ook een Cross-over was, zal het merendeel van het vergelijk daarmee zijn. Ten eerste de specificaties:

Ateca Xcellence, 1.4TSI handmatig geschakeld, Black Magic kleur, Verwarmbare voorruit, DAB+, 18”bicolor velgen, alcantara zwart bekleding.

De ervaringen tot nu toe:

De Ateca was de keus, tussen een aantal andere kandidaten. Ik heb ook proefritjes gemaakt in de VW Tiguan, de Mitsubishi Outlander en de Hyundai Tucson. Deze auto’s bleven over op de shortlist. Een nieuwe Mazda CX-5 had ik ook overwogen, maar ik wilde weer eens iets anders rijden. Zoals je in mijn lijstje ziet van vorige auto’s, neem ik vaak een ander merk. Niet omdat ik ontevreden ben, maar meer om eens iets anders te ontdekken.

De Tiguan werd te duur qua opties. Die viel al snel af. De Hyundai Tucson, die ik van buiten heel mooi en stoer vind, viel af omdat het rijden tegenviel met de motor die nog binnen mijn budget viel. De laatste twee waren de Ateca en de Outlander. De Ateca vond ik wat sportiever rijden dan de Outlander en daar is dus mijn keus op gevallen.

Het eerste wat mij opviel in de Ateca, is de felle turbo die erop zit. In mijn CX-5, die weliswaar een 2.0 165PK motor had, zat geen turbo en dat merk je behoorlijk. Inhaalacties gaan een stuk vlotter met deze motor. De motor is behoorlijk stil, je hoort hem bijna niet. Sowieso is de auto zeer stil van binnen met rijden. De CX-5 had nogal last van windruis op de snelweg. Op de CX-5 had ik veel technische snufjes zitten. De ene helft had ik uitgeschakeld (zoals Lane assist, die ging grommen) en de andere helft gebruikte ik nauwelijks. Dit heeft ook effect gehad op het aankruisen van bepaalde opties en pakketten. Ik had geen zin om te betalen voor dingen die ik niet gebruik. De keus voor het Xcellence model is wel een goede geweest. In dit pakket zitten de meer interessante dingen, zoals Chromen raamomlijsting, Full LED verlichting, Achteruitrijcamera, mooie sportstoelen. Eigenlijk de dingen die ik wel zou aanvinken als optie.

De Ateca lijkt wat kleiner dan de CX-5, maar als je erin stapt, dan zie je dat het binnenin behoorlijk ruim is. De neus van de Ateca is sowieso wat kleiner en de lijnen van de auto zijn strak en niet bol. Dat geeft ook een wat strakkere en kleinere indruk. Binnenin kan ik prima zitten met mijn 1.89cm en achter mij kan ik ook riant zitten als ik de voorstoel in mijn positie zet. Het interieur is netjes afgewerkt. Het is wel behoorlijk zwart van binnen. Sommigen zullen dat als saai of sober ervaren. De standaard bruine stoelen heb ik ook nog eens door zwarte laten vervangen, dus dat versterkt dit een beetje. Alle opties zijn goed te vinden en logisch ingedeeld. De verstelbare armsteun is erg lekker. De airco rooster zitten alleen erg dicht bij het stuur, zodat je niet makkelijk een smartphone met een roosterklip kunt gebruiken. Je telefoon valt dan achter het stuur qua kijkveld. Of je moet hem aan de rechterkant plaatsen, maar dan is hij wat ver weg als je er iets mee wilt.

Het Media/Navi systeem is erg makkelijk en zit vol met informatie die je op kunt vragen. Het scherm is helder en reageert vlot. Het navigatiepakket is simpel te bedienen, ook qua spraak, en reageert goed op verkeersmeldingen. Wat ik vooral handig vind, is dat je het rechterdraaitknopje op je stuur kunt gebruiken om met 1 kleine draai je thuislocatie en je laatste reisdoelen op te vragen en in te stellen. Dat is superhandig. Je hoeft je hand niet eens van het stuur te halen. 1 keer naar beneden scrollen en de stuurknop indrukken en je navigatie staat ingesteld naar je thuislocatie, zonder dat je hand het scherm heeft moeten aanraken. Dat is nog eens gebruikersvriendelijk.

De rijervaring is meer dan goed. De Ateca stuurt lekker, neemt de bochten goed strak en is plezierig om te rijden. De sportstoelen zitten als gegoten. Ik zou wel de 18” bicolor velgen aanraden. Die zien er echt veel beter uit dan de standaard 18” velgen. En de meerprijs was maar een paar honderd euro. De SEAT My SEAT app is wel grappig. Je ziet veel informatie over je auto en de ritten die je hebt gemaakt. Maar het kan mij niet overtuigen om over 2 jaar een abonnement te nemen. Als je misschien een kilometerregistratie moet bijhouden, dan is dat wellicht een ander verhaal. Nu is het enkel handig om te zien of ik morgenochtend moet tanken of niet. De full Led lampen zijn geweldig en goed fel. Het geeft de auto ook een mooie uitstraling als je hem aan ziet komen rijden.

Uiteraard is niet alles 100% perfect bij de Ateca. De lijntjes van de voorruitverwarming zie je lopen. Ik kan me voorstellen dat mensen zich daaraan kunnen irriteren. Bij mij valt het wel mee. Het Start-stop systeem kun je alleen uitschakelen per rit. Dat vind ik wel raar. Waarom een knop maken waar je niet iets permanent uit mee kan zetten?

Er zitten voor geen parkeersensoren, zelfs niet op de top-specced versie van bijna 32.000 euro. Dat is wel wat karig. Nu heeft de auto een kleine neus en zul je niet in een situatie komen dat die parkeersensoren echt noodzakelijk zijn, maar ik had ze wel verwacht. Het standaard audio is niet al te best. Ik heb deze laten vervangen door andere speakers. Wil je een auto met echt alle snufjes, dan kun je beter voor een Japanner of Koreaan gaan. Bij de Ateca zijn de opties en pakketten behoorlijk prijzig en slingeren de kostprijs al snel over de 40.000.

Al met al ben ik heel erg tevreden met de auto. Hij ziet er goed uit, alle belangrijke zaken zitten erop. Hij rijdt heerlijk en is nu nog lekker exclusief op de weg. Ik kan nu nog niet beoordelen wat het verbuik of de betrouwbaarheid is, ik kom daar t.z.t. op terug


7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ateca

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.