Saab 900i 16 (1989)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 900i 16 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1989 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 324.000 km |
KM-stand laatst | 362.500 km |
01/06/2011 - Een nieuw avontuur
- 324.000 km
Na lang wikken en wegen heb ik besloten dat mijn huidige leaseauto (Lexus IS 220D) niet wordt vervangen door een volgende moderne leasebak, maar dat ik ter vervanging in een Saab 900 Classic ga rijden. Dat verdient enige toelichting….
Ooit ben ik door het Saab-virus aangestoken - mijn eerste auto was een Saab 99 - en dat blijft toch kriebelen. Steeds als ik een Saab 99 of 900 zag keek ik er verlekkerd naar. Ik vind de Saab 900 een van de mooiste klassieke auto’s, een opvallende verschijning met karakter. Daarnaast zijn het betrouwbare auto’s geschikt voor veel kilometers. Aan de andere kant…in het meest gunstige geval is zo’n auto 18 jaar oud (want gemaakt tot 1993) en er is in die tijd veel veranderd op het gebied van comfort, veiligheid en techniek. Vandaar het lange wikken en wegen. Als je dan ook nog eens een beetje gaat rondvragen en informeren weet je het helemaal niet meer, de één verklaart je voor gek en van de ander (vooral Saab-liefhebbers) wordt je alleen maar enthousiaster. Op het SAABforum zijn meer enthousiastelingen te vinden met ook nog eens hoge kilometerstanden!
Mezelf afgesloten voor de kritiek toch de keuze gemaakt, ik doe het! Wat meehelpt is dat ik het leasebudget volledig kan gebruiken voor deze auto waardoor ik een ruim budget heb om de auto te onderhouden. Natuurlijk zal ik aan onderhoud wat meer dan gemiddeld kwijt zijn, aan de andere kant heb ik nauwelijks afschrijving dus ‘op papier’ moet dat allemaal wel lukken. Ik ga er zo’n 45-50.000 km per jaar mee rijden. Ik heb ervoor gekozen geen turbo uitvoering te nemen maar een 16-klepper injectie, met name vanwege het rijden op LPG is dat blijkbaar een betere en betrouwbaarder combinatie (maar ook daarover verschillen de meningen nogal).
Inmiddels heb ik er één aangeschaft, een Saab 900 16i uit 1989 met bij aanschaf 322.000 kilometer ervaring in mijn favoriete kleurcombinatie zwarte lak met beige bekleding. De auto heeft een gereviseerde versnellingsbak en een kop-revisie gehad en had bij aanschaf al een LPG installatie aan boord. Hoewel de auto er optisch goed uit zag was er bij nader inzien toch wat aandacht nodig voor roest (aantal rotte plekken in de bodem) – deze heb ik inmiddels laten herstellen. Er is wat spuitwerk gedaan (rechter voor- en achterscherm) waardoor de auto er nu nog beter uit ziet en de auto heeft een grote beurt gehad…dus ik ben er klaar voor!
Tot eind van het jaar heb ik de leaseauto nog, dus ik zal er de komende maanden nog niet heel veel mee rijden…geeft me wel de gelegenheid de auto goed te ‘testen’ en er helemaal klaar voor te maken als ‘ie echt dagelijks aan de slag moet. Het is mijn bedoeling jullie hier op de hoogte te houden van dit toch wel ‘avontuur’ waarbij ik zowel de positieve als negatieve ervaringen zal delen.
26/12/2011 - Warmlopen voorbij
- 329.500 km
Het warmlopen is voorbij, vanaf 1 januari a.s. ga ik de Saab als dagelijks vervoer en woon-werk verkeer gebruiken. De Lexus is ingeleverd - veel ellende mee gehad ;-(
Het afgelopen half jaar is gebruikt om de auto er goed bij te zetten, en dat was niet voor niets. Er was toch nog behoorlijk wat aan de auto te doen. Op verschillende plekken roest verwijderd en las-werkzaamheden. Achterklep en achter zijkanten gespoten. Ook verschillende technische zaken grondig en goed aangepakt dankzij de goede support van Saab Service Ommen.
Ik ben benieuwd hoe de auto zich bij intensief gebruik gaat gedragen.
11/04/2012 - Motorrevisie
- 337.250 km
Toch wel onverwacht kreeg ik een serieus motorprobleem. Er zat een geluid / rammel in het onderblok die het ergste deed vermoeden....hij liep ook heel onrustig. Dan kan je wachten totdat de motor het ergens in NL op een altijd vervelend moment begeeft, maar daar had ik geen zin in.
Gekozen voor een 'geplande motorwissel', er is een compleet gereviseerde motor in gekomen, een 2.1 motor die iets meer vermogen heeft als de originele 2.0 en ook wat meer trekkracht onderin. Gisteren de auto opgehaald (na 'm 4 weken gemist te hebben)....en wat rijdt 'ie heerlijk! Wat een verschil in trekkracht en soeplesse.
Ik heb nu toch alles bij elkaar wel serieus geinvesteerd in deze auto, dus ik hoop dat ik nu vooral een tijdje onbezorgd kan rijden.
18/07/2012 - Electrische problemen
- 345.000 km
Na de motorwissel is de auto nog een paar keer naar de garage geweest voor onverwachte problemen, met name electrisch van aard (massa). Er was veel geklooid in het verleden met bedrading en daardoor bleef de auto onbetrouwbaar...steeds weer andere problemen. Uiteindelijk is ook dat goed aangepakt en zo veel mogelijk naar originele staat terug gebracht. Er is nu wel heel veel aan de auto gebeurd, het wordt nu wel eens tijd (zowel voor mijn vertrouwen in de auto alsook voor de centen) dat de auto langere tijd probleemloos gaat rijden.
9/12/2012 - Auto geschorst
- 362.500 km
Na de zomervakantie toch besloten met dit avontuur te stoppen en weer een leaseauto te bestellen. De redenen waren de (op dat moment) aanhoudende technische problemen met de Saab alsook het vooruitzicht dat de onbelaste kilometer vergoeding op de schop zou gaan. Dat heeft me begin oktober doen besluiten een leaseauto te bestellen.
Achteraf gezien misschien toch niet helemaal de juiste keuze, de auto heeft vanaf begin september geen enkel probleem meer gehad (zal je altijd zien) en die kilometervergoeding is toch in stand gehouden....maar ja, de leaseauto was al besteld.
Ik heb nog even geprobeerd de Saab te verkopen maar het is op dit moment een slechte tijd een oude auto (goed) te verkopen dus heb ik besloten de auto te stallen tot betere tijden (alsnog voor verkoop of om er weer zelf in te gaan rijden).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.