Seat Altea 2.0 TDi Stylance (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Altea 2.0 TDi Stylance |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 47.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Profiel van de rijder:
-zakelijke rijder
-60-70.000km per jaar
-rugklachten
-nuchter
-geen kinderen
-sinds vorig jaar caravan
Ervaringen
De Seat is een fijne reisauto van het sportieve soort en dito uitstraling. De 140pk diesel met DSG is
motorisch sterk en een snelle stuurauto. De hoge zit met stevige stoelen met lendesteun voor de
bestuurder is voor mij een prima combinatie. Als caravantrekker vind ik de wagen ook geweldig, de
wagen weegt zelf zo’n 1400kg en heeft een sterke motor en goede remmen. Mijn vriendin vindt
het een heerlijke auto om zelf in te rijden, de Skoda vond ze te groot.
Tot zover het goede nieuws....
Ik verlang nog regelmatig terug naar m’n Skoda Octavia combi. Waarom?
De Seat heeft:
-meer windgeruis;
-rumoeriger motor;
-harde kunststof interieurdelen, die ook geen geluid dempen.
-een hoger brandstofverbruik dat bovendien 10% meer is dan de verbruiksmeter aangeeft;
-een onderhoudsinterval van elke 15.000km ipv 50.000km;
-veel kapotte lampjes (samen met het onderhoudsinterval betekent dat vaak naar de dealer...);
-weinig bagageruimte en mijn achterbank kan ik met geen mogelijkheid naar voren schuiven (staat
ook niet in mijn instructieboekje terwijl ik in testen lees dat het kan???)
-minder comfort door straffere vering;
-een interieuralarm dat ook op kleine vliegjes reageert;
-asociale dieselwalm, nu met achteraf gemonteerde filter valt het mee;
-een dikke A-stijl;
-moeilijk in te schatten voor- en achterzijde bij inparkeren;
-een dealerorganisatie die ik als minder beoordeel dan die van Skoda, ze weten bijvoorbeeld aan
het eind van de servicebeurt pas of er wel of niet een distributieriem vervangen moet
worden....Vergeten onderdelen te monteren waar je speciaal voor naar Amsterdam reed... een
terugroepactie waar je 3 keer voor wordt teruggeroepen terwijl het de eerste keer al uitgevoerd
is...;
-bekleding die vrij snel slijt;
-passagiersstoel zonder hoogteverstelling of lendesteun, waardoor ik graag zelf wil blijven sturen.
Nu zou de Octavia (vorige type) wel wat nadelen gehad hebben om de caravan te trekken, het
eigen gewicht is lager, heeft trommelremmen achter en minder vermogen en geen automatisch
verzet!
PROBLEMEN
Problemen
-veel, heel veel lampjes stuk, ook fittingen achterlichten doorgebrand;
-cruisecontrol die soms dienst weigert;
-kromme schijven;
-scheef afslijtende winter- en zomerbanden, rechts slijt harder dan links;
-terugroepactie voor DSG-bak
-storing in display DSG (verholpen door auto uit te zetten en weer te starten)
Als ik het zo opschrijf valt het wel mee en toch verlang ik mog wel eens terug naar de Skoda... Ik
vul toch nog maar even ’misschien zelfde merk’ in.
Update sinds 130.000km. Na montage nieuwe winterbanden minder kapotte lichtjes gehad. Het
scheef afslijten is echter gebleven waardoor het steeds lijkt of je met versleten wiellagers rondrijdt.
Inmiddels is de wagen ingeleverd maar ik ben zo stom geweest de winterbanden mee te nemen
naar m’n nieuwe wagen, rij ik nog steeds met ’trommelende’ banden rond...
Na bovenstaande probleem in de laatste 20.000km geen problemen meer gehad, waardoor ik toch
nog een Altea heb gekozen; een XL vanwege gezinsuitbreiding!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.