Seat Ateca 1.4 EcoTSI Xcellence (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ateca 1.4 EcoTSI Xcellence |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 1.900 km |
1.4 Excellence DSG
- 1.900 km
De Picasso gaf teveel storingen in de afgelopen jaren, met name elektrische problemen. Dus nu maar eens geen Franse wagen meer, en voor het eerst een automaat. Verdere eisen: wat hogere zit (als je dat eenmaal gewend bent is het echt fijner dan de traditioneel lagere zitpositie), genoeg ruimte voor kids & bagage, maar niet te groot/zwaar en wel compleet. Na meerdere automaten te hebben gereden blijkt de DSG toch echt de fijnste. Een Q3 is echter te duur en heeft te weinig ruimte, een Leon ST zit te laag en de Tiguan vind ik van buiten gewoon niet mooi.
En toen kwam de Ateca uit. Bleek precies wat we zochten. Hij is iets minder ruim en compleet dan de Picasso, zelfs in de Excellence uitvoering. Maar dit maakt hij goed door de combi van een erg fijne motor met DSG. We rijden eigenlijk altijd in de Ecostand, want hiermee blijft hij laag in de toeren maar trekt toch lekker op. De start/stop functie is even wennen maar werkt feilloos en bijna onmerkbaar (kan je indien gewenst uitzetten). Van binnen is de wagen grotendeels hetzelfde als in de Leon. Echter, het dashboard is niet saai meer want het scherm is groot en het interieur heeft een bronzen kleur. Dit in combinatie met het bruine alcantara op de stoelen en de sfeerverlichting geeft een warme uitstraling. En: de wagen weegt slechts 1270 kilo.
Zijn er dan ook minpuntes ? Ja een paar maar dat is gedeeltelijk eigen smaak. Onze wagen was een voorraadmodel dus we rijden hem al een paar maanden. Wat opvalt is dat zelfs op de Excellence geen standaard parkeersensoren voor zitten. Ook digitale radio is niet standaard aanwezig. Het meest in het oog springend (letterlijk) is de voorruit verwarming. Deze werkt in de ochtend bij een bevroren raam perfect: binnen ca. 30 seconden schuif je zo al het ijs met de wissers opzij. Maar: de draadjes van de verwarming zijn te zichtbaar. Zowel overdag bij een lichte lucht als in de avond met licht van tegenliggers zit je telkens tegen die draadjes aan te kijken. Je zou denken dat dit snel went en je er daarna niet meer op let, maar dat is (nog) niet zo. We hadden liever sensoren voor en DAB+ radio gehad in plaats van de wegklapbare trekhaak en deze voorruit verwarming........
Verder nog wat? Ja 2 dingen: de keyless entry zit alleen op de voordeuren. Als je dit gewend was op alle deuren en je altijd eerst je kinderen achterin installeert is dit vervelend. Overigens zit ook de sfeerverlichting alleen maar in de voordeuren. Als laatste vond ik het opvallend dat het topmodel met 18 inch velgen wordt geleverd met goedkope B-keus banden (Falken of zo) in plaats van Continentals. Ik heb er dus maar meteen Michelins Primacys op laten zetten. Die ben ik gewend en komen veel beter en veiliger uit de tests.
Verder zijn we echter erg tevreden met de Ateca. Hij rijdt wat stugger dan zijn Franse voorganger, zeker op de 18" zomerbanden. Dit geeft een erg goede middenweg tussen comfort en sportief. Hij ligt strak op de weg en is minder deinerig dan de C4. Op de winterbanden (wang 55 i.p.v. 50) is het nog wat comfortabeler.
De motor is erg soepel en krachtig zat, heerlijk ! De DSG schakelt precies wanneer je het zou willen. Ook filerijden verloopt erg prettig. Het verbruik van de eerste paar tankbeurten zit tussen de 1:12 en 1:13. Dit valt me iets tegen, zeker met rustig rijden in de Ecostand, start/stop aan en zonder airco. Wellicht verbetert het nog met de tijd.... De ruimte van binnen is erg fijn: de sportstoelen zitten als gegoten en achterin is er ook ruimte zat. Zelfs de hoofdruimte is ondanks het glazen schuifdak royaal. De kofferbak is diep waardoor er ook daar bovengemiddeld veel mee kan (reden waarom de CHR van Toyota al snel af viel). Op alle snelheden blijft het heerlijk stil binnen.
De functies van het display tenslotte zijn zeer uitgebreid en razend snel. Navi, telefoon e.d. werken probleemloos en als vanzelf, iets wat bij de vorige auto duidelijk minder was. De kleurcombinatie zilver metallic van buiten met bruin van binnen maakt hem sjiek en sportief tegelijk. En de redelijk goede inruilprijs in combinatie met de 4 jaar volledige garantie (tot max. 100.000 km, maar dat halen we toch niet) gaf de doorslag om voor de Ateca te kiezen. Hebben we tot nu toe nog geen spijt van gehad, erg fijne auto !
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.