AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Seat Ateca 1.6 TDI 115pk Style (2017)

autoreview

Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca
Seat Ateca

Signalement

UitvoeringAteca 1.6 TDI 115pk Style
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst158.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne Auto

  • 158.000 km

Beste Lezers,
Ikzelf heb in november 2016 een Seat Ateca 1.6tdi limited edition gekocht. De auto was standaard al met veel opties uitgerust waaronder een camera achter.
Ik zou nu echt niet meer zonder kunnen. Maar nu ik op mijn huidige auto ook adaptive cruisecontrol heb ontdekt raad ik echt iedereen aan om zeker ook voor die optie te kiezen als dat mogelijk is.

Ging op een zaterdag een half uur voor sluitingstijd naar de Seat Ateca kijken bij de plaatselijke dealer (Wittebrug forepark). Nu was ik niet zo een fan van Wittebrug maar de Seat afdeling heeft mij totaal verbaasd. Puur op gevoel had ik 16:55 het contract getekend voor de Seat Ateca 1.6 tdi handgeschakeld. (had wel al een week eerder een proefrit gereden). Ze werken daar met 3 verkopers en had voor het eerst gelijk een klik met die mensen.
Met wat lichte persoonlijke wensen kreeg ik de auto in april geleverd. Een belangrijk detail is dat ik met de auto rijles ging geven. Mijn vorige auto was een BMW 116D high executive. Over die auto kan ik helaas weinig positiefs schrijven. Een leuke auto maar helaas niet echt geschikt om er rijles mee te geven.
Misschien denken jullie nu ... waarom schrijft deze persoon nu pas een review terwijl de auto inmiddels ingeruild is. (voor een Volkswagen Tiguan 1.5 tsi RLINE 131pk)
Wilde mijn ervaringen delen zodat de mensen niet alleen reviews lezen waarbij vaak nog niet veel km gereden zijn.

KEUZE.
Voor de mensen die twijfelen of een Seat Ateca de juiste auto is voor algemeen gebruik? Ja, ik heb er tot eind 2019 mee lesgegeven en de teller stond toen op 158000.
De keuze voor de Ateca was niet makkelijk.
Heb destijds proefritten gereden in de Nissan Qashqai, BMW X1, Mercedes GLA 180D, Volvo XC40 en de Peugeot 3008. (allen diesel).
Uiteindelijk bleven alleen de Ateca en Mercedes GLA over. De BMW viel al snel af omdat daar de zelfde motor in zat die ook in mijn 1 serie zat. (koppelingsproblemen na 20k en bij 100k kreeg de ketting speling maar BMW dealer wilde van niks weten terwijl het een bekend probleem was.)
De Peugeot was wel mooi maar gek genoeg knapte ik af omdat het stuur aan de onderkant vlak was. Ik vond dat zelf niet prettig sturen en de prijs lag flink hoger dan de Ateca. De Mercedes viel gek genoeg af nadat ik er een proefrit mee had gemaakt. (te kleine ramen achter waardoor je slecht zicht hebt rondom de auto plus bij snelheden boven de 120 kwam er veel windgeruis in de auto. ) Laat ik nou vaak kruissnelheden van rond de 150 rijden in Duitsland wanneer het verkeer dat toelaat.
De Nissan vond ik van binnen niet leuk. (smaken verschillen natuurlijk)
De volvo was met de opties zoals ik hem wilde, te duur en vond hem stroef rijden. Plus ik werd niet verliefd op het interieur.

RIJGEDRAG.
Stuurt lekker direct en soepel. Van de suv modellen waarvan ik er best veel van heb uitgeprobeerd vond ik deze toch het fijnst rijden. Maar wil mensen vooral adviseren om proefritten te maken zodat je kunt vergelijken want smaken verschillen. Vindt de Ateca stiekem lekkerder rijden dan mijn huidige Tiguan alleen de Tiguan Rline ziet er aan de buitenkant wat mooier uit.

VAKANTIE.
Ben ook 3x met de Ateca naar Turkije gereden en de auto zeker op de proef gesteld door op niet verharde wegen te rijden met 70 km per uur. De auto deed wat die moest doen. Heel veel snelwegkm gereden met af en toe zelfs snelheden boven de 200 km aangetikt. 207km was de max maar ik denk dat de meter niet erg nauwkeurig was. Ten opzichte van de gps had ik bij 130 km per uur een afwijking van 4 a 5 km per uur.
Verbruik was boven de 130 km per uur rond de 7 liter. Zodra je rond de 100 blijft rijden zakt het verbruik naar ongeveer 4,7 a 4,8 .
In de stad met lesgeven verbruikte de auto gemiddeld rond de 7,3 en als ik zelf ging rijden zakte het naar rond de 6,5 liter maar moet er bij zeggen dat ik niet zo een zuinige rijder ben. Je komt zeker geen power tekort met die 115 pk maar als je meer gewend bent, dan moet je een sterkere versie kiezen.

RUIMTE.
Wij zijn met zijn vieren en ik kan zeggen dat de auto voldoet aan personen die een lengte hebben van ruim 1,95. Want wanneer ik voorin een leerling had zitten van ruim 1,90 paste er makkelijk iemand achter die leerling die ook boven de 1,90 was. Plus de stoelen zaten zeer comfortabel alleen wanneer je zelf achterin zit voelt het allemaal net wat minder bij drempels. Voor het eerst hadden we een auto waarbij de kofferbak niet helemaal volbepakt was bij vertrek naar het vakantieadres. Er was geen 12volt stekkeringang in de kofferbak (voor onze koelbox) maar de dealer had dat opgelost toen ik de auto ging ophalen.

ALGEMENE INDRUK.
Ik ben al met al zeer tevreden over de Seat Ateca omdat ik vooral kijk naar de gebruiksvriendelijkheid van de auto. Het zicht rondom is echt goed en overzichtelijk.
Bediening van de koppeling voelde licht en makkelijk aan. (belangrijk bij lesgeven)
En als je éénmaal bent gewend aan de hoge zit wil je niet anders meer. Reden dat ik ook een hogere auto wilde waren de steeds hoger wordende drempels in de woonwijkjes waarbij je echt je best moest gaan doen om je bumper heel te houden. Daar heb ik nu geen last meer van. Er was wel één minpuntje.. sommige onderdelen bij de versnellingspook waren glimmend chroom. Wanneer de zon van voren of vanaf de zijkant in de auto scheen werd je soms lichtelijk verblind door die weerkaatsing van die chromen onderdelen. (plus de tankinhoud had wel 10 liter meer gemogen. Is 50 liter)

PROBLEMEN.
Was de auto alleen maar lof? Nee.
Welgeteld 3x probleem met de auto gehad waarbij ik bij de 1ste goed ben geschrokken.
De eerste keer was bij ongeveer 120k. Tijdens een rijles ging op de snelweg ineens het temperatuurlampje branden met het verzoek zsm aan de kant te gaan. We waren op dat moment toevallig dicht bij de dealer waardoor ik gelijk daar naartoe ben gereden.
Bleek een bekend probleem te zijn bij deze 1.6 diesels.
De waterpomp bleek stuk te zijn. Vooral bij de Skoda yeti met de dezelfde motor bleek dit probleem vaker voor te komen. Ze hadden hem dus op voorraad en binnen 3 uur was ik weer aan het lessen. Lof voor de Seat afdeling.
2e probleem deed zich kort daarna voor. Op een koude ochtend sputterde de auto en bij wegrijden bleef hij beetje haperen. Ik gelijk weer naar de dealer en weer werd ik direct geholpen. Ze wisten gelijk wat het was.
Injectie bleek een beetje verstopping te hebben. Ze deden een busje injectiereiniger in mijn halfvolle tank en gaven het advies dat iedere 15 a 20 k te doen. Probleem was gelijk verholpen en daarna dat probleem niet meer gehad.
Het 3e probleem was er één waarbij je niet met pech aan de weg komt te staan.
Ik had een Ateca met ledkoplampen waarbij de dagrijverlichting continue blijft branden en na 150 k ging de linker koplamp ineens flauw branden alsof iemand de koplamp gedimd had. Dat vond ik juist zo mooi aan die auto en dat werkte ineens niet zo goed meer. Wel heel normaal natuurlijk na al die branduren.
Ik weer naar de dealer maar op dat moment was inmiddels mijn garantie verlopen.
Kosten.. ongeveer 1200,- . Bleek volgens de dealer dat de hele koplamp vervangen moest worden. Ze boden nog wel aan om het te repareren voor 50% van de kosten.
Vond het nog steeds veel geld voor een ledlampje. Omdat de garantie toch al was verlopen heb ik op een zaterdag met een monteur vriend de koplamp losgekoppeld. Bleek niet eens nodig als je kleine handjes hebt kun je zoiezo bij het onderdeel wat het probleem veroorzaakt. Achter de koplamp zit een ledunit van het merk Valeo met 4 ledjes waarvan 1 ledje een soort van geoxideerd was. Ik nog wel geprobeerd om op internet het onderdeel te vinden maar helaas zonder succes. Een paar maanden zo gereden en daarna een mooie aanbieding langs zien komen van de Volkswagen Tiguan Rline en de Seat Ateca ingeruild.
Later ben ik er steeds meer op gaan letten hoeveel auto's er wel niet rondrijden met zo een half defecte ledkoplamp.
Dus houd er rekening mee dat zo een ledkoplamp er vroeg of laat mee gaat ophouden. (bij mij ongeveer bij 150k maar bij een collega al bij 110k Seat Leon)
En omdat de laatste jaren de diesels steeds negatief in het nieuws waren, besloten om dit keer voor een benzine auto te kiezen om toch nog iets voor het millieu te doen.

ONDERHOUD.
Iedere 30k onderhoudsbeurt. (kosten 300,-)
Bij iedere 2e beurt iets hoger ivm extra filters vervangen. De dealer smeerde bij de onderhoudsbeurten ook de rubberen delen van de vooras want in de wintermaanden hoorde je dan wel eens een piep en kraakje.
Zodra de buitentemperatuur boven de 10 graden kwam dan hoorde je dat niet meer.
75.000 km remblokken vervangen en bij 150.000 weer remblokken voor en achter plus remschijven voor en achter. Kosten vielen mee omdat ik dat zelf heb gedaan met een vriend, weet dan ook niet wat het gekost zou hebben bij de dealer. Tussentijds zelf ook nog de ruitenwissers voor en achter vervangen.
Voor de rest geen extra kosten gehad aan de Ateca en dat kan ik helaas niet zeggen over de andere auto's waar ik ook les mee heb gegeven.


Zou ik weer voor een Seat Ateca kiezen? Denk het wel, want hij staat samen met Volkwagen Polo en de Seat Leon zoiezo in mijn top 3 van beste (rijles)auto. De auto is meer dan normaal op de proef gesteld door vele leerlingen die het rijden in de Ateca hebben geleerd.
Maar dan zal het de 1.5 tsi FR worden.
Hoop dat de lezers wat aan deze review zullen hebben bij het maken van een keuze.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ateca

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren
Sub-reacties inklappen
fjr1300a
fjr1300a
  • 2
Wat een vervelende opmerking van Stalle. Een prima review negatief benaderen omdat het hem op een of andere reden niet uitkomt dat de repeterende waarheid over een zwak punt opnieuw in een uitstekende review wordt gemeld.