Seat Altea 1.6 Stylance (2004)

autoreview

Seat Altea
Seat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat Altea FRSeat Altea FRSeat Altea FRSeat Altea FRSeat Altea - interieurSeat Altea FRSeat Altea XL

Signalement

UitvoeringAltea 1.6 Stylance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Was op zoek naar een nieuwe Toledo, maar besefte dat de Altea de modernste technische toepassingen heeft. Ook het design van de wagen trekt de aandacht van menig voorbijganger. Duidelijk dus een nieuwe, opvallende eend in de bijt.

Rijden in de Altea is een genot. Door de rust tijdens het rijden ligt het comfort hoog. Ik moet wel rekening houden met de brede A-stijlen. Ze belemmeren enigszins het uitzicht naar elf en één uur. Door de hoge zit kan ik met een lengte van 1,92 m een uitstekende zitpositie vinden. Achterin is dan nog volop ruimte voor lange passagiers. Stoelen goed gevormd, geven veel steun. Bestuurdersstoel is goed verstelbaar.
Het stuurwiel kan axiaal en radiaal versteld worden.
De diverse onderdelen van het interieur sluiten mooi op elkaar aan. Kraakjes zijn niet te horen.

Kofferbak lijkt klein, maar ik kon de vakantiebagage van 4 volwassenen goed verstouwen, door de bodemplaat en bak onder de hoedenplank thuis te laten. Door de achterleuningen naar voren te klappen ontstaat een grote, vlakke laadvoer.

Wegligging is uitstekend door straffe (niet oncomfortabel) vering en nieuw ontwikkelde achteras. Wagen helt in bochten niet of nauwelijks over. Stuurbekrachting werkt snelheidsafhankelijk. Bij parkeren stuur je superlicht en bij 120 km/h goed gevoel. De wagen reageert heel nauwkeurig op stuurbewegingen. Wagen spoort goed en is weinig zijwindgevoelig.

Voor mij presteert de motor voldoende. Geen strepentrekker, maar ik kan uitstekend meekomen in het verkeer. Motor reageert vlot op gaspedaal, ook op hogere snelheden. De motor heeft 2 kleppen per cilinder, waardoor je geen toeren hoeft te draaien voor voldoende trekkracht. Opvallend is het lage geluidsniveau van de motor, waardoor je meer afrolgeluiden van de banden hoort.
Het schakelen is altijd trefzeker: messcherp en met korte slagen.
Brandstofverbruik ligt hoger dan bij de Toledo, op dit moment 8,3 l / 100 km. De auto rijdt op Euro 95.
Remsysteem met extra assistentie bij noodstop. Geeft een enorme vertraging.

De cruisecontrol van het nieuwe type is zeer gemakkelijk te bedienen. Veel beter dan het oude VAG type.

Spiegels zijn elektrisch verstelbaar en elektrisch inklapbaar.

Stylance-uitvoering heeft een uitstekend gescheiden automatische airco. Perfect met de hitte van de afgelopen weken. Ook de extra donker getinte ruiten dragen bij aan een beter klimaat in de auto.

Ruitenwisser met snufjes:
- enorm wisoppervlak. De hele ruit wordt gewist
- wisstand schakelt automatisch naar intervalstand bij stilstand en schakelt terug naar wisstand bij beweging.

Radio / CD ( stuurbediening) met 8 speakers produceert een aangenaam geluid.

PROBLEMEN

Eigenlijk geen echte problemen tot nu toe. Achterklep is niet goed afgehangen. Dat wordt binnenkort door de dealer verholpen.
Ben echt tevreden over de Altea.

07/09 Intussen is de achterklep goed afgehangen en de verchroomde ABS-strip gemonteerd. Staat goed op de ’inktzwarte’ Altea.
Motor wordt zuiniger, vooral op de lange rit. Toont ook meer trekkracht. Nog steeds tevreden!
Ik heb over 3000 km 0,75 L olie moeten bijvullen. De laatste 1000 km geen olie verbruikt.

06 / 2005
In december en januari was de CLIMATRONIC af en toe het spoor bijster. De binnentemperatuur was dan niet meer te regelen. Nadat onder garantie een nieuwe stuurkast werd gemonteerd, was dat probleem verholpen.

Nog steeds ’last van windgeruis’. Er is een aanpassing gedaan aan het spiegelhuis. Echter geen echte verbetering.
Ach, het went wel.

Ik heb onder de motorkap een dempingplaat gemonteerd. In het interieur is het nog stiller geworden.
Afrolgeluiden dringen, afhankleijk van het wegdek, soms zeer sterk door. Ook bij banden van verschillende merken.

Benzinegebruik nog steeds rond de 8,3 liter. Olieverbruik is te verwaarlozen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.