Saab 9-3 Sport Sedan 2.2 TiD Vector (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-3 Sport Sedan 2.2 TiD Vector |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 150.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Hoewel mijn Seat Ibiza uit 2000 nog prima voldeed, vond ik het na drie jaar wel weer tijd voor iets nieuws. Iets anders, iets groters. Maandenlang heb ik het internet afgestruind op zoek naar iets wat precies aan mijn smaak voldeed. Want mijn verlanglijstje was huge: specifieke kleuren, specifieke velgen, uitgebreide navigatie etc. etc. Uiteindelijk zag ik een Saab 9-3 SportSedan uit 2003 staan voor een alleraardigste prijs, compleet met grootbeeld navigatie, 6 cd-wisselaar, half leder, 17’ velgen, regensensor, park heater, elektrisch bedienbaar schuifdak, climate control l/r gescheiden en in sportieve Vector trim. Én in een prima kleur (anders dan zwart of donkerblauw), namelijk knalrood. Na een proefritje was ik niet gelijk verkocht, maar het hele voorkomen van de auto vond
ik geweldig en zodoende koos ik voor de nog geen drie jaar oude Zweed.
Ik kan stellen dat ik vanwege het uiterlijk nog steeds achter mijn koop sta. Het is een prachtige wagen en ik krijg louter goede reacties. De complete uitrusting maakt reizen in de wagen uitermate comfortabel. De stoelen zitten meer dan uitstekend. Ze zijn groot en bieden veel steun. Je hebt echt het gevoel in een grote auto te rijden door het gigantische dashboard voor je neus. De vele knopjes zijn misschien niet altijd even verduidelijkend, maar ik vind het erg fraai.
De 2.2 TiD is een oude Opel motor en dus niet erg verfijnd; diesels bouwen is niet het sterkste punt van de Rüsselsheimers. Maar dat wist ik toen ik de Saab kocht. De motor klinkt rauw, zeker wanneer deze nog koud is. Maar wanneer hij warm is en zeker op de snelweg ’zweef’ je geruisloos over de weg. De auto is vrij zwaar en daardoor is 125pk wel voldoende, maar zeker niet te weinig.
Toch is hij naar mijn mening vlot genoeg. Niet alleen is de wagen zwaar, hij is ook best groot.
Toch merken de achterpassagiers daar weinig van. De kofferruimte is groot genoeg, maar ook niet giga.
De Saab is redelijk comfortabel; oneffenheden in het wegdek worden slecht weggewerkt. Het sportieve karakter van de Vector uitvoering denk ik... Erg zwak punt is de besturing. Hij doet het prima op een goed geasfalteerde snelweg, maar je blijft corrigeren op 80-kilometer wegen, in de stad/het dorp en wanneer sprake is van spoorvorming. De bekrachtiger is elektronisch en dat doet de auto niet goed. Hij is veel te gevoelig en heeft een groot dood punt in de middenstand. Vorige maand nieuwe banden onder de auto laten zetten, dat scheelde wel enigszins.
Een ander negatief punt is de bouwkwaliteit. Van een Saab verwacht je eigenlijk topkwaliteit, maar ik weet inmiddels beter. Tijdens de proefrit was me al opgevallen dat hij hier en daar wat kraakt en dat sommige onderdelen (dashboard, handrem) van een opvallend goedkoop aanvoelend plastic zijn gemaakt. Dat terwijl niet alles slecht aanvoelt, op andere punten is het duidelijk een auto in een duurdere klasse.
3-12-2007
Comfort gaat er niet op vooruit. Boven de 120 km/u rijd je voor je gevoel 180... Geen idee wat het is, ik laat het maar zo.
Inmiddels gekeken of ik de auto voor iets anders kan ruilen, ben ’m redelijk beu (zie problemen hieronder). Maar gek genoeg kan ik geen enkele (betaalbare) auto vinden waar ik een warm gevoel bij krijg. En dat krijg ik toch nog altijd als ik m’n Saab zie staan...
23-2-2008
Ik zie dankzij deze review dat ik in zo’n drie maanden tijd slechts 2.000 kilometer met de auto heb gereden. De afgelopen maanden is-ie vrijwel alleen maar kapot geweest waardoor trein en back-up auto’s meer zijn gebruikt. Bedankt voor alle gegevens tips, maar aan deze auto kan blijkbaar alles kapot...
24-12-2008
Sinds de laatste review in februari is het eigenlijk best goed gegaan met deze auto. Goed, er zijn een paar dingetjes misgegaan: pookknop viel eraf, deel dashboard laat los, schuifdak hapert soms, maar rijden deed-ie! Nouja, tot oktober, zie onder...
PROBLEMEN
- Na enkele weken begon de turbo flink te fluiten. Hiervoor drie maal de auto naar de garage gebracht. Toch lijkt het dat de turbo wel OK is en dat ik de hoge fluittoon voor lief zal moeten nemen. Ondanks het feit dat drie verschillende garagisten hebben aangegeven dat het geluid niet normaal is, wordt er niets gevonden... De fluittoon is de zo’n vijf maanden geleden wat weggeëbd en is vaak nauwelijks meer hoorbaar. Af en toe steekt hij de kop weer op, maar op acceptabel niveau.
- Kapotte turbosensor bij 158.000 kilometer.
- Ernstige startproblemen. Auto kon niet > 20 uur stilstaan, daarna was deze nauwelijks meer aan de praat te krijgen (aantal keren flink doorstarten). Eén keer lukte het helemaal niet en moest de Wegenwacht erbij komen. Uiteindelijk na twee garagebezoekjes is het probleem gevonden: pompverstuivers niet goed en zijn onder garantie vervangen. De eerste ronde is overigens wel voor eigen rekening de accu vervangen, in de hoop dat daarmee het probleem opgelost zou zijn. Dat was dus achteraf niet nodig geweest.
- Regelmatig terugkerende motorstoring, bleek uiteindelijk ook veroorzaakt door kapotte
pompverstuivers. Auto ging dan over op de veiligheidsmode, waardoor optrekken nauwelijks mogelijk was en een top van 120 km/u gehaald kon worden. Na opnieuw starten met warme motor bleef het motormanagement lampje branden, maar deed hij het weer als voorheen.
- Twee keer naar de stuurbekrachtiging laten kijken; ook hier geen problemen te ontdekken. Blijkbaar hoort de lichte besturing. Met nieuwe banden is het stuurgedrag verbeterd, maar naar mijn idee is dit het zwakste punt van de 9-3.
- Vier lampen vervangen (2x dimlicht, 1x stadslicht, 1x zijknipperlicht).
- Zuipt olie, melding van dreigend olietekort wordt gelukkig via boordcomputer gegeven.
- Melding kapotte regensensor; vanzelf overgegaan.
- Direct na het vervangen van de pompverstuivers, begaf de startmotor het. Opnieuw ANWB bij moeten laten komen. Kosten buiten garantie: ruim 500 euro. Dit was het laatste serieuze probleem (begin februari), al hetgeen hiervoor is genoemd vond eerder plaats.
- Regulier onderhoud: voorbanden vervangen in mei. Eindelijk, er zat nauwelijks meer profiel op de oude en heeft het rijgedrag van mijn Saab sterk verbeterd. Wel zeer kostbaar: ruim 500 euro.
- Bij 185.000 kilometer (september) opnieuw motorstoringen. Ik heb het geteld: van 0 naar 100 in zo’n 40 seconden: ontzettend irritant die veiligheidsmode. Probleem: ERG-klep moet vervangen worden...
- Bij 186.000 kilometer: scharnier van het dashboardkastje begeeft het. Hele dashboardkastje moet vervangen worden (keuze voor tweedehands).
- Bij 187.000 kilometer: opnieuw startproblemen, soms helemaal niet meer aan de praat te krijgen. Oorzaak de al eerder vervangen startmotor. Garantie??
--> dashboardkastje, ERG-klep en startrelais vervangen.
Een dag later begon de auto lawaai te maken in bochten. Opnieuw naar de garage, bleek dat er geen stuurbekrachtigingsvloeistof meer in zat. Een keer geprobeerd bij te vullen, maar een dag later was alles er weer uit. Lek bij verdichtingsringen, inmiddels ook weer gemaakt. Gaat de Saab nu een jaartje naar behoren werken??
215.000 kilometer
Hij deed het een half jaartje naar behoren. Bij zo'n 205.000 kilometer begon de motor zich steeds meer te laten horen. Dit werd bevestigd door de motorstoring die hij gaf, eerst één keer per week, daarna steeds vaker. De garage hield het op een kapotte intercooler. Maar na vervanging was het euvel nog niet verholpen. Iets wat de garage gelukkig zelf direct opmerkte. De foutmelding bleek iets heel eenvoudigs: een of andere vieze sensor. Schoonmaken en klaar! Kosten van de hele ingreep: € 825,-. Rijdt nu wel beter dan ooit tevoren. Motorisch klinkt-ie goed en hij lijkt ook vlotter te accelereren dan voorheen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.