Seat Altea 1.9 TDi Businessline (2006)

autoreview

Seat Altea
Seat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat Altea FRSeat Altea FRSeat Altea FRSeat Altea FRSeat Altea - interieurSeat Altea FRSeat Altea XL

Signalement

UitvoeringAltea 1.9 TDi Businessline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 30%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Vanwege een nieuwe baan mocht ik een nieuwe auto uitkiezen. Ik ben gebonden aan het VW-concern en de Altea paste mooi binnen het leasebudget. Na veel wikken en wegen is het de Businessline versie geworden omdat voor het geringe meerbedrag er een waslijst aan opties bijkwam. Verder is er alleen een afneembare trekhaak op gemonteerd. 25 augustus heb ik de auto opgehaald bij Seatpoint in Amsterdam en ben behoorlijk tevreden. De motor is behoorlijk stil en trekt redelijk, al heeft hij meer moeite met de Altea dan met de Golf die ik hiervoor reed. Er is voldoende vermogen maar ik had er iets meer van verwacht.

Het gedrag in de bocht is voorspelbaar, geen verassingen. Hobbels worden netjes geabsorbeerd, de vering zit tussen Duits en Frans in. Het zicht rondom is prima, mede door de grote voorruit. De eerste keer is het even wennen aan de ruitenwissers die vanaf de zijkant komen.

Het uitrustingsniveau is uitmuntend! Voorstoelen zitten prima en zijn beide in hoogte verstelbaar en hebben beide een goede lendesteun. Dashboard is keurig afgewerkt, geen kermis maar ook niet saai. Electrische ramen en spiegels, regensensor, lichtsensor met coming-home functie, navigatie (monochroom). Jammer vind ik dat er geen Bluetooth meer is in te bouwen, dit kan alleen bij het full colour navigatiesysteem. In het modeljaar 2007 is er ook een aansluiting in de armsteun voor een USB geheugenstick die door de radio als CD wisselaar wordt gezien, echt super! Vervelend is het dat als je door de functies van de boordcomputer scrollt het klokje verdwijnt. Niet heel handig is dat als de binnenspiegel op de dim-stand staat er constant een groen lampje net onder de spiegel brandt.

Verder meer dan genoeg bergruimte. De dubbele laadvloer is verdwenen, maar of dat nou een gemis is? Voor een auto onder de 30.000 euro is er qua comfort, uitrusting en ruimte niets te klagen!

Aan de buitenkant vallen de mooi getinte achterruiten op en zijn er nieuwe 7-spaaks velgen voor het modeljaar 2007 beschikbaar (model Eldorado). De kleur Polaris blauw die ik heb gekozen is fris en vuil valt niet zo op.

De eerste duizend kilometer valt het me wel op dat de Altea niet heel erg zuinig is. Tot nu toe rij ik 1/17, met voornamelijk snelweg. Misschien dat dit beter gaat worden.

UPDATE: Na 6.000 km te hebben gereden is het verbruik zelfs verslechterd. De prestaties zijn wel iets beter geworden (goed ingereden?). De stoelen zitten ook na een lange rit heerlijk (rij 250km per dag) en de passagiersstoel kan een heel eind achteruit zonder dat de mensen achtering knel komen te zitten.
UPDATE 13-12-2006: Na 18.500 km is het verbruik 1/16 gemiddeld met veel snelweg. Na 780km moet ik tanken en collega die ook Altea rijdt heeft hetzelfde.
Update 08-01-2008: 16 maanden en 82.000 km verder nog maar even een update. Ik rij veel snelwegkilometers en dat blijkt niet echt goed voor het verbruik. Ik zit nu op een gemiddelde van 1/14, ongeveer 800km op een tank.
Eerdere problemen met het alarm zijn perfect door de dealer verholpen, bleek een ontwerpfout te zijn. Verder geen problemen gehad, geen rammeltje, niets.
Wel vind ik dat de navigatie (de monochrome versie met alleen spraak en pijltjes) niet goed werkt: vaak kloppen routes niet, de stem is irritant en de bediening is ronduit onhandig.
Wegligging is uitstekend, misschien nog wel beter dan de Focus die ik jaren geleden heb gereden. En dat voor een hogere auto! De prestaties zijn redelijk, de motor loopt soepel en geeft genoeg vermogen om in Nederland lekker mee te kunnen.
Om de concurrentie bij te blijven is er denk ik wel een facelift/upgrade nodig in 2008.

PROBLEMEN

Nog steeds geen
Update 13-12-2006: Sinds een maand zit er een probleem in de passagiersdeur. Hierdoor gaat te pas en te onpas het alarm af. Bij de garage zegt men dat het een bekend probleem is wat bij veel Altea’s modeljaar 2007 voorkomt maar waar nog geen echte oplossing voor is: het onderdeel wat vervangen moet worden schijnt niet te kunnen worden geleverd. Op dit moment is de zekering van de toeter van het alarm verwijderd waardoor m’n buren nu in ieder geval ’s nachts niet wakker worden. Wel rij ik rond met het lampje constant aan wat aangeeft dat er een portier open staat.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.