Seat Altea 1.6 Stylance (2004)

autoreview

Seat Altea
Seat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat AlteaSeat Altea FRSeat Altea FRSeat Altea FRSeat Altea FRSeat Altea - interieurSeat Altea FRSeat Altea XL

Signalement

UitvoeringAltea 1.6 Stylance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf88.835 km
KM-stand laatst90.076 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 90.076 km

We hebben de Altea nog niet zo lang, maar de eerste ervaringen zijn erg positief. Dit is er een met LPG-G3, net als onze vorige auto. De Seat heeft een systeem van Vialle, schijnt nog beter te zijn dan het zo goed als AG (dat zat in onze C5).

De Seat Altea is een auto met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Deze konden we met een relatief lage kilometerstand kopen tegen een gunstige prijs. Veel luxe aan boord, het rijdt solide en heeft een goede uitstraling allemaal. De vorige eigenaar is erg zuinig geweest op deze auto, binnen- en buitenkant zien er op een paar minieme parkeerplekjes na als nieuw uit. De auto geeft echt het gevoel alsof er geen 90.000 maar nog maar een paar kilometers op de teller staan. De pechstatistieken van de ADAC bieden perspectief. Onze hoop is dat we een jaar of vijf dan wel 100.000 kilometer zonder gekke dingen in de Altea te kunnen rijden. De C5 was ook een fijne auto, nooit pech onderweg mee gehad, maar vanaf 150.000 kilometer kwamen er wel steeds vaker duurdere bezoekjes aan de garage tussendoor.

De Seat zit zoals gezegd ruim in de spullen. De Stylance-uitvoering heeft onder meer een heel fijne cruisecontrol en automatische airco. Het enige wat mist en best handig is: een parkeerradar. Voor- en achterkant van de auto zijn bijzonder onoverzichtelijk, de keerzijde van het mooie design...

Het verbruik van de Altea komt overeen met wat we gewend waren met de C5, misschien zelfs iets zuiniger. De eerste 1250 kilometer is het verbruik (met verhoudingsgewijs aardig wat snelweg maar ook ritten door de stad) ongeveer 1:11,5. Op lange afstanden met niet te warm weer (airco op een laag pitje) moet 1:12,5 mogelijk zijn.

De bagageruimte van de Altea is stukken kleiner dan een gemiddelde stationcar of grote MPV. Dit is dus wel wat wennen. Aan de andere kant reden we met onze vorige auto regelmatig met een lege bagageruimte. We hebben een tweedehands bagagewagentje en dito Seat-dakdragers gekocht voor kampeervakanties. Voor dagelijks gebruik is de auto ruim zat. Zeker ook achterin is de Altea bijzonder ruim en comfortabel, met een prettig vormgegeven achterbank die bovendien heel makkelijk neer te klappen is.

Het enige waaraan het wennen is, is het motorgeluid van de Altea. De 1.6-uitvoering is best rumoerig op de snelweg. Bij snelheden van 110 km/u valt het nog mee (een snelheid die ook goed is voor het gasverbruik), daarboven klinkt er aardig wat lawaai door van voren. Het windgeruis waar je over leest in reviews valt me erg mee.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.