Seat Altea 2.0 FSI Stylance (2005)

autoreview

Seat Altea
Seat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat Altea FRSeat Altea FRSeat Altea FRSeat Altea FRSeat Altea - interieurSeat Altea FRSeat Altea XL

Signalement

UitvoeringAltea 2.0 FSI Stylance
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Een nieuwe auto uitzoeken is altijd leuk. Na enkele jaren tevreden in een seat leon 1.6 gereden te hebben, was het zeker de eerste keuze om te kijken wat seat voor mij kon betekenen(tevens goede ervaringen met de dealer). Mijn eerste keuze was een leon topsport, maar dan wederom hetzelfde bekende model(waar niks mis mee is), tot ik tijdens een onderhoudsbeurt aan mijn auto een Altea 1.9TDI als leenwagen meekreeg. De eerste indruk was fantastische, een goed afgesteld onderstel/straksturend icm goed en mooi afgewerkte auto. Uiteraard bij de overige merken gaan kijken/proefrijden, maar de keuze was reeds gemaakt. Met de 1.6-motor komt het geheel wel vooruit, maar er dienen de nodige toeren gemaakt te worden om het zaakje op- en ingang te krijgen/houden, daarom de keuze voor de 2.0 FSI. Volkswagen heeft er goed aangedaan om het merk SEAT onder zijn vleugels te nemen(dit geldt ook voor SKODA). De combinatie van prijs/kwaliteit snoept aardig wat klanten weg bij andere merken om zo toch een veredelde ’audi/volkswagen’ te rijden en toch 2 tot 3 duizend euro of meer te besparen met dezelfde uitrusting/afwerking.

Update: bij 2500km nog steeds geen problemen, alleen vond ik de geluidsinstallatie erg dof klinken. Na de handleiding geraadpleegd te hebben en dmv treble het zaakje te hebben bijgesteld is de geluidsweergave gewoon goed te noemen. Het gemiddeld verbruik is 1 op 10(met constant airco aan) met dit warme weer is redelijk goed te noemen, hopelijk daalt het nog wat verder richting 1 op 11/12. De motor doet soepel en stil zijn werk, zonder problemen in Duitsland met kruissnelheden 160/170km/h gereden zonder het gevoel dat de puf eruit was.

PROBLEMEN

Tot nu toe nog geen, hopelijk blijft dit zo!

1300km
Door de dealer een gratis controlebeurt uitgevoerd, geen vreemde zaken gevonden. Reguliere inspectiebeurt bij 15000km.

15000km
Reguliere onderhoudsbeurt.

25500km
Auto rijdt nog steeds geweldig, alleen de betrouwbaarheid valt me een beetje tegen. Als je 4a5 maal per jaar bij de dealer staat buiten de reguliere onderhoudsbeurten. Diverse zaken defect gehad, deze zijn allen netjes opgelost door de dealer, maar dan toch.
-Kapotte katalysator(los element), is een bekend probleem eerste serie Altea’s.
-Ja het bekende VAG bobine-probleem, reeds twee stuks vervangen.
-Doorgebeten aardkabel stadslicht(marter, dop verwijderd), pech!!==>bumper moest eraf om lamp te verwijderen, om zaakje te repareren.
-Hendel knipperlicht(links) vervangen ivm defecte schakelaar cruisecontrol==>bekend probleem.
-Rechter kunstof bodembeschermplaat vervangen==>loszittende spoiler.
Geen Olie-/Koelvloeistofverbruik


De Altea is een heerlijk rijders-auto, alleen ligt de storingsgevoeligheid hoger dan met mijn vorige auto’s. Uiteraard is er meer electronica aanwezig in de huidige generatie auto’s, maar dan kan het uiteraard aardig prijzig worden als het probleem niet meer binnen de garantieperiode valt!! Zie ook seat-onlineforum, hier zie je dat de nieuwste generatie seat’s toch redelijk wat storingen treft(het merendeel is netjes op te lossen). Het gaat trouwens niet zo goed met seat, er is zowel financiële-(kostbesparing/omzet) als personele onrust(stakingen/ontslag werknemers), er gaan zelfs geruchten dat VAG seat van de hand wil doen??


Plus-punten
Soepele fijne motor
Prettige schakelende 6-versnellingsbak
Goede comfortabele zit==>ook op lange ritten
Veel zit-/beenruimte
Strak afgestemd onderstel
Prettige/vertrouwde bediening
Uitstraling/design model

Min-punten
Storingsgevoeligheid==>de meeste problemen zijn bekend en wel netjes op te lossen.
Wind/rijgeluiden==>harde banden(michelin energy) icm geen goede bevestiging raamrubbers/spiegelprobleem.
Geen volwaardig reservewiel(huidige uitvoeringen hebben deze wel), was een optie.
Oppassen met verkeersdrempels ivm weinig asfalt-/bodemspelling.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.