Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector (2003)

autoreview

Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector (2003)

Signalement

Uitvoering9-3 Sport Sedan 2.0t Vector
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf112.000 km
KM-stand laatst125.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

geen diepe verliefdheid, een rationele keuze

  • 125.000 km

Ik heb er even over gedaan om genoeg inspiratie te krijgen voor deze review. Dat heb je soms. Waarom gaat de ene auto direct onder je huid zitten en heeft de andere er veel tijd voor nodig of lukt het überhaupt niet. Met pijn in het hart, onder milde druk van de directie thuis mijn v70 tdi weggedaan, (twee v70's voor de deur en hij rookt etc etc, rest is geschiedenis) op zoek naar een vervanger. Leuk als je weet wat je wil lastig als je eigenlijk nog niet toe was aan verandering.

Toen werd kiezen een rationele afstreping overgoten met een sausje van oude autoliefde.
Over een van haar voorgangers ergens rond 2002, de tot 200+ pk getunede 9-3se, koester ik warme herinneringen. Toentertijd echt snel en gedistingeerd inclusief beroerd bochtenwerk-de verplichte optie-. Met de goede LPG ervaringen van dit merk een verstandige en voordelige keuze vandaag.

De sportsedan staat bekend als wat betrouwbaar dan de 9-3 van de 1e gen, heeft een vrijwel bullit proof motorblok en behoeft slechts om de 30k km onderhoud. Op zoek naar een 9-3SS in de vector (=sport) trim, op benzine en afhankelijk van mijn kilometrage (de kans dat ik van baan zou wisselen was groot)over naar LPG.

De saab 9-3SS is om te beginnen wat mij betreft een van de mooiste sedans uit de eerste jaren van dit millenium. Eenvoudige klassieke lijnen en heeft met de 17 inch velgen en donkere metallic lak een ingetogen voorkomen.

Het rijden:
De 9-3SS stuurt prima, niet razor sharp maar wel met gevoel. Het vermogen komt goed op de weg al vind ik zelf de 1e en 2e versnelling aan de korte kant de 3e en 4e versnelling daarentegen zitten heerlijk in de sweetspot van invoegen en inhalen. De 5 is weer erg lang, maar drukt daardoor wel het verbruik. Op de snelweg stil, comfortabel en soepel.
Waar ik het sturen in dit type een enorme vooruitgang vind tov haar voorganger is daarentegen het stuurgedrag op hoge snelheid (190+) wat vager en zoekerig. Heeft waarschijnlijk te maken met de passieve besturing van de achteras. Korte bochten gaan er beter mee dan met het vorige model, bij hoge snelheid is dit systeem minder een succes.

score stad 6, score snelweg 8

De motor;
is ongetuned prima maar inspireert niet, koppel onderin en daardoor elastisch maar het blok wil niet echt graag in de toeren klimmen. Gelukkig is saab makkelijk en veilig te tunen en zo geschiede. Een middagje werk en je krijgt een andere auto terug. Nu kan je op de snelweg lekker loom, om in de woorden van bas van putten te spreken, tegen het gas aanhangen in de wetenschap dat er iets gebeurt als je je voet beweegt. Ik ben er niet wezenlijk anders door gaan rijden maar het verbruik is wel met meer dan een halve liter gezakt. Over de gehele periode rijdt ze tussen de 11,5 en 12,4 per liter. Een keurige score die ik haal met 25% stad en 75% snelwegverbruik.

Motor ongetuned 7- getuned 8+, geluid 5 (nl volledig inwisselbaar)

Het interieur en de afwerking;
Tja weer ja maar, de stoelen zijn fijn en het interieur is clean van design. Het materiaalgebruik is echt onder de maat. Hard plastic 'opgevrolijkt' met scherpe randen en kraakjes. Het cosey gevoel van de oudere saab types haalt het niet en hier is duidelijk een slachtoffer gevallen agv de kaalslag door GM.
Klimaat en stoelverwarming is wat mij betreft wel weer een voorbeeld voor andere merken. Net als super eenvoudige maar handige gadgets zoals bekerhouders, achterbank ontgrendeling en met een klik alle ramen openen.

Fluittoon uit het dashboard (electronica) heeft een ster afwaardering opgeleverd.

afwerking 5, klimaat 9, stoelen 8, compleetheid 9

De conclusie,

Mooie en ingetogen auto, getuned serieus snel zij het wat klinisch. Op de snelweg echt in haar element. De afwerking en de merkbeleving is mager. Een digitaal slot tussen de stoelen laten zitten is niet voldoende om het merk saab te ondersteunen. Wel verstandig qua keuze, relatief zuinig (voor 200+pk), goedkoop in de aanschaf veel auto voor weinig, lange onderhoudsintervallen en vooralsnog erg betrouwbaar. Goed om te zetten naar LPG wat in mijn geval de keuzevrijheid biedt om later de uitruil wegenbelasting-brandstof te maken.

Kort en goed, rationeel niets om aan te merken. de x factor moet nog komen de v70tdi had die vanaf de eerste kilometer, net als mijn alfa. De audi en de V70d5 hebben er langer over gedaan. er is nog hoop.

165.000
De saab heeft een zet gekregen. Op een of andere manier zijn we nooit echt vrienden geworden. De irritante hoge elctronica fluit in het dashboard heeft niet geholpen. Ik heb dit al bij meerdere saabs, waaronder die van mij ouders, waargenomen.(Voordeel zij zijn al wat doof ;-) Is niet echt een oplossing voor, behalve de radio wat harder zetten. Helaas is het geluid van de standaard set niet echt best.....

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.