Saab 9-3 Sport Sedan 2.2 TiD Linear (2004)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 9-3 Sport Sedan 2.2 TiD Linear |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Heerlijk rijdersauto: sturen, koppelen, schakelen gaat superlicht en lekker direct. Wat een groot verschil met de Passat.
De ’ouderwetse’ Opel TID is behoorlijk rauw en laat zich vooral bij lage toeren en lagere snelheden goed horen. Na advies van de dealer heb ik hem behoorlijk pittig ingereden en de prestaties zijn beter dan verwacht; op de Autobahnen al over de 210 op de GPS geklokt; de snelheidsmeter staat dan bijna op 230. Ech wel.
Met Business Edition pakket is de auto zeer compleet: Alu-velgen, duo-climat, regensensor, achteruitrijsensor, leren stuur en pookje etc.
Tegenvaller is de ruimte achterin, nauwelijks plaats voor volwassenen, maar goed, 95% van de tijd zit ik er toch alleen in.
PROBLEMEN
na ca. 20.000 km deed de climate control helemaal niets meer, was blijkbaar niet eenvoudig te verhelpen, want was de auto 2 dagen kwijt. Na ca. 40.000 km raar geluid rechtsvoor; bleek een nieuw wiellager nodig te zijn.
Het meest irritante probleem betrof de electronisch startsleutel. Was 200 km van huis, geen reservesleutel bij me en de sleutel deed helemaal niets meer (op display alleen maar ’contact your local Saab dealer’): afslepen, leenauto, reservesleutel van thuis opsturen: al met al 4 dagen de auto kwijt.
Update 1:
Affijn, nu 142.000 km verder: erg weinig problemen en hij rijdt nog steeds fantastisch.
Twee keer hetzelfde euveltje gehad ( bij ca. 120.000 en 130.000 km); sensortje van de oliedruk lekte, waarschuwingen op het dashboard en bij verschillende Saab-dealers onderweg kunnen laten verhelpen.
Update 2 (januari 2007)
Het einde van het leasecontract nadert; eerlijk is eerlijk, nog nooit zo’n fijne auto gehad. Km-stand nu 177.000, en in de tussentijd nog 1 keer een probleem met een sensor gehad. Het betrof dit keer niet de oliedruksensor, maar eentje die te maken had met lucht / turbo. Op de snelweg ineens het vermogen weg, alarmlampje en maximale snelheid van ca. 100 km/h; is een soort beveiliging. Was in de buurt van een mij onbekende dealer en die verholp het euvel in ca. een half uur. Hoef de kosten natuurlijk niet zelf te betalen, maar zag dat de sensor 28,- euro kostte (+ half uur werkplaats of zo) dus dat viel mee.
Ben benieuwd hoe lang de nieuwe eigenaar (een vriend neemt hem over, leasemij vraagt 13.000 euro, is een redelijke prijs, nieuw 33.500 destijds) nog plezier van hem heeft. Nieuwe auto wordt Audi A4 Avant; rijdt naar mijn eerste indruk nog iets beter, maar we zullen zien.... Review volgt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren