Saab 9-7X 5.3 V8 (2006)

autoreview

Saab 9-7X
Saab 9-7XSaab 9-7XSaab 9-7XSaab 9-7XSaab 9-7XSaab 9-7XSaab 9-7XSaab 9-7XSaab 9-7X - interieurSaab 9-7X - interieurSaab 9-7X - interieur

Signalement

Uitvoering9-7X 5.3 V8
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst66.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Hoewel ik lang heb geaarzeld of ik wel zo’n milieuonvriendelijke auto zou aanschaffen toch maar de knoop doorgehakt. Ik wilde graag een ruime auto met, gezien de wegen waar ik op rijd, vier-wiel aandrijving. Bij de keuze tussen de mogelijkheden van de verschillende merken gaf vooral de prijs de doorslag, concurerende modellen zijn al snel 15.000 euro duurder. Ook de ruimte binnen was een argument. Bij een Touareg zijn bijvoorbeeld de achterportieren een stuk kleiner zodat je met schoenmaat 43 nauwelijks normaal kunt in- of uitstappen. De binnenruimte is echt riant. Ik meet 1,90 meter en zit zowel voorin als achterin prima. De voorstoelen zijn goed en lekker groot maar de zijlingse steun laat daardoor wat te wensen over. De achterbank is wel goed, maar er ontbreekt een derde hoofdsteun (terwijl het wordt gepresenteerd als een 5-persoonsauto) en een middenarmsteun. Wat gewoon lelijk is, zijn de donkergetinte ramen achter. In combinatie met het Amerikaanse uiterlijk is het, zeker in de zwarte uitvoering, een behoorlijke mafia-bak. Wel erg indrukwekkend echter. Ik heb nog nauwelijks negatieve reacties gehad, wel veel nieuwsgierige blikken.
De acht-cilinder rijdt geweldig en hoewel ik eigenlijk vindt dat je een motor niet moet horen, blijft het geluid bij het starten van de motor erg indrukwekkend. Als je binnen in zit hoor je bij het rijden vrijwel niets dus de geluidsisolatie is prima. Ook geen kraakjes en piepjes, wat bij mijn vorige auto (95 Estate) wel zo was.
Wat opties betreft ben je snel klaar natuurlijk, bijna alles is standaard. De achteruitrijcamera kun je vergeten, want het is alleen maar een (infrarood-)camera, afstanden kun je er niet op inschatten. Volgens mij is de park-assist voldoende. De Bose-geluidsinstallatie is prima, maar de gebruiksvriendelijkheid van het Kenwoodsysteem dat je krijgt als je kiest voor het navigatiesysteem is niet geweldig. Het touch-screen-scherm is rommelig en er zitten wel hele kleine knopjes aan de rand. Je moet echt goed kijken om te kunnen zien waar je op moet drukken. Het navigatiesysteem is van de nieuweste generatie en werkt zonder DVD. Een CD-wisselaar is overbodig als je voor de i-pod aansluiting kiest. Het open dak is helaas standaard en nogal overbodig. Groot nadeel daarvan is dat de ruimte boven je hoofd wel erg krap wordt. De overige knopjes op het dashboard hadden wat groter gemogen. De knoppen in de 95 kun je met je wanten aan bedienen, bij deze knoppen moet je goed mikken met de vinger; niet zo erg veilig eigenlijk.
Al met al is het een auto die, zoals mijn vorige Saab geweldig lekker rijdt, het is net een zwevend tapijt en heel erg comfortabel. Het is wel een auto met wat achterhaalde techniek, die stomme stengel op de motorkap is eigenlijk beschamend voor een model uit 2006. Tegenwoordig kunnen ze een antenne toch wel wegwerken. Ook is er geen rubberen bagagemat beschikbaar, alleen een plastic mat waar Trailblazer op staat. Een goed bagagerek van Saab is er ook niet en de bagaehoes die wordt meegeleverd ziet er een beetje goedkoop uit. Slecht vind ik ook dat de tankdop niet afsluitbaar is, dat kon zeker niet voor dat geld.
Leuke aanrader zijn beeldschermen in de hoofdsteunen. Die zijn van Alpine en zijn aangesloten op de DVD speler van de geluidsinstallatie.
Conclusie: volstrekt overbodige auto maar wel heel erg leuk!

PROBLEMEN

Inmiddels 2.000 km verder en hoewel ik nog steeds erg tevreden ben hebben de eerste ergernissen zich aangediend. Die hebben echter niet zozeer betrekking op de auto zelf, maar meer op het Kenwood-audiosysteem en het gebrek aan kennis van de auto bij de dealer.
Het kenwood-systeem dat je krijgt als je kiest voor het navigatiesysteem is behoorlijk gebruiksonvriendelijk en heeft tot gevolg dat de mogelijkheid om vanaf de achterbank met een hoofdtelefoon naar een andere geluidbrond te luisteren dan de inzittenden voorin niet meer werkt. Volgens de dealer biedt Kenwood hier (nog) geen oplossing voor. Het minste dat de dealer had kunnen doen is mij dat vertellen vóór de aanschaf. Het vreemde is dat het Kenwood-systeem wel een zone-indeling kent voor vorig en achterin. De vraag is neergelegd bij Kenwood, maar een antwoord heb ik nog niet gekregen.
De mogelijkheid om een i-Pod aan te sluiten is ronduit teleurstellend. Het lukt wel om de i-Pod af te spelen en je kunt ook album- en tracknummers laten zien op het scherm, maar even een album of een artiest zoeken kun je vergeten. Je moet dan door alle albums bladeren, iedere keer weer te beginnen bij de A. Met een i_pod van 60GB is dat niet handig.
Volgens de (Amerikaanse) handleiding bij de auto zouden de koplampen automatisch aan moeten gaan wanneer de ruitenwissers langer dan 6 seconden aan zijn (best belangrijk lijkt mij). In mijn herinnering gebeurde dat in het begin ook, maar nu niet meer. Het is mij niet duidelijk of ik daar zelf schuldig aan ben of dat er iets kapot is. De dealer heeft er geen antwoord op en wist niet dat die mogelijkheid op de auto zit.
Verder is het rijden iedere keer weer pure pret.

update

  • 66.000 km

Inmiddels rijd ik twee jaar rond in mijn 9-7x en nog steeds met heel veel plezier. Inderdaad, het is geen echte Saab: na twee jaar rammelt er nog steeds niets. Geen kraakje, piepje of rammeltje en dat was in mijn vorige auto, een 9-5 Estate wel anders. Hoewel het geen echte terreinwagen is heb ik al heel wat modderpoelen geprobeerd en nauwelijks begaanbare paden gezien; tot nu toe nooit vastgelopen en iedere keer weer opgelucht dat de uitlaat er nog onderhangt.
Er zijn geen problemen met de auto en de onderhoudskosten vallen mij erg mee. Tanken is wat minder, maar dat wist ik van te voren.
Een minpuntje is de ontwaseming van de voorruit en de achterruiten. Als het flink regent kun je het beslaan van de ruiten alleen voorkomen door de ontwaseming helemaal op de voorruit te zetten. Dat was bij de 9-5 beter. Ook vindt ik het echt een gemis dat er geen regensensor af kon voor dat geld.
Enige echte probleem met de auto is het Kenwood-systeem. Niet het gebruik, maar wel de betrouwbaarheid. Het is al een paar keer teruggeweest naar Kenwood. De laatste keer maakte hij bij het aanzetten een ratelend geluid bij temeperaturen onder 0 C. Ook is het navigatiesysteem heel snel de weg kwijt en gaat de herberekenen. Heel lastig als je in een onbekende stad bent.
Leuke toegift bij de auto is dat je veel bekijks hebt. Het is (en bljft) een zeldzame auto en vooral in het buitenland trekt hij veel aandacht.
Al die negatieve verhalen van de "auto-experts" zijn wat mij betreft nogal overdreven. En dat het geen echte Saab is: who cares?

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.