Seat Altea FreeTrack 2.0 TDi 170pk 4WD (2008)

autoreview

Seat Altea FreeTrack 2.0 TDi 170pk 4WD (2008)

Signalement

UitvoeringAltea FreeTrack 2.0 TDi 170pk 4WD
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf42.000 km
KM-stand laatst84.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 45.000 km

Na een ellendige Nissan X-Trail gereden te hebben (zie mijn review) heb ik enkele weken geleden de Seat aangeschaft. Wat een verschil. Allereerst is de auto donkergrijs en passen de grote kunststof elementen aan de buitenkant hier prima bij. In de kleur geel vindt ik dat minder.

De dieselmotor met 170 PK trekt nog net niet de klinkers uit de straat, wat een trekkracht. Ook met accelereren trekt hij prima.

Verder is de Freetrack compleet uitgerust en mist hij alleen de lederen bekleding. Het standaard lcd scherm aan het plafond is een toppertje bij de kinderen. Verder voor pa voorin nog een RNS 510 installatie welke wel kuren vertoond.

In 2 weken tijd reeds 3 keer een code moeten ingeven alsof de spanning eraf is geweest. De code welke in het boekje geschreven staat werkt niet waardoor de handel al 2 keer een uur geblokkeerd is geweest. Op het moment dat het contact eraf is geweest en weer aangaat werkt hij weer. zeeeerrrr vreeeeemd. Toch maar even mee langs de dealer.

Ook met mijn lengte van ruim 2 meter heb ik nu voor het eerst een auto waar ik perfect in kan zitten. Verbruik is momenteel 1 op 12 maar zal misschien nog verbeteren. Zo niet, ook prima, dit verbruik had ik in de X-Trail ook dus daar is de portemonnee al aan gewend.

Tot op heden alleen maar positief, hoop niet dat dit veranderd.

ik zal deze review regelmatig updaten..

  • 55.000 km

Ondertussen 10.000 km en een half jaar verder.

De auto bevalt nog heel erg goed. Totaal geen problemen en ok afgelopen winter op de standaardbanden met de 4x4 geen enkel probleem gehad.

Volgende maand voor afloop van de garantie wel een aantal zaken laten maken. Het probleem van het invoeren van de code in de RNS510 is nog niet opgelost, blijkt aan de antenne van de navigatie te liggen, die wordt dus vervangen. Verder is de bekleding van de rechterportier los gekomen (blijkt met een soort montagekit bevestigd te zijn) en verder rolt het rolgordijn in de achterportier niet meer op. Op zich geen grote problemen, maar als je nog volledige garantie hebt dan laat je dit niet zitten.

Volgende maand met de caravan erop uit. Ben benieuwd hoe dat gaat bevallen. Ook dat laat ik hier weten.

  • 64.000 km

Ondertussen ongeveer 4000 km gereden met een caravan van 1350 kg in bergachtig terrein.

Het trekken gaat uitstekend, valt me echter wel op dat als de weg meer dan 7% gaat stijgen de moter op toeren gehouden moet worden om de vaart erin te houden. Dit valt me eigenlijk tegen zeker daar de motor bij 1800 tpm maximum trekkracht moet leveren.
Al met al dik tevreden over de prestaties. Het verbuik lag met de caravan erachter ongeveer 1 op 8 hetgeen ik acceptabel vindt.

Verder geen problemen gehad met de auto. De garantiedingetjes zijn allemaal opgelost maar de RNS vraagt toch nog geregeld naar zijn code. Ik voer deze dan maar in en dan werkt het weer, heb weinig zin om hiermee weer naar de dealer te gaan en de auto een dag daar te moeten laten staan.

Wordt weer vervolgd...

Problemen

  • 75.000 km

Gisteren werd ik geconfronteerd met een auto die niet starte wegens gebrek aan oliedruk. De wegenwacht constateerde een defecte oliepomp, vanmorgen is de boel afgesleept en nu is het afwachten.............., hoop dat het meevalt. De uitslag volgt!!

Vandaag de uitslag ontvangen, blijkt een defecte pompverstuiver te zijn, kosten € 1.025. Balen, maar het is niet anders. Ik hoop dat het hierbij blijft.

weer een probleem

  • 76.000 km

Net bekomen van de kosten van vervanging van de pompverstuiver, wordt ik deze week geconfronteerd met een Seat Mediasysteem wat nergens meer op reageert, dwz niet meer uit gaat, niet harder en zachter enz.

Besloten de auto uit te zetten en de sleutel eruit, maar de radio blijft spelen.

Op naar de dealer, waar ik na een paar uur te horen krijg dat het contactslot kapot is wat vervangen moet worden, kosten een kleine € 200.

Hoop dat het hier voorlopig bij blijft...

En toen was tie weg

  • 78.000 km

Vorige week 's-morgens bij mijn auto aangekomen bleek mijn media systeem te zijn gejat, gloeiende gloeiende.
Schade dik € 3.000.

Besloten om er een "gewone" Seat radio in te laten bouwen en maar te gaan navigeren via mijn telefoon.

Hier wordt ik dus echt schijtziek van...

Al weer een tijdje weg

  • 84.000 km

De Freetrack is inmiddels ruim een jaar geleden de deur uit gegaan. Had er te weinig vertrouwen in gezien de euvels en kosten welke de auto met zich meebracht, zeker gezien de leeftijd en km stand van de auto.

Had met mijn vorige auto (Nissan X-Trail) problemen met de tussenbaklagers welke kapot waren. De Freetrack begon op de grote weg dezelfde symptomen te vertonen. Boven de 120 een trilling in de auto en een raar geluid onder de auto. De dealer kon niks vinden. Dit was bij de X-Trail ook zo, toen bleken de lagers van de tussenbak aan gort te zijn gereden (reparatie € 4.000). Dus niet laten doen.

Dit in mijn achterhoofd besloot mij de Freetrack op te ruimen ondanks dat het verder een geweldige auto was.

Gebruik kunnen maken als kleine ondernemer van een aanbieding van Leaseplan welke de Freetrack voor een mooie prijs overnamen.

Vanaf dat moment een Citroen C4 gaan rijden (totaal anders).

Heel spijtig, had verwacht vele jaren met de Freetrack te kunnen rijden, maar de problemen welke zich voordeden gaven mij te weinig vertrouwen om de gok te wagen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.