Seat Altea 2.0 FSI Stylance (2006)

Seat Altea 2.0 FSI Stylance (2006)

UitvoeringAltea 2.0 FSI Stylance
Bouwjaar2006

Na een wachttijd van 3 maanden is hij eindelijk geleverd op 11-01-06. Na een beetje knullige aflevering van de dealer (geen bon computer stuk, auto stond buiten in de regen te wachten en nog wat kleine dingetjes) begonnen de eerste kilometers van Oosterhout naar Breda. Het was heel slecht weer dus was het even rustig aan naar huis rijden. Ruitenwissers werden meteen goed getest die werken fantastisch, ik had nl. een regensensor erop besteld en dat was meteen een aanrader. Omdat ik alweer een paar jaar met een schakelauto had gereden was dit weer wel even wennen zo’n automaat, niets dan lof trouwens wat schakelt die heerlijk over. Nou die eerste kilometers heb ik al genoten. Nu ben ik een paar dagen verder en ook een paar honderd kilometer verder kan ik nog niet anders zeggen TOP.
Hij zit heerlijk, rijd goed is echt heel stil van binnen op de grote weg (had op het forum een andere reactie van iemand gelezen is bij mij dus niet). Ik heb er inmiddels weer een paar honderd kilometer bij gereden en dan vallen je een paar dingetjes op zoals; de stijlen tussen het voor en achterportier zijn enorm breed en nemen daarom redelijk wat zicht weg ook de hendels van de richtingaanwijzer en de ruitenwisser is even wennen, die zitten zo kort op het stuur dat je ze ongewild wel eens aanzet in een bocht. Tijdens een rit in de stad valt mij meteen op hoe snel de automatische versnelling in zijn 5 staat (wordt aangegeven bij de kilometerteller), hij maakt dan ongeveer 1200 toeren bij 50 km. per uur en is op dat moment dan ook heerlijk stil vanbinnen. Als je de radio aan hebt staan merk je af en toe niet eens dat de motor loopt.
Over een tijdje hoop ik mijn verslag wat verder uit te breiden.
We zijn nu ongeveer 5 weken verder en km. teller staat op 2017. Ik kan niet anders zeggen plezierige kilometers (op een paar kleine dingetjes na, zie problemen).
Het gemiddeld verbruik ligt nu op 1 op 10.4 km. en dat vind ik een helemaal niet slecht. Mijn rijstijl is normaal te noemen. Ook in deze periode heb ik gemerkt dat het zeker een ruime 4 persoons auto is.
Hier weer een kleine update op 27-05-06 km. stand 7900. Ik ben pas geleden een weekend op en neer naar Oostenrijk geweest bijna 3000 km. in 3 dagen, Heerlijk doorgereden in Duitsland. De hoogst gereden snelheid op de teller 205 km. per uur. Tussen de 160 en 170 vond ik hem heerlijk rijden. Sinds ik terug ben heb ik het gevoel dat de motor en automatische versnelling een stuk losser zijn, hij is wat pittiger en loopt gewoon wat lekkerder.
24-07-06 even terug geweest voor alarm, af en toe slecht starten en 3/4 liter olie bijvullen. km. stand 9913.

23-01-07 eerste kleine beurt km. stand nu 14698. Er waren een paar kleine probleemjes (zie problemen). Tot nu toe zeer tevreden over de Altea, het is een heerlijke reisauto en tot nu toe ligt het verbruik rond de 1 op 10,5 wat ik voor een automaat heel netjes vind. Ben je op zoek naar een sportieve wat ruimere auto is dit zeker een aanrader!

14-6-07 Een onaangename verrassing, de dealer stopt als dealer van Seat. ik kreeg dit per brief van van Dorst (toyota) te horen, er stond in dat ik bij hun kon blijven voor onderhoud, maar aangezien ik ook nog bijna 1 jaar fabriekgarantie heb ga ik liever naar een echte Seat dealer. Na een telefoontje met de importeur (die stond me netjes en snel te woord) werd me verteld dat ik gewoon over kon stappen naar seat Tigchelaar in Breda. Ik had op autoreview en dealerreview al positieve dingen gelezen over deze dealer dus even een mailtje of ik welkom was als klant en dat ik ook nog 2 klachtjes had over de Altea.
De volgende dag netjes een telefoontje van deze Seat dealer dat ik er zeer welkom ben als klant en ook voor de klachten ben ik welkom, want ze zijn namelijk niet voor niets een echte Seat dealer. Ik moest wel rekening houden met een wat langere wachttijd omdat er ineens nogal veel nieuwe klanten kwamen. Nou aan de telefoon klinkt het al goed dus heb ik er een goed gevoel over, je hebt tenslotte de nieuwe auto niet bij hun gekocht dus daarom vindt ik het nog even een raar idee, maar we zullen zien. Tot de volgende update.

Inmiddels ben ik weer een paar keer bij deze dealer geweest voor het tikken in het dashboard, iedere keer wordt het weer verholpen.
Ik heb de Altea inmiddels verkocht, ingeruild beter gezegd op een Audi A4 cabrio 2.4 V6 uit 2003. Ik hoop natuurlijk dat ik er een goede deal aan heb gedaan.
Mijn algemene indruk na 3 jaar over de Altea: Heerlijke reis auto veel ruimte (met verschuifbare bank) voor 4 passagiers, automaat is wat zenuwachtig, verbruik van gem. 1:11 is keurig, heeft mij 1 keer laten staan (zie problemen), teveel hard plastic in het interieur, het zicht rondom is wat minder. Verder kan ik zeggen, geen dag spijt te hebben gehad van deze Altea. Degene die deze Altea na mij koopt heeft een super deal! Altijd goed onderhouden, binnen gestaan en is nog zeker in showroomstaat. Hij is trouwens ingeruild bij de audi dealer in Valkenswaard. Dus dit was mijn laatste update voor de Altea, de huidige kilometerstand is 36000 op 6 mei 2009.

PS. Als ik voldoende geld had gehad voor de cabrio had ik de Altea zeker niet weggedaan!!

Ik heb tot nu toe geen problemen gehad, maar na 200 kilometer zou dat ook niet goed zijn.
Na 7 weken en een km. stand van 2017 zijn er toch een paar kleine puntjes naar voren gekomen, het alarm staat wel heel erg scherp afgesteld. Als hij aan de kant van de weg staat geparkeerd en er rijd een auto voorbij gaat hij af en toe spontaan af. Het volgend probleempje heeft zich nu 3 keer voorgedaan, als je een stuk gereden hebt en zet je de auto uit op het moment dat je hem opnieuw start slaat hij de eerste keer niet aan, de 2de keer gelukkig wel. Ik moet voor beide dingen nog een afspraak maken bij de dealer.
27-05-06 Ben inmiddels ook bij de dealer terug geweest, alles is uitgelezen en er waren geen mankementen te vinden. Inmiddels heb ik na het bezoek aan dealer al weer een paar keer problemen gehad met het starten, hij start wel maar je moet echt wel een tel of 5 doorstarten voor hij aanslaat. Ben benieuwd of er meer zijn met dit probleem?

23-01-07 1ste beurt,
1 Schuifdak gaat af en toe niet dicht: is nagekeken en gesmeerd.
2 Alarm gaat spontaan af: storing uitgelezen
3 Vreemde tik bij dashbordkastje (net klok): basis afgesteld en gemeld bij importeur
4 Krakend geluid bij km. teller: Stuurkolomkappen vastgezet (hij is weer heerlijk stil vanbinnen)

14-06-07
2 klachten. Klacht 1 Vreemd tikkend geluid bij dashbordkastje is nog steeds niet verholpen, volgens de importeur was er al een oplossing aangedragen bij mijn vorige dealer maar ja die is nu gestopt. De klacht is nu gemeld bij de nieuwe dealer seat Tigchelaar.
Klacht 2 Het krakend/rammelend geluid bij de kilometer teller is ook weer terug, dit gaat ook opgelost worden door de nieuwe dealer hoop ik. Als de auto terug is geweest laat ik nog wel weten hoe dit is afgelopen.

Alles netjes weer opgelost door de nieuwe dealer in juni 2008
Toch nog een paar keer weer teruggeweest voor het tikken in het dashboard, iedere keer is het weer weg voor een paar maanden.

febr. 2009 Ik rijd net de grote weg op en al het vermogen valt weg, een rare brom dus snel naar de vluchtstrook. Gelukkig valt de auto onder de Seat pechhulp garantie (vanwege dealer onderhoud). Ik wordt netjes opgehaald en met de auto bij de dichste Seat dealer afgezet, het blijkt aan de bobines te liggen. Ik krijg netjes gratis een leenauto mee en een dag later is hij klaar. Alles gerepareerd onder fabrieksgarantie, ook arbeidsloon! Gelukkig, want ik baalde wel met zo weinig kilometers (34000) achter de wielen.

In maart 2009 een kleine beurt, op de tik in het dashboard na geen bijzonderheden. Dit is ook weer verholpen.
De Auto is nu verkocht dus volgen er op deze geen updates meer.