Saab 900i 16 2.1 (1991)

autoreview

Saab 900

Signalement

Uitvoering900i 16 2.1
Versnellingen3, Automaat
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf296.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Saab gevoel

Een Saab 900 is een cocon van rust, waarin je wordt herkend en waarmee je zelf een sterke band opbouwt. De goede ergonomie en handelbaarheid van de auto maken dat je haar met stijl berijdt - ze vraagt om een nette rijstijl. Een Saab is rustig, goed wendbaar en zeer overzichtelijk. Op langere afstanden zit je echt lekker; vooral tussen 80-100 km zijn er weinig auto’s die zo fijn stuurt als een 900, en met heel erg veel gevoel. Een echt Saab gevoel. De 2.1i is een zeer sterke motor die zijn werk rustig en soepel doet. Bij 120km/u en sneller wordt het wat onrustig in de derde trap, bij een toerental van 3400tpm. De auto stuurt dan nog wel heel goed, maar voelt minder zwaar en comfortabel aan. Korte oneffenheden zijn voelbaar, maar gezien de kilometerstand blijven de banden en de koets heel erg rustig; eigenlijk als een nieuwe. De stoelen in mijn 2.1i, afkomstig van het 9000-concept zitten nog beter dan de 900-stoelen, vind ik - een lange rit is dan ook een genoegen.

Saab design
Ik zal deze auto missen als de roestduivel echt gaat toeslaan, de kleine deurtjes - de riem waar je meteen bij kan - alle knopjes op de goede plek. Dit is een echte auto en ’t is mijn auto; hij geeft een zeer betrouwbare en doordachte indruk, rijdt erg goed, geeft via de panoramische voorruit een unieke blik op autorijden - het is een echte liefhebbersauto, die tweedehands voor weinig kan worden aangeschaft. Technisch heb ik er maar weinig problemen mee.

PROBLEMEN

- Ruimte op aandrijvingsklauw aan bakzijde, waardoor soms licht trillen van de auto optreedt bij vol gas. Reparatie kost ongeveer 300,- Euro.

-Licht verlies van koelvloeistof. Kan opgeslost worden met een pil, vermoedelijk.

-Roest aan de afwatering van de portieren waar deze de dorpels raken. Is behandeld.

-Thermostaat vernieuwd.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.