Seat Ateca 1.0 EcoTSI Style Business Intense (2019)

autoreview

Seat Ateca 1.0 EcoTSI Style Business Intense (2019)

Signalement

UitvoeringAteca 1.0 EcoTSI Style Business Intense
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst16.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Seat Ateca 1,0 Style Business Intense met handbak.

  • 7.900 km

Na een kleine 4 jaar en anderhalve ton was het tijd om de Seat Leon 1.6TDI Sport Lease edition in te leveren en een nieuwe auto uit te gaan zoeken, na veel proefritjes en rondkijken en inlezen, uiteindelijk gekozen voor de Ateca.

Mijn vorige Leon heeft het perfect gedaan, hij reed een stuk beter dan de Golf Variant die ik ervoor had (1.6TDI Highline was dat) en ondanks wat kleine issues (touchscreen wat een eigen leven ging leiden onder de 10graden celcius, alarmlichten knopje wat blijft hangen bij gebruik) heeft hij het eigenlijk top gedaan en ga ik hem best wel missen.
Het enige minpuntje was de enorm harde demping aan de achterzijde; waardoor je een schop in je hol kreeg bij elke verkeersdrempel.

En nu dus een nieuwe Ateca.

De specs.
Seat Ateca 1.0 TSI Style Business intens met de opties Alcantara bekleding (met sportstoelen) in de kleur zwart, winterpakket en Navajo White metallic lak.

Het Buitenkant
Het blijft natuurlijk heel persoonlijk, maar ik vind hem mooi. Ik heb dan welliswaar geen toeters en bellen, gewoon zwarte dakrails, geen chromen randen en geen meegespoten "onderbumpers", maar ik vind het een mooie auto om te zien. De full led koplampen zijn echt top; heerlijke bak licht. Lekker breed en zelf stellend. Erg leuke gimmick zijn de lampjes in de spiegels die een ateca logo op de grond projecteren zodra ze uitklappen. Erg fijn is ook dat de parkeersensoren rondom zitten en de achteruitrij kamera geeft een perfect overzicht.
Het Navajo White kleurtje vind ik persoonlijk ook best wat hebben, stuk mooier dan t witte unilak kleurtje.

Het Interieur.
Ik ben fan. Vind het (net als bij de Leon) stukken mooier dan bij de Golf naar mijn idee. Zit positie is goed; stoelen zijn goed, ik hou nou eenmaal niet van spiegelende plastic stukken (waar de Golf mee vol zit tegenwoordig). Ook het kitscherige wat een Audi heeft is er gewoon niet. Ik heb dan de Alcantara zwarte bekleding gekozen en wat me tegenvalt is dat de wangen van de stoelen van stof zijn (die waren in de Leon van leder).
Wel zijn het gewoon weer lekker stevige stoelen waarbij mn billen de lange ritten prima weerstaan; t enige is dat het jammer is dat je de zitting niet kunt kantelen; maarja, dat zie je eigenlijk alleen in veel duurdere autos.
Verder gewoon heerlijk thuiskomen en scheelt het niks met de oude Leon.

Qua harde materialen waar de magazine-reviews telkens over spreken tov de Golf; klopt dat wel (bv t dashboard of de armleuning op de deurpanelen), maar het stoort me totaal niet, het kraak niet, voelt prima en is makkelijk schoon te maken. (Ik heb twee kleintjes, dan weet je t wel).

De ruimte is top; zowel hoofdruimte als beenruimte achterin valt niets over te klagen. Wat jammer is is dat er geen lades onder de stoelen zitten en ook het vakje links onder naast t stuur is verdwenen; dat hadden ze best van de leon kunnen transplanteren, maar dit is wel de eerste keer dat mijn zonnenbril daadwerkelijk in het zonnebrillen vakje past.

Qua navigatie en radio is het een stap vooruit en werkt het gewoon prima. De spraakbediening is duidelijk een generatie nieuwer en werkt grotendeels feilloos; de Apple carplay idem ditto. De radio heeft geen hoog max niveau (je trommelvliezen gaan niet klapperen als je hem op z'n hardste zet) en het haalt het duidelijk niet t.o.v. de beats audio installatie in de Ibiza van een collega, maar is prima voor normaal gebruik. De bassen zijn duidelijk minder brom gevoelig dan bij de oude installatie (in de Leon), en de verstaanbaarheid is uitstekend (luister veel BNR kletsradio).

DAB+ is voor mij niet echt een meerwaarde; relatief veel haperingen in de ontvangst (bij FM gaat t dan gewoon ff kraken, bij DAB+ is t dan gewoon stil), t gros van de stations (MTV 1/2/3?!) lijkt het niet te doen; en in Frankrijk heb je er helemaal geen ontvangst mee. Hoewel t geluid wat beter is dan bij FM, en je vast meer zenders e.d. hebt; mis ik de meerwaarde nog een beetje voor iemand als ik die bij radio eigenlijk alleen BNR wel eens op heeft staan.

Jammer is dat er geen mogelijkheid bestaat om de achteruitrij camera handmatig in te schakelen; dat kan alleen als je de auto in zijn achteruit zet. Het automagisch file parkeren werkt feilloos. Ik gebruik het niet vaak, maar de keren dat ik het gebruik sta ik perfect strak langs de stoep ingeparkeerd.

Lane assist en automatisch grootlicht had ik in mijn Leon wel, maar gebruikte ik dusdanig weinig dat ik het de meerprijs niet waard vond. Idem voor bv de chrome dakrails en de verhoogde laadvloer in de kofferbak.
Verder valt op hoe stil de auto is; het torretje onder de motorkap hoor je nouwelijks; hij is wel wat windgevoeliger dan de Leon, maar dat is logisch gezien de hoogte van de auto.

En die offroad modus en verschillende klokjes die je kunt kiezen, dat vind ik leuke grapjes :).

De Wegligging.
Het is geen kart, maar meer gevoel in je stuur dan in een Golf 6 Variant, lekkerder afgeveerd dan de Leon ST (hoger op zn poten zal wel flink meewerken) en het gaat uitstekend de bocht om.

Wel merk je dat er wat weinig gewicht op de voorwieltjes rust; wat vooral bij vlot een krappe bocht uitaccelereren te merken dat t binnenste voorwieltje nogal snel wilt gaan spinnen. Met een passagier voorin merk je direct al dat dat mindersnel voorkomt; alsof er een kilo of 50 mist boven de vooras.
Hij stuurt verder erg goed en ligt uitstekend op de weg. Korte bochten pakt hij opvallend goed en hij is wendbaarder en speelser dan je zou verwachten van dit formaat auto.
De auto is duidelijker wat sportiever geveerd en gedempt dan zijn concern broertjes en dat moet je net liggen. Een Tiguan of Karoq is wat confortabeler; maar bij de Ateca heb je meer gevoel in je stuur en kan je harder een bocht om.

Al bij al een top sturend en rijdende auto, die eigenlijk nergens steken laat vallen. Wel zou wat meer gewicht op de voorwielen gewenst zijn naar mijn idee.

Het Motorblok(je)
Ik moet zeggen dat ze een flink eind gekomen zijn met de kleine benzine blokjes. Wowie wat kunnen ze zo'n klein blokje toch volblazen dat het toch een auto als dit behoorlijk van zijn plek krijgt.
Vergeleken met de 1.6TDI in mn vorige auto's mis je koppel en de trekkracht onderin; maar zodra je de 1.0 op toeren houdt (lees boven de 3000toeren) dan kan je er uitstekend vlot mee rijden en is de acceleratie, ook op hogere snelheden prima voor eigenlijk alles. Of je nou met 5 man en een dakkoffer naar de alpen gaat of het dagelijkse woon werkverkeer; zolang je bereidt bent om flink te roeren met de pook is het eigenlijk prima.

Maar wee je gebeente als je denkt dat je even vlot van 100 naar 130 kunt accelereren in de hoogste versnelling. Dat kan je vergeten; ook zonder enige bagage en je auto gevuld met helium balonnen is dat ongebonnen werk. Terug naar zijn 4 is het devies.
En doordat het motortje zo stil is en eigenlijk trillingsvrij zijn werk lijkt te doen (zeker vergeleken met dieseltjes) blijf je op de snelweg dus al erg snel gewoon in zijn 4 of max 5 rijden; op de hele lange rustige stukken weg is de 6 prima, maar in nederland had ie niet zo goed een 5bak kunnen hebben als je het mij vraagt.
Dat terwijl het onboard "rij zuinig" dingetje bij exact 60kmpu begint te roepen dat je naar zijn 6 moet schakelen. Dat het blokje dan drie minuten nodig heeft om onder hevig protest al schuddend de 70 te bereiken; dat lijkt me toch niet helemaal de bedoeling. Hou het ding boven de 1600 toeren; dat is echt het minimum om schokken en protestren te voorkomen; dat het rij-zuinig-dingetje je structureel onder de 1500 toeren wilt houden, dat is wat te optimistisch naar mijn idee.

Al bij al ben ik behoorlijk onder de indruk van het 1.0 TSI blokje; hoewel ik sterk betwijfel of het een blok is wat 200.000km heel blijft, is het voor het dagelijkse verkeer ruim voldoende.
Het is geen scheur ijzer, maar je kunt er uitstekend vlot mee rijden en je komt echt niet te kort. Ook vol beladen en met dakkoffer is het prima te doen om lange afstanden te rijden; echt vermogen kom je nergens te kort; zolang je maar flink blijft schakelen. Toch blijf je altijd het gevoel houden dat je wat te kort komt; je komt prima mee, dat zeker, maar het gevoel dat je nooit wat over hebt en veel tegen de max van het blokje aan zit; dat blijft wel een beetje plakken.

Misschien komt dat ook wel door het toch wel aparte driecilinder geluid; weer eens wat anders.

En daar zit hem ook direct de manco; ja je kunt er zuinig mee rijden; maar zodra je een vlotte rijstijl aanhoudt (en dan bedoel ik niet scheuren), dan houdt het al snel op. Doordat je nergens echt wat over hebt, heb je al snel het idee dat je het blokje continu op max aan het belasten bent; is niet zo, maar eigenlijk past een slagje krachtiger beter bij dit formaat auto.

Mijn verbruik:
De eerste 2500km zat ik op zo'n 8,5L per 100KM. Daarna, vol bepakt en met dakkoffer 2500km retourtje Franse alpen, 9,3 per 100KM. Nu de laatste 3000 (alleen, geen bepakking, woon/werk) zit ik zo op de 7L per 100KM.

Het totaal plaatje.
Ondanks dat een sterker motorblok eigenlijk wel gewenst is, laat hij nergens steken vallen.
Van vakantie tot woon-werk verkeer; van vol beladen tot in je uppie op pad; ik mis niks en hoewel het verbruik me wat tegen valt en je flink moet poken als je haast hebt; is het een uitstekende auto voor eigenlijk alles.
Hij is mooi, goed uitgerust en het rijgedrag is bovengemiddeld goed. Het verbruik had iets beter gekund, maar dat zal vast aan mijn voetje liggen.
Het 1.0 driecilinder motorblokje valt me reuze mee, je mist wel wat vermogen, maar het is niet tragisch, het is eigenlijk opmerkelijk fel hoog in de toeren en het heeft eigenlijk best een kek roffeltje.

En de beamertjes in de spiegels; die maken het helemaal af.

Update: 16.000KM.

  • 16.000 km

Inmiddels zitten we op de 16.000 kilometers en het naaimachinetje onder de motorkap heeft nog geen slag verkeerd gegeven maar is wel een stuk minder gaan drinken. Ondanks dat ik niet echt bedreven (lees geïnteresseerd) ben in het "nieuwe rijden" is de dorst nu een langdurig gemiddelde van 6,4 liter per 100km; dat is 1 benzine op 15,6 km. Niet verkeerd als je het mij vraagt; het haalt bij lange na de geadverteerde 5,4liter per 100km niet, maar dat zal meer aan mijn voet en schakelgedrag liggen dan aan de auto vermoed ik zo.

Ook heb ik een (vaste) trekhaak laten monteren (€649,- bij de Seat dealer) en heeft het gebakje een retourtje Tsjechië met vlag en wimpel doorstaan; het predikaat comfortabele reisauto mag hij wat mij betreft wel meekrijgen.
Het gehele stuk door Duitsland heb ik me natuurlijk keurig aan de maximum snelheden gehouden en hierbij mag worden opgemerkt dat de beschreven top snelheid in de specificaties niet lijkt te kloppen in positieve zin.

Kudo's ook voor de snelheidsmeter; met de GPS ernaast is de afwijking op hogere snelheden nog geen 1%.

Klachten heb ik niet, eigenlijk ben ik alleen maar positiever geworden, zeker over het motorblokje. Waar ik je tot voor kort voor gek verklaarde als je een 1.0 in een auto van dit formaat lepelde; moet ik toch toegeven dat de techniek van het volblazen gewoon dusdanig gevorderd is dat een 1.0 in een auto van dit formaat het echt geen slak maakt.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ateca

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.