Saab 9-3 Sport Sedan 2.2 TiD Linear (2003)

autoreview

Saab 9-3 Sport Sedan 2.2 TiD Linear (2003)

Signalement

Uitvoering9-3 Sport Sedan 2.2 TiD Linear
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf185.000 km
KM-stand laatst266.375 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

REVIEW

  • 266.375 km

Volledig herschreven review Saab 9-3 Sport sedan 2.2 TiD Linear edition 2003 en tevens laatste update i.v.m. verkoop.

Mijn review was al vele malen bijgewerkt en rijp voor een herziene versie. Het verhaal was te rommelig geworden om nog goed leesbaar te blijven.

Inleiding:
In 2007 veranderden we van woonplaats en werd de woon-werkafstand ruim 45km voor een enkele reis. Door deze afstand leek het ons verstandig onze toenmalige auto (Saab 9-3, 2.0 Turbo Aero uit 2001) weg te doen en te kijken naar een diesel.

De keuze voor welk merk en type verkleinde zich al snel tot de volgende modellen: Audi A4, Saab 9-3, BMW 3-serie of een VW Passat. Positieve ervaringen met Audi en Saab hadden we al uit het verleden. Uiteindelijk kwamen we toch weer bij Saab uit. Een mooi model (ondanks dat het ‘echte’ Saab tintje er redelijk af is) en voor de meest aantrekkelijke prijs. Een Audi en BMW blijken toch echt veel duurder te zijn dan de Saab 9-3 en dan kom je bij auto’s terecht die of ouder zijn of een nog hogere kilometerstand hebben. Een VW Passat vonden we qua afwerking en interieur minder mooi en deze zie je op iedere hoek van de straat staan. Alles tegen elkaar afgewogen gingen we voor een Saab 9-3.

De Saab waar ons oog op viel stond bij een niet-Saab dealer. De auto is ex-lease en zodoende stonden er al aardig wat kilometers op de teller (185.000km). Beide punten resulteerden wel in een interessante verkoopprijs. Bijkomend nadeel van de kilometerstand is wel dat alle onderdelen bijna 200.000km achter de kiezen hebben en je de komende jaren meer onderhoud zult moeten plegen. Qua motoriek bleek de Saab in topconditie en kon de auto nog jaren mee.

Exterieur:
De Saab 9-3 is een mooie sedan, het model oogt tijdloos en is beschaafd aangekleed zonder overdadige skirts, chromen strippen, o.i.d. Het is geen auto die agressief uit zijn ogen kijkt maar dat is ook niet wat de meeste Saab-rijders verwachten van het merk. Wat ikzelf altijd belangrijk vind bij een auto zijn de velgen. Onze versie heeft dan ook 10-spaaks velgen die prima bij deze auto passen. Tevens hebben we gekozen voor een afneembare trekhaak die niet continu in het zicht zit. Nadeel van de buitenkant vind ik de verkleuring van de kunststof kappen (bij de buitenspiegels en de bodemplaat van deze auto). Ook als je dit regelmatig bijhoudt is dit een punt van ergernis omdat het niet mooi blijft. Verder heeft Saab, en dat is tevens mijn grootste probleem met dit model, de typische Saab-belijning vaarwel gezegd. Het is nu meer een allemansvriend (dus beter voor een breed publiek) maar heeft toch veel charmes verloren t.o.v. vorige Saab-modellen. De kofferbak is m.b.t. inhoud/volume groot genoeg, maar heeft in deze sedan uitvoering een onpraktische kofferbakklep gekregen. Alles moet via deze kleine klep naar binnen en zodoende kun je geen grote voorwerpen vervoeren. Grote voorwerpen zouden wellicht passen maar krijg je simpelweg niet in de kofferbak! Het vorige model had nog de grote achterklep (hatchback) waarbij dit probleem zich niet voordeed. Uiteraard moet gerealiseerd worden dat een sedan-uitvoering van een VW Passat, Volvo S40, Audi A4, etc. hetzelfde probleem zou hebben gegeven.

Interieur:
Het interieur van Saab (in onze uitvoering met electronic climate control, etc.) daar moet je van houden. Het is allemaal ingebouwd in het zwarte dashboard en heeft zodoende een nette uitstraling. Nadeel is wel dat er erg veel knopjes gebruikt zijn voor alle functies en dat het teveel overkomt als hard plastic. Onze uitvoering bevat tevens een ingebouwd navigatiesysteem. Deze zit op een lastige plek, nl. onderin de middenconsole en deze is ook slecht hoorbaar waardoor we toch weer teruggrijpen naar een portable navigatiesysteem. Ook vinden wij de cd-speler niet logisch geplaatst omdat deze bijna onderin het middenconsole zit en hierdoor niet bij de radio in de buurt zit. Grootste minpunt van het interieur is echter de soft feel coating die in het interieur is verwerkt. Deze laat los en gaat op verschillende plaatsen kapot (deurgrepen en knop dashboardkastje) waardoor de onderlaag (hard plastic) zichtbaar wordt. We hebben een Saab 9-3 met een beige (stoffen) bekleding die perfect staat bij het zwart van het interieur (het contrast staat chique). Uiteraard wordt deze kleur wel gauw vies/smoezelig wordt wat volkomen logisch is. De bekleding is gelukkig simpel te reinigen en is na bijna 250.000km nog altijd vrij van grote slijtage of doorzittende stoelen. Mooi detail is de handrem die keurig verwerkt is in het interieur en het feit dat de functie night panel (ideaal bij nachtelijke ritten) behouden is gebleven. De instrumenten en knoppen zijn goed te bereiken en afleesbaar. De ruimte voorin de auto is prima qua afmetingen maar met mijn 1.96m houdt men achterin weinig ruimte meer over. Wanneer ik vervolgens achterin plaats neem dan valt de hoofdruimte en beenruimte niet mee en worden langere ritten onprettig. Gelukkig hebben we bijna altijd de auto met zijn tweeën te delen en dan is er ruimte in overvloed.

Motor/transmissie:
Onze uitvoering is van 2003 en heeft een 2.2TiD motor van de GM-groep. De motor is niet de meest geniale diesel in zijn soort en laat flink van zich horen. Ook destijds waren andere fabrikanten al beter in staat om dit geluid te beperken. Gelukkig mag ik graag het dieselgeluid aanhoren maar bij een koude motor is de Saab simpelweg te luidruchtig. De motor is redelijk soepel maar is geen motor die schakellui gereden moet worden. De motor pakt daarvoor iets te moeilijk op in bijvoorbeeld een tweede of derde versnelling wanneer deze laag in toeren rijdt. Persoonlijk vermijd ik daarom het moderne rijden omdat de motor bij iets meer toeren toch beter tot zijn recht komt. De versnellingsbak schakelt prima en de pook ligt lekker in de hand. De betrouwbaarheid van de motor is in zoverre goed dat de auto ons nog nooit heeft laten staan. Ook iedere winter is de koude start geen probleem geweest en bracht de auto ons keurig waar we heen wilden. Toch hebben we nu al wel erg vaak de engine malfunction lampjes zien branden met verschillende redenen. De redenen (kapotte EGR-klep, lekke intercooler, poreuze turboslang) zijn wel problemen die je vaak terug ziet komen bij Saabs en hier zou toch echt verbetering in moeten komen.

Comfort en veiligheid:
De Saab 9-3 in de linear uitvoering is vooral gericht op comfort. De besturing en vering staan sportief rijgedrag in de weg. Hiervoor zul je toch echt bij de Aero-uitvoering moeten zijn. De besturing is niet erg direct en stuurt naar mijn mening ook wat te licht. Verder is de terugkoppeling van het wegdek niet direct genoeg. De vering is erg prettig bij lange ritten en zorgt ervoor dat je over het asfalt zweeft. Ook mensen met een slechte rug hebben genoten van de stoelen in combinatie met de fijne vering. Er is in ieder geval niet geprobeerd de auto dynamischer te laten lijken door een stel harde veren onder de auto te zetten. Qua veiligheid zit het prima met deze Saab. Alles (portieren en chassisbalken) zien er degelijk uit en zouden een stootje kunnen hebben. Ook is de hoeveelheid airbags prima op peil voor een auto uit 2003 en is de remweg redelijk goed.

Milieu/kosten:
Het verbruik van de Saab ligt mijn inziens aan de hoge kant. Het verbruik ligt op snelwegen rond de 1:16,5 en het gemiddelde verbruik ligt daar iets onder met 1:14. Dit verbruik vind ik persoonlijk wat hoog voor een diesel maar zoals blijkt uit het SAABforum is het heel normaal voor deze uitvoering. Gevolg van het hogere verbruik is tevens een ongunstig energie-label. Qua onderhoud is het bij ons 1x per jaar (komt overeen met 35.000km) nodig om de auto goed te onderhouden; dat is tevens het reguliere onderhoud dat iedere auto zou hebben moeten ondergaan. Uitzonderlijk onderhoud was er ook en die staan hieronder omschreven bij het onderhoud. Ik kom voorzichtig wel tot de conclusie dat het een auto is met een bovengemiddeld verbruik, bovengemiddeld onderhoud en een bovengemiddelde afschrijving.

Conclusie:
We zijn altijd enthousiast gebleven over onze Saab 9-3. Dit 2003 model ziet er tijdloos uit en heeft op ons een bijzondere aantrekkingskracht. Onze volgende auto is een Audi A3 sportback 1.9TDI uit 2006. Zodoende kunnen we iets kleiner, praktischer en goedkoper gaan rijden. Hieronder volgt nog even een korte opsomming van de plus- en minpunten van onze Saab:

Pluspunten:
• Mooie, tijdloze sedan
• Comfortabele reisauto
• Veilige auto
• Goede prijsstelling als tweedehands auto
• Complete uitrusting al bij Linear uitvoeringen

Minpunten:
• Verkleuring (plastic) en slijtage (soft feel)
• Onhandige kofferbak t.o.v. vorige model
• Hoofdruimte en beenruimte achterin
• Luidruchtige motor
• Brandstofverbruik is hoog
• Enkele dure reparaties aan motor

ONDERHOUDSGEGEVENS

  • 266.375 km

Onderhoudsgegevens:

30.000km: 30.000km beurt
54.000km: banden (voor)
60.000km: 60.000km beurt + wiellager (voor)
78.000km: banden (voor) + uitlijning (voor)
90.000km: 90.000km beurt + remrevisie (voor)
100.000km: inlaatluchtkoeling + stoelrails + EGR klep vervangen
115.000km: inlaatspruitstuk vervangen + banden (voor)
122.000km: 120.000km beurt + vervangen stabilisatorstang rubbers + complete turbo vervangen
130.000km: subframerubber en ruitensproeier tank vervangen
153.000km: 150.000km beurt + remblokken en banden (voor) vervangen
186.000km: 190.000km beurt + nieuwe banden (achter)
201.500km: 4 H7-lampen vervangen (voor), poreuze slangen van de turbo vervangen
202.000km: EGR-klep vervangen (tweede keer) + versnellingsbakolie verversen + uitlaatsysteem laten doormeten + software updaten + fouten laten uitlezen en oplossen (gordelwaarschuwing rechterstoel bleef branden, stoelsensor was defect en de bedrading van de inspuitpomp vervangen).
212.000km: Lakschade door kattenruzie
221.500km: Storing/kortsluiting veroorzaakt door leenaanhanger
222.000km: Lekke intercooler vervangen.
222.100km: 4 banden rondom vervangen
225.000km: remrevisie (achter) en verversen van remolie
230.000km: APK-keuring en grote beurt.
250.000km: nieuwe mulitriem laten plaatsen
262.000km: nieuwe accu en 4 nieuwe gloeibougies geplaatst i.v.m. het moeilijk starten tijdens deze koude periode.
266.000km: reparatie aan de voorste krukaskeerring, oliepomp en hoge druk leiding van de turbo. Vanwege olielekkage was deze reparatie nog net noodzakelijk voordat we de auto konden inruilen.
266.375km: Auto wordt ingeruild voor een andere auto.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.