Seat Ateca 1.4 EcoTSI FR Business Intense (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ateca 1.4 EcoTSI FR Business Intense |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 957 km |
Ophalen
- 4 km
Na deze ochtend afscheid genomen te hebben van mijn vertrouwde Seat Leon mocht ik snel door aar de dealer voor mijn nieuwe Seat Ateca FR.
Uiteindelijk is het de volgende uitvoering geworden: Seat Ateca FR 1.4 EcoTSI Business Intense DSG-7 in de kleur Rhodium Grey Metallic. Deze uitvoering beschikt onder andere over:
- 18” LM velgen
- Koplampen Full-LED
- Media System Navi Plus (8” touchscreen)
- Sportstoelen met Alcantara zwarte bekleding
- Ambient lighting
- Regen- en lichtsensor
- SEAT Drive Profile
- Zwarte hemelbekleding
- Topview camera
- DAB+ Radio
- Draadloze telefoonlader
- Park assist, inclusief parkeersensoren voor & achter
- Elektrische achterklep met voetbediening
- Upgrade sound (10 luidsprekers + subwoofer)
- Alarm
- Keyless entry/go
- Upgrade Technology DSG
- Verkeersbordenherkenning
- Traffic jam assist
- Emergency assist
- Upgrade Winter
- Verwarmbare voorstoelen
- Komlampreinigingsinstallatie
- Verwarmbare ruitersproeierkoppen
- Verwarmbare voorruit
Nu even de nodige kilometers maken en dan zal ik binnenkort de eerste ervaringen hier plaatsen.
Eerste kilometers
- 415 km
De eerste kilometers zitter erop (415) en het is tijd voor de eerste tankbeurt (de tank is overigens nog niet leeg). Na deze 415 kilometer gaat er 34,61 liter in. Het verbruik is dus 1 op 12 geweest (fabrieksopgave 1 op 18).
Inmiddels ook een update op de gebruikservaringen:
Automatisch inparkeren
Het automatisch inparkeren herkent een beschikbare plaats aan de rechterzijde van de auto (inparkeren aan de linkerzijde van de straat gaat dus niet automatisch). Het systeem werkt prima en herkent zelfs plaatsen waar ik aanvankelijk dacht niet te kunnen parkeren.
Op sommige momenten (bijv. een aan de overzijde geparkeerde auto) geeft het systeem echter aan dat fileparkeren niet mogelijk is. Dan toch weer even terug naar handmatig fileparkeren, wat dan toch prima blijkt te passen.
Bij het automatisch inparkeren is het wel comfortabel om de automatische handrem uit te schakelen. Deze schakelt de elektronische handrem namelijk in op het moment dat de auto tot stilstand komt. De auto vertrekt dan weer na beroering van het gaspedaal. In krappe parkeerhavens is dat niet prettig.
SEAT App
Zoals de meeste nieuwe auto's is ook de SEAT "connected'. In de app kun je daardoor je ritten zien en je verbruiksscore. Verder is te zien waar de auto staat, of de auto op de handrem staat en of deze is afgesloten. Het is een leuke gadget voor de eerste weken, maar al snel is de spanning eraf om dagelijks naar je rijscore of ritten te kijken. De app zelf heeft ook een aantal bugs die de gebruikservaring niet verbeteren.
Twee weken
- 957 km
Inmiddels rijdt ik twee weken rond in mijn nieuwe Seat Ateca en heb ik weer een aantal ervaringen op te delen.
Adaptieve cruise control (ACC)
Dit systeem is een aanvulling op de standaard cruise control door middel van een radar achter het SEAT-logo aan de voorzijde. Het werkt prima, als is het even wennen aan de afstand die gehouden wordt (ook op de kortste afstand), aangezien ik blijkbaar zelf niet gewend was om voldoende afstand te houden.
Nadeel van het afstand houden is wel dat sommige medeweggebruikers de neiging hebben om hun eigen auto continu in de beschikbare ruimte te duwen. Het systeem reageert daar overigens goed op en remt niet spontaan hard af. Wel reageert het systeem wat trager dan ik zelf zou doen op het moment dat een langzamere voorganger terugkeert naar de rechterbaan: voordat het systeem dan begrijpt dat er gas bij mag, moet de voorganger volledig op de rechterbaan zijn.
Op het moment dat je de toegestane snelheid fors verlaagt (bijv. van 120 naar 100) remt de auto wel terug naar deze snelheid. Even uitschakelen, uitrollen naar de gewenste lagere snelheid en opnieuw instellen rijdt wat mij betreft comfortabeler.
File-assistent
Dit systeem werkt met de sensoren voor lane assist en de ACC. Op het moment dat je een stilstaande file nadert zal je wel zelf moeten remmen. Op het moment dat het verkeer geleidelijk langzamer gaat rijden werkt het wel prima.
Als het start-/stopsysteem geactiveerd is vertrekt de auto overigens pas weer nadat het gaspedaal aangetikt is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.