Seat Ateca 1.0 EcoTSI Style Business Intense (2018)

autoreview

Seat Ateca 1.0 EcoTSI Style Business Intense (2018)

Signalement

UitvoeringAteca 1.0 EcoTSI Style Business Intense
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf16 km
KM-stand laatst38.049 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Sportieve compacte SUV

  • 1.542 km

Na bijna 20 jaar met volle tevredenheid Ford Focus te hebben gereden, de eerste generatie (van 1999–2009) en de tweede generatie van na de facelift (2009–2019), werd het dit jaar weer eens tijd voor wat nieuws. En we stonden dit keer ook open voor andere merken dan Ford.

Waaraan moest onze nieuwe auto voldoen? (en ja, we wilden per sé een nieuwe omdat je die gewoon helemaal naar eigen wens kan samenstellen).

Must haves:
• Maximale lengte: 4.50 m (i.v.m. afmetingen parkeerplaats)
• 5-deurs, geen stationwagen
• Benzinemotor
• 6-versnellingen, handgeschakeld
• 17 of 18 inch wielen
• Hoge(re) instap
• Ruime bagageruimte: minimaal 400 liter
• Afneembare of inklapbare trekhaak
• Verwarmbare en automatisch inklapbare buitenspiegels
• Parkeersensoren vóór en achter
• Achteruitrijcamera
• Regensensor
• Lichtsensor
• Automatische airco met gescheiden regeling
• Volledige LED-verlichting vóór en achter
• Grootlichtassistent
• Comfortabele stoelen met goede zijdelingse steun en ergonomische instelmogelijkheden met goede ondersteuning van de benen
• Voldoende been- en hoofdruimte op de achterbank, ook voor personen van 1.90 m
• Apple Carplay
• Digitaal dashboard
• DAB+ radio-ontvangst
• Vering / rijcomfort: niet te stoterig, maar ook niet te zacht
• Tankinhoud: minimaal 50 liter
• Keyless entry
• Elektrische handrem
• Hill Assist
• Kleur: géén zwart of donkergrijs.

Nice to haves:
• Automatisch te openen achterklep
• Voorruitverwarming (zou eigenlijk verplicht moeten zijn voor alle auto’s!)
• Dak en carosserie in twee verschillende kleuren
• Stoel- en stuurverwarming
• Oplader mobiele telefoon
• Parkeerhulpassistent
• Verkeersbordherkenning
• 360 graden camera

Budget: 30.000 - 35.000 euro

Als je vervolgens gaat kijken welke auto’s hieraan (kunnen) voldoen, dan lijkt de keuze schier eindeloos. Eerst hebben we onze keuze beperkt tot de modellen die ons persoonlijk qua design erg aanspraken, t.w. de Volkswagen T-Roc, de Renault Scénic en de Seat Ateca. Proefritten gemaakt, maar na veel wikken en wegen vielen de T-Roc en Scénic uiteindelijk toch af. De T-Roc vanwege de niet echt hoge instap, de krappe instap en ruimtebeleving achterin en de tegenvallende bagageruimte (volgens VW 445 liter, maar door de onhandige vorm in de praktijk veel kleiner). En de Renault werd het niet door de af en toe wat stoterige wegligging (waarschijnlijk vanwege de 20 inch wielen), de ingewikkelde bediening van een aantal basisfuncties, de slechte zit op de achterbank door de lage stand (of hoge vloer) waardoor je benen geen goede ondersteuning krijgen (dus meer geschikt voor kinderen) en tenslotte het wat rommelig ogende dashboard.

Al deze nadelen had de Ateca niet. Het is een soort T-Roc XL, met de ruimtebeleving zoals we die in de Scénic aantroffen en het fraaie dashboard en binnenwerk van de T-Roc, maar met meer zachtere materialen. Bovendien sprak ook het design van de Ateca ons erg aan, beter in ieder geval dan dat van broertje Skoda Karoq, die 20 meter verderop in de showroom stond. Andere modellen die afvielen waren Volkswagen Tiguan (te duur), Opel Grandland X (ook te duur), Peugeot 3008 (lelijk stuur, druk dashboard, veel te duur, met name de optiepakketten) en Ford C-Max (lelijk dashboard, matige stoelen, ietwat gedateerd model (gaat dit jaar uit productie))

Uiteindelijk viel dus keuze op de Seat Ateca, en wel de 1.0 EcoTSI Style Business Intense in de kleur Rodium Grey.

Dit was niet helemaal de uitvoering die we wilden (nl. 1.5 TSI Style Business Intense in de kleur Brilliant Silver of Samoa Orange), maar daarvoor waren de levertijden 6 tot 8 maanden en zolang wilden we niet wachten. Onze vorige auto was een donkergrijze Ford Focus, en we wilden eigenlijk niet nog een keer een donkergrijze, vooral ook omdat de Nederlandse wegen en straten daar vol van staan. Daarnaast zat er weer een prijsverhoging van 1.000 tot 1.500 euro aan te komen.
Omdat Seat 2.500 extra inruilkorting bood op de 1.0 voorraadmodellen van de Style Business Intense, hebben we samen met de dealer in de voorraad gezocht naar een uitvoering die de meeste opties had die wij ook graag wilden hebben. Op die manier zijn we bij deze uitvoering in Rodium Grey (helaas dus geen zilver of oranje) terechtgekomen, die bovendien binnen twee weken rijklaar leverbaar was.

Als extra opties zitten op dit model:

• Technology Pack 1: Lane assist | Grootlichtassistentie | Verkeersbordenherkenning
• Virtual Cockpit (digitaal dashboard)
• Keyless Entry
• Chroompakket
• Alcantara bekleding zwart: Sportstoelen vóór, Alcantara/kunstlederbekleding in zwart
• Beats Pack audiosysteem (had voor ons niet echt gehoeven, maar zat op dit voorraadmodel)
• Reservewiel


Daarnaast hebben we gekozen voor de volgende accessoires:

• Dubbele laadbodem
• Dubbelzijdige kofferbakmat
• Achterbumper beschermlijst
• Mistlamp sierlijst
• Ondergrille sierlijst
• Wegklapbare trekhaak

De Ateca is net zo lang en net zo breed als onze Focus uit 2009, alleen 15 cm hoger. En dat merk je bij het in- en uitstappen. De binnenruimte is echter groter dan in de Focus, zelfs op de achterbank zit ik met mijn 1.92 riant en hou nog vele centimeters knie- en hoofdruimte over, terwijl ik mijn voeten prima onder de voorstoelen kwijt kan. Ook de bagageruimte van 510 liter is riant te noemen. Zelfs met de (optionele) verhoogde laadvloer kunnen onze grote koffers zonder problemen mee en dan houden we nog zat ruimte over voor andere tassen. Onder de laadvloer zit bovendien zelfs nog een volwaardig reservewiel.

De Alcantara-sportstoelen zitten uitstekend, hadden voor mij nog iets breder gekund, maar bieden goede zijdelingse steun en prima ondersteuning voor de benen, ook voor wat langere mensen zoals ik.

De opbergruimte binnen valt ons een beetje tegen. Het dashboardkastje is niet echt groot en heeft een wat onhandige vorm waardoor er niet zo veel in kan. Dit komt ook deels omdat de CD-speler hierin is ingebouwd. Dat had voor ons niet gehoeven. De vakken in de deuren zijn wel ruim bemeten en in de (verschuifbare) middenconsole zit ook nog een diep opbergvak. In ons model ontbreken echter de (optionele) opbergladen onder de stoelen.

Hoe rijdt de Ateca? Is de 1.0 liter wel voldoende krachtig? Wel, laat ik dat fabeltje eerst even uit de wereld helpen. Als je niet met vier personen, volledige bepakking en/of een aanhanger (caravan) of iets dergelijks door de bergen gaat toeren, ja, dan kun je daaraan misschien tekortkomen. Maar wij zijn maar met zijn tweeën en rijden 95% van onze tijd in Nederland en dan kun je met deze 1.0 uitstekend uit de voeten. De 1.0 driecilindermotor is niet alleen uiterst stil (mits je deze boven de 2000 toeren houdt, want daaronder bromt hij een beetje), maar tussen de 30 en 80 km per uur zweef je bijna over de weg, zo soepel rijdt dat. Tussen de 100 en 120 km per uur hoor je de motor amper en kom je in de zesde versnelling niet boven de 2500 toeren per minuut uit. Het zijn eerder de afrolgeluiden en - in mindere mate - het windgeruis die je dan hoort, maar je kunt zonder problemen op normaal niveau een gesprek voeren en/of naar de radio luisteren.
Negeer bij het schakelen overigens de aanwijzingen op de boordcomputer en schakel op gevoel en gehoor, dat rijdt het prettigst. De boordcomputer wil graag dat je bij 60 km per uur al naar de zesde versnelling schakelt. Dat lijkt me een beetje overdreven.

De handbak schakelt over het algemeen erg fijn, alleen de eerste en tweede versnelling voelt af en toe wat hakerig. En dat de achteruitschakeling links zit i.p.v. rechts en dat je deze naar voren moet duwen i.p.v. naar achteren, vind ik nog steeds erg wennen. Soms is het verschil tussen de achteruit en de eerste versnelling alleen maar vast te stellen aan de hand van het wel- of niet ingeschakeld zijn van de achteruitrijcamera.

Een enkele keer, bijv. als je met een hele lage snelheid in de tweede versnelling rijdt, bijv. om een hele scherpe bocht te nemen, lijkt het soms alsof de motor afslaat. Terugschakelen naar de eerste versnelling lost dat op, maar in onze Focus konden we altijd heel langzaam in de tweede versnelling blijven rijden.

Verder is de lichte besturing erg wennen t.o.v. de Focus. Het stuur, dat overigens heerlijk in de hand ligt, reageert wel vrij direct op de bewegingen. Wij hebben standaard de Lane Assist aan staan, die boven de 65 km per uur uitstekend en precies zijn werk doet. Wij vinden dit een uiterst plezierige optie en het geeft een groot veiligheidsgevoel.

Over de wegligging hebben we verder niets dan lof. Die is precies de juiste mix tussen comfortabel en sportief. Ja, grote drempels voel je, maar kleine oneffenheden worden perfect uitgefilterd, precies zoals bij de Focus. Je weet precies wat er onder de wielen gebeurt. Ook helt de auto in bochten nauwelijks over, wat een knappe prestatie is voor een cross-over van dit formaat.

De parkeersensoren zijn naar onze mening iets te gevoelig afgesteld, waardoor het inparkeren soms een concert vol piepjes wordt. Gelukkig is de achteruitrijcamera erg duidelijk en mocht je toch te dicht bij een object komen dan grijpt de auto zelf in. Wel zo’n veilig gevoel.

De Virtual Cockpit is erg overzichtelijk en fraai vormgegeven en onder alle omstandigheden prima afleesbaar. Persoonlijk vind ik deze mooier dan in de Volkswagen T-Roc. De instelopties zijn ruim voldoende.

Alle bedieningselementen wijzen zich bijna vanzelf. Gelukkig zijn er voor de instelling van de airco en de verlichting nog steeds gewone knoppen, net als voor het harder of zachter zetten van de radio.
Het infotainmentsysteem is logisch opgebouwd en reageert erg snel. Bovendien werkt bijna alles op de manier waarop je dat verwacht. Sommige handelingen zijn net even iets anders dan je gewend was, maar dat went snel. En anders is er nog altijd het (Nederlandstalige) instructieboek van 450 pagina’s.

De verkeersbordenherkenning werkt in 70% van de gevallen correct, maar zit er soms ook wel eens naast, dus vertrouw daar niet voor de volle hondert procent op.

Van de gekozen accessoires is vooral de wegklapbare trekhaak een aanrader. Wij gebruiken deze voor onze fietsendrager. Via een (verlichte) schakelaar in de achterbak klapt deze onder de achterbumper vandaan en je hoeft de trekhaak alleen maar vast te klikken, Klaar! Inklappen werkt omgekeerd: met de schakelaar ontgrendelen en met de hand onder de bumper weer uit het zicht vastklikken. En de aansluiting voor de stekker zit op de trekhaak verwerkt. Mooier kan niet. Prachtig systeem! Kost een paar duiten, maar dan heb je ook wat. Beter dan het gefriemel met een afneembare trekhaak.

We hebben er met onze Ateca nu iets meer dan 1500 km op zitten, met voornamelijk korte, locale ritten en ritten in de regio. Het gemiddelde verbruik van 1:15 valt nog een beetje tegen, maar op langere (snelweg)ritten zitten we op 1:17. Ik verwacht dat dit in de loop van de tijd nog wel wat gunstiger wordt.

Tot zover de eerste indrukken. Over een paar maanden meer.

Geweldige auto met kleine minpunten

  • 11.824 km

Het eerste jaar met de Seat Ateca zit er nu ruimschoots op. Een korte opsomming van wat ons is opgevallen in de vorm van een aantal plus- en minpunten.

Min: Sportstoelen
Onze Ateca is voorzien van Alcantara sportstoelen. Dat ziet er prachtig uit, alleen de stoelen zitten minder comfortabel dan je zou vermoeden. Door de vrij grote opstaande randen van de zitting is het zitvlak nogal smal. Vooral brede mensen zitten dan erg ongemakkelijk. Zelf ben ik vrij smal, maar zelfs dan vind ik de zitting niet echt comfortabel. Ook lijkt het alsof de stoelen nu al wat beginnen door te zakken, hoewel dat niet zichtbaar is als je er niet op zit. Ik vind de sportstoelen dus niet echt een aanrader.

Min: Virtual Cockpit
Bijna iedere nieuwe auto ontkomt niet aan een digitaal dashboard, bij Seat Virtual Cockpit geheten. De versie in onze Ateca vind ik alleen nogal teleurstellend. Je hebt maar keuze uit slechts drie indelingen, waarvan die met de traditionele klokken nog steeds het beste bevalt. Verder is de keuze beperkt welke informatie je verder op het dashboard nog wil zien. Ik heb in de ene klok de reikwijdte staan en in de andere de verkeerborden op basis van de verkeerbordenherkenning en in het midden de actuele rijsnelheid. Het totaal aantal verreden kilometers kun je echter niet laten weergeven. In de Lange tijd-weergave lijkt zoiets wel het geval te zijn, maar deze wordt na 1000 uur weer op 0 gezet. Waarom? José mag het weten. Graag had ik ook de mogelijkheid gehad om andere kleuren in te stellen, maar Seat kent alleen maar rood en wit. Verder laat de leesbaarheid van sommige gegevens (tijd, temperatuur) door het dunne, kleine lettertype te wensen over. Ik hoop nog steeds dat via een software-update wat meer mogelijkheden beschikbaar komen.
De verkeerbordenherkenning is verder erg onbetrouwbaar, dus zelf opletten blijft noodzakelijk. De invoering van 100 km per uur op de snelwegen is in dit systeem nog niet doorgedrongen.

Plus: DAB+
De DAB+ radio-ontvangst is kraakhelder, al moet ik zeggen dat we met de auto nog niet naar het buitenland zijn geweest.

Min: Beats Audio systeem
Dit systeem zat standaard al op dit voorraadmodel, maar zou niet onze keuze geweest zijn. Klinkt weinig verfijnd en tamelijk boombox-achtig. Jammer dat Seat geen Harman Kardon of Bose levert. Die audiosystemen zijn kwalitatief stukken beter.

Plus: Lane Assist
Geweldig! Zou niet meer zonder kunnen. Werkt uitstekend (vanaf 65 km per uur), maar niet opdringerig. Geeft een erg veilig gevoel tijdens het rijden.

Plus: Rijgedrag
Het stoterige gedrag in de eerste en tweede versnelling, waarvan wij in het begin nogal wat last hadden, is totaal verdwenen. Heeft waarschijnlijk ook met nieuwigheid en onwennigheid van onze kant te maken. We blijven ons erover verbazen hoe stil deze 1.0-motor is en ook hoe soepel deze rijdt. Qua verbruik zitten we op 1 op 15,8, en dat terwijl we relatief veel korte ritten maken.
Wel moet je zorgen dat je qua toerental boven de 2000 blijft anders gaat de motor wat ‘brommen’. Ik negeer dan ook altijd de schakeladviezen in de display. Bij 20 km schakel ik naar de 2e versnelling, bij 40 naar de 3e, bij 60 naar de 4e, bij 80 naar de 5e en bij 100 naar de 6e.

Plus: Interieurruimte
We blijven ons erover verbazen hoe ruim deze auto van binnen is. Ik ben 1.92 m, maar zowel achter het stuur als achter mijzelf zit ik riant, zowel qua been- als hoofdruimte.

Plus: Bagageruimte
Ook een absoluut pluspunt is nog steeds de riante kofferbak van 510 liter.

Plus: Uitklapbare trekhaak
Wie graag een fietsendrager meeneemt moet absoluut kiezen voor de zwenkbare trekhaak. Werkt vlekkeloos en is zeer comfortabel in het gebruik.

Plus: Afwerkingskwaliteit
Je hoeft alleen maar de portieren en achterklep dicht te doen om te horen dat dit een kwalitatief uitstekend gemaakt product is. Ook het stuur en het dashboard vinden wij nog steeds erg fraai.

Op naar de 20.000 km!

Na ruim drie jaar nog steeds zeer tevreden!

  • 38.049 km

Na ruim drie jaar rijden in de Seat Ateca tijd voor een tussentijdse beoordeling. Nog iedere dag zijn wij zeer blij met deze auto. Niet alleen het moderne uiterlijk bevalt ons nog steeds, maar ook de enorme binnenruimte, de riante kofferbak en niet te vergeten: de rijeigenschappen van deze auto.
De Ateca stuurt licht en direct en ligt als een blok op de weg. De auto is wel redelijk stevig geveerd, maar dit wordt goed gedempt, zodat bijv. verkeersdrempels geen enkel probleem vormen. Helaas is de afstemming van de vering niet in te stellen in ons model. Een iets comfortabelere vering zou ik persoonlijk wel prettig vinden, maar het stoort in zijn algemeenheid verder niet.
Wat verder opvalt is dat in incidentele gevallen de aandrijving in de tweede versnelling soms lijkt weg te vallen, vooral als je heel langzaam rijdt. Waar dat aan ligt weten we niet, maar terugschakelen naar de 1e versnelling helpt dan in zo’n geval. Ook bijzonder is dat de auto in de tweede versnelling soms vanzelf lijkt te rijden, zonder dat je gas geeft. Geen idee, waarom. Verder is de motor vrij stil, al moet je wel zorgen dat je boven de 2000 toeren blijft rijden, anders gaat de motor wat brommen. Dus niet te snel opschakelen en vooral de schakelaanwijzingen in het dashboard negeren! Dat schakelen gaat overigens erg fijn en soepel, zonder haperingen. Qua benzineverbruik zitten we gemiddeld op ongeveer 1:17,5 bij een goede mix tussen korte en langere ritten. De rijhulpmiddelen functioneren over het algemeen prima, met name de Lane Assist werkt erg prettig en onopvallend. Pas boven de 65 km/u treedt deze in werking en werkt zeer goed, zonder hinderlijke piepjes. Wel altijd richting aangeven als je van rijstrook wisselt (maar dat doen we toch allemaal?)!
De ruimte die de Ateca aan zijn passagiers biedt is buitengewoon en daar kan menig duurdere auto een puntje aan zuigen. Hoewel de auto slechts 4.38 m lang is, komen de passagiers niets tekort. Zowel voorin als achterin zit je riant. Ik ben zelf 1.92 m lang, maar als ik achter mijzelf ga zitten hou ik nog zo’n 5 cm ruimte over tussen de achterkant van de voorstoel en mijn knieën, om over de hoofdruimte nog maar te zwijgen. Nergens in de auto raak ik met mijn hoofd het dak. Voor drie volwassenen is het op de achterbank wel wat krap, want op de middelste plek wil je echt niet zitten. Maar dat is bij vrijwel elk model auto het geval, busjes uitgezonderd. De portierdeuren gaan zowel voor als achter zeer wijd open zodat in- en uitstappen probleemloos gaat. Top!
Erg blij zijn we ook nog steeds met de kofferbak met een inhoud van maar liefst 510 liter! Ideaal voor vakanties e.d.
Ons model is uitgerust met een digitale Virtual Cockpit. Ik vind dat persoonlijk weinig toegevoegde waarde hebben omdat de variatie- en instelmogelijkheden nogal beperkt zijn. Er zijn maar drie weergavemodi en zaken als kleuren kun je al helemaal niet aanpassen. Een gemiste kans!
Het dashboardkastje is wat aan de kleine kant, zeker als daarin nog een ingebouwde CD-speler zit.
De ruitenwissers maken helaas nogal wat lawaai en moeten vaker vervangen worden dan mij lief is. Ook maken ze de ruit niet helemaal schoon. Aan de linkerkant gaan ze niet helemaal tot aan de rand van de ruit, want het zicht soms belemmert.
De Alcantara-sportstoelen zitten na drie jaar nog steeds prima en bieden goede ondersteuning. Rugpijn na een lange rit in de Ateca is een mij onbekend fenomeen.
In de drie jaar dat wij deze auto nu hebben heeft deze ons motorisch gezien nog nooit in de steek gelaten. Wel hebben wij de batterij in de sleutel van het Keyless Entry-systeem al twee keer moeten vervangen. Het is een gemiste kans dat de Virtual Cockpit je hiervoor niet waarschuwt. Ik heb daarom standaard altijd een reservebatterij op zak. Want met een lege sleutel begin je niets: je krijgt de auto niet open, laat staan dat je deze kunt starten.
Graag had ik de auto in een wat leuke kleur gehad dan in dit saaie donker grijs. Maar kennelijk als je bij de dealer de Business Edition kiest en daarbij voor een voorraadmodel gaat (anders hadden we nog een half jaar moeten wachten), dan zijn deze alleen maar in donkergrijs of het foeilelijke zwart te verkrijgen. Waar blijven de spannende kleuren, Seat!
Kortom, ik denk dat wij de komende jaren nog veel plezier aan de Ateca gaan beleven. Inruilen voor een ander merk of model is nog lang niet aan de orde. Wij rijden sowieso zo’n 10 jaar in een nieuw gekochte auto. Er zijn mensen die iedere drie jaar een nieuw model kopen, maar dat vinden wij echt ridicuul en dat gaat ook niet gebeuren.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ateca

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.