Seat Ateca 1.5 EcoTSI 4-Drive Xcellence Business Intense (2019)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Ateca 1.5 EcoTSI 4-Drive Xcellence Business Intense |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 13 km |
KM-stand laatst | 30.000 km |
Seat Ateca
- 13 km
Gisteren was het dan zover, ik mocht mijn Seat Ateca op gaan halen. Overigens klopt de titel niet. Het is immers geen 4x4 de meerprijs hiervoor weegt niet op tegen prijs. Ik gebruik deze auto immers zakelijk.
Na een bijtellingsvriendelijke auto (Toyota Auris Hybrid) maakt het nu niet meer zo heel veel uit. Alles is duur, behalve elektrisch maar dat is met een werkgebied van heel Nederland gewoon niet te doen.
Bij mijn werkgever geldt helaas de policy om iets van de VAG groep te nemen of een Volvo. Met een budget tot max 45.000 (ongeveer want het moest verrekend worden naar leasebedragen) was een Volvo geen optie. De V40 is uitlopend en te klein en de V60 of XC40 gewoonweg te duur (zeker met wat opties erop)
Mijn eisen:
Automaat
Led loplampen
Hoge zit
Genoeg ruimte voor kids en hond.
Shortlist:
Skoda Kodiaq
Seat Ateca
VW Tiguan
Als tijdelijke auto had ik een VW Touran. Reed best lekker maar gewoonweg niet zo sportief.
Skoda is veel waar voor je geldt, veel ruimte maar vond het een beetje saai.
Tiguan, zeker in de R-Design variant een mooie wagen. Maar in dezelfde opties gewoon 5000 euro duurder...
Zodoende de Ateca. Omdat er wat moeite was met leveren geen bestelling geplaatst maar een voorraadmodel genomen. Een bruine..... Een die ik uit het boekje nooooooit zou hebben gekozen, maar in de showroom zag ik hem staan en potjandriedubbeltjes wat vind ik die kleur chique.
Na mijn eerste kilometers kan ik nog niet zoveel zeggen over de auto, zeker niet over de betrouwbaarheid maar het rijdt heerlijk.
De auto beschikt over de volgende opties:
Automaat
Full LED verlichting
Digitaal dashboard
360 graden camera
stoelverwarming (achteraf ingebouwd)
voorruitverwarming
automatische achterklep
ACC met file-assistent
blind spot monitor
etc etc.
Kortom een rijkelijk aangeklede auto voor een bijtelling net onder de 41.000 euro. Deze opties krijg ik bij Volvo niet voor dat geldt. En toch 150 PK, lekker vlot.
Als ik meer KMs gereden heb zal ik eens delen wat de verdere ervaringen zijn.
Tot snel :-)
01-11-2019
Gisteren 2e dag dat ik de auto had al gelijk een EPC storing. Na de auto uit en aan gezet te hebben was deze weer weg. Maar toch snel een eerste storing in de auto.
Verder rijdt het natuurlijk top :-)
4-11
Km stand 1418
2x tanken verder en dat valt toch wel tegen. 1 op 13. Hoop dat dat nog wat bij trekt.
Verder rijdt het super. Automaat schakelt goed en in tegenstelling tot diverse andere auto's weet hij ook welke versnelling hij moet nemen.
Vooral de file functie van de adaptieve cruise is erg prettig, je hoeft bijna niks meer te doen in de file
Binnenkort een uitgebreide update.
15-11-19
Inmiddels 4500 km op de teller. Met een baan in heel NL gaat het vrij hard.
Verbruik valt me erg tegen, momenteel ligt het rond de 7.5 op de 100 km. 1 op 13 ongeveer. En dan rijd ik toch veel over de snelweg en niet bijzonder hard. Dat had beter gekund. Sta zodoende ook elke 600 km bij het tankstation, nu 3 x per week.
De stoel zit erg goed, waarbij ik niet de verstelbare stoel in mijn optiepakket had. Maar goede steun, ook zijdelingse steun is goed.
De knoppen zitten eigenlijk overal erg logisch en het navigatiesysteem/multimedia systeem werkt goed en intuitief. De 360 graden camera is van goede kwaliteit, ook in het donker.
De led koplampen (met automatische grootlicht) is echt prettig, wat een lichtopbrengst. De grootlichtassistent is soms wat te laat met uitschakelen, maar over het algemeen erg goed.
De gimmicks als het digitale dashboard is erg leuk en best functioneel. Maar er zijn 3 instelmogelijkheden en dat is het dan ook wel. Daar had ik meer van verwacht. De sfeerverlichting is in diverse kleuren in te stellen. Leuk maar dat is het dan ook.
Verder rijdt de auto zeer comfortabel, strak genoeg in de bochten maar tegelijkertijd comfortabel op de snelweg. Mijn vrouw wordt er ook niet wagenziek in (en dat is bij de meeste auto's wel anders)
Voor wat betreft de opmerkingen over de stations e.d. Graag zit ik wat hoger, ook vanwege de instap. Dan is een SUV een prima wagen. Voor de bijtelling maakt het ook niet meer zoveel uit. Alles is 22% op elektrisch na. De baas betaalt netjes de benzine, maar had toch anders verwacht. De 1-liter 3 cilinder uit de vorige auto zat veel dichter op de fabrieksopgave.
Als er nog specifieke vragen zijn dan beantwoord ik ze graag.
30000 km
- 30.000 km
Vorige week bij Vallei Auto groep geweest voor de eerste beurt en gelukkig weer de zomerbanden eronder.
Heb tussentijds zelf 1x olie moeten bijvullen. Op die kilometers lijkt me dat een nette score. Voordeel van de auto is dat je niet elke 2 maanden bij de garage staat. Mijn vorige lease auto (auris hybride) moest elke 12.000km. Met mijn kilometers was dat elke 2maanden.
Vanwege de coronacrisis ga ik me wel aan mijn kilometers houden. Heb immers die 28.000 al begin maart gehaald en nu net boven de 30.000. Dus dat scheelt aanzienlijk.
Ben nog steeds erg te spreken over de auto. Rijdt prettig. Mijn vrouw heeft een electrische SUV van MG (zs ev) gekocht. En dan merk je toch dat dit een europese auto is. Helt veel minder over bij sportief rijgedrag. Stuitert niet zo over de drempels en veert gewoon prettig.
Krijg wel regelmatig een start-stop error. Keertje opnieuw starten en dan is ie weer weg. Geen idee waar dat aan ligt.
Verbruik ligt bij mij op 1 op 15, dat kan wat zuiniger maar ik rij te sportief. Voor een grote auto is dat nog steeds erg netjes.
Vooralsnog dus geen bijzonderheden. Gewoon een fijne auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.