Seat Altea 2.0 TDi Businessline (2006)

Seat Altea 2.0 TDi Businessline (2006)

UitvoeringAltea 2.0 TDi Businessline
Bouwjaar2006

Vorig jaar mocht ik een nieuwe leaseauto uitzoeken. Na diverse proefritten in een Golf V, Skoda Octavia Combi en een Mercedes A-klasse toch uitgekomen bij Seat. Niet alleen is de auto prijstechnisch gunstig, hij ziet er ook nog eens mooi uit. Dat is een verademing in deze saaie designtijden waarin alles kennelijk op elkaar moet lijken. Gelukkig doet Seat daar niet aan mee met deze MSV.

De auto heeft een stevig veerkarakter, maar dat is niet oncomfortabel - gewoon lekker direct. Mede dankzij het kleine (met leer beklede) stuur is de respons lekker direct zonder dat de vullingen uit je mond rammelen. Ondanks dat je wat hoger zit, helt de auto niet over in (snelle) bochten. Die hoge zit is trouwens erg prettig, je ziet net wat meer dan in een gewone auto. Ook is modeljaar 2006 voorzien van meer standaard zaken zoals de verschuifbare achterbank en bandenspanningcontrole. Die verschuifbare achterbank is ideaal want het vergt weinig inspanning om de zaak naar voren te schuiven dan wel om te klappen. Het uitrustingsniveau heeft me uiteindelijk over de streep getrokken: naast de standaard Stylance extra’s kreeg ik voor 500 euro een full color navigatiesysteem, cd wisselaar, bluetooth carkit, alarm, parkeerradar, maffia ramen (achter) en verwarmbare buitenspiegels. Ook erg praktisch zijn alle audio- en telefoonknoppen op het stuur waarmee je alles kunt bedienen zonder je handen van het stuur te hoeven halen.

Mijn auto heeft een DSG automaat (6-bak) en dat rijdt in één woord voortreffelijk. Nooit schakelt hij ruw, altijd bij de les en hij schakelt zo snel dat het onmogelijk is dat je met een handbak vlotter bent. Hiervoor een Golf met Tiptronic maar dit is stukken beter en comfortabeler. De auto rijd heerlijk direct zonder een stuiterbak te zijn. Hobbels en knipgaten in het wegdek merk je wel maar dat is meer een kwestie van horen dan van voelen.

Ook het geluidsniveau is zeer aanvaardbaar. Stiller dan mijn Golf maar er zijn naar mijn mening stillere auto’s. Noem het sportief maar zeker niet opdringerig en ook op lange ritten is het niet vermoeiend. Dat zijn ook de stoelen niet want die zitten heerlijk. Voorzien van lendesteun en alle kanten op verstelbaar (zowel L als R) zijn de stoelen een genot: lekker stevig en met veel zijdelingse steun. Dankzij het verstelbare stuurwiel (diepte en hoogte) vind je makkelijk een goede plek achter het stuur. Wat ook erg handig is, is de dubbele bodem in de kofferruimte: ga je boodschappen doen, dan is de vloerhoogte gelijk aan de bumper en hoef je je zelf geen hernia te tillen om je boodschappenkrat over de bumper te sleuren maar staat hij comfortabel op dezelfde hoogte. Ga je veel spullen meenemen, dan neem je hem eruit en je hebt ineens ca. 15 cm meer diepte over de gehele kofferbak. Erg handig. Dat is ook het lampje in de kofferbak maar datzelfde lampje ontbreekt om vage redenen weer in het handschoenenvak? Valse zuinigheid meneer Seat !

De bediening is bekend als je eerder een auto uit de VAG-stal hebt gereden en gaat prettig en licht. De motor is een juweel: altijd trekkracht, beresterk en nooit op de voorgrond bij constante snelheden. In combinatie met de altijd alerte DSG automaat is dit een super duo en sprint je bij volgas in minder dan 10 seconden naar de 100. Niet slecht voor een auto van ca. 1400 kg. Het verbruik is ca. 1:14,5 a 15 maar dit is nog de inloopperiode. Na een km of 5.000 zal het wel ietsje minder worden. Een ander handigheidje is het 1 x tippen 3 x knippen richtingaanwijssysteem. Je went er binnen een dag aan. Ook de boordcomputer is lekker uitgebreid en je kunt veel zelf instellen. En je kunt het verbruik op km’s per liter zetten (1 op zoveel) ipv die mega irritante x liter/100 km aanduiding. Super !

Oh ja meneer Seat: als je nu wat verbeteringen door gaat voeren, doe dan aub een gasveer die de motorkap omhoog houdt als ik de ruitensproeier bijvul (nu zo’n ouderwets stokje dat je zelf moet opklappen en terugklemmen) en een tankdop die je met een knop open kunt doen ipv met de sleutel. Wat een armoe op een auto van bijna 35.000 euro!

22 juli 2006
Tijd voor een update. Het brandstof verbruik is op de boordcomputer gedaald van 1:14,5 naar ca. 1:16 wat aan de pomp neerkomt op 1:15 (afwijking in de boordcomputer). Nu dus ca 750 a 800 km rijden van tankbeurt naar tankbeurt.

De motor en bak zijn lekker ingelopen en rijden nog steeds heerlijk. De achterklep is ook ’ingesleten’ en valt nu doorgaans ineens in het slot. Bij de eerste beurt bij 15K waren er geen bijzonderheden. Die eerste beurt was er trouwens bijna niet gekomen: mijn vrouw is op miraculeuze wijze aan een flinke kettingsbotsing ontsnapt waarbij 4 auto’s achter haar volledig verschroot werden en de boosdoener op een halve meter naast de Seat tollend en vonkend tot stilstand kwam! Sindsdien noemen we onze Seat de Blauwe Engel :-)

Ook het grote navi-systeem is in de praktijk een fijn systeem: op het scherm zijn de files zichtbaar als je hem op de kaartstand stand zet, dus zelfs zonder actieve begeleiding kun je zelf een alternatieve route kiezen of een file voorzien.

Met dit hete weer blijkt ook de airco uitstekend te voldoen. Hij blaast de auto, die de hele dag in de zon staat, aan het einde van de werkdag in een minuutje of 5 naar de gewenste temperatuur. De clima op ’auto’ zetten en het werkt perfect! De maffia-ramen (donkergetinte ramen vanaf de B-stijl) dragen daar denk ik ook aan bij. Naast een coole look dus ook een koel effect.

Ook is de vering nu wat minder stug dan bij de eerste paar duizend kilometers zonder dat hij meteen op 1 oor hangt als je eens een keertje lekker aan het vlammen gaat. Een prima mix tussen comfort en sport wat mij betreft. Dit is een auto waarmee je prima lange afstanden kunt afleggen om vervolgens fris uit te stappen.

Op de eerste ochtend na het ophalen had de DSG automaat er geen zin! De hendel stond in D maar er zat geen beweging in de auto ondanks dat ik gewoon gas gaf. Opnieuw starten lostte dit op en sindsdien is dit ook niet teruggekeerd. Daarnaast wat ruzie met de achterklep die niet lekker sluit. Deze moet je vrij stevig dichtsmijten anders zit hij wel dicht en op slot, maar doet je achterruitenwisser het niet meer. Wat wel een beetje tegenvalt is dat de bestuurdersstoel na 1.500 km al begint te piepen en te kraken. Schijnt een bekend (en oplosbaar) fenomeen te zijn. Zullen we met de 1e beurt wel laten fiksen. Ook de anti-statische strip is op een onhandige plek gemonteerd: onder de voorstoel waardoor je het ding onder de 50 km/h vrolijk hoort slaan en klapperen. Die rossen we er binnenkort wel af! Voor de rest geen trubbels.

Update 22-7-2006
Nog steeds nul problemen. De piepende stoel is redelijk verholpen maar door mijn lichaamsgewicht waarschijnlijk niet 100% uit te bannen ;-) want als mijn vrouw rijdt horen we geen ’squeek’ in de bocht.

De eerste beurt gaf geen bijzonderheden. Tot op heden is dit een probleemloze auto die nog steeds uitstekend bevalt. Geen nieuwe rammeltjes, kraakjes of andere zaken. De anti-statische strip heeft zijn ratel inmiddels verloren. In de inloopperiode (van 0 km tot de eerste beurt) 1 keer 3/4 liter olie laten bijvullen (leaseauto) en voor de rest een betrouwbare reismachine die het altijd doet en geen extra aandacht nodig heeft en dat is precies wat ik verwacht van een auto!