Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Linear Business (2005)

autoreview

Saab 9-3 Sport Sedan
Saab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport Sedan - interieurSaab 9-3 Sport Sedan - interieur

Signalement

Uitvoering9-3 Sport Sedan 2.0t Linear Business
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Voor de verstokte Alfa rijder die ik was (ik heb er vijf versleten), lijkt de overstap naar SAAB niet zo logisch. Toen Alfa Romeo echter stopte met LPG inbouw bij de introductie van de direct ingespoten JTS benzinemotoren, ging ik noodgedwongen op zoek naar alternatieven.

Als veelrijder (65.000 KM/J) is mij al vele malen aangeraden over te stappen op diesel. De loopcultuur en hogere prijs van dieselauto’s, in combinatie met mijn goede ervaringen met LPG-G3 in de afgelopen bijna 8 jaar en 480.000KM, doen mij nog steeds volharden in mijn voorkeur voor gas. De vele vrolijke discussies met onze wagenparkbeheerder ten spijt.

Waar andere merken bij hun hoger vermogende benzinemotoren afhaken qua LPG inbouw, sprak het mij bij SAAB meteen aan dat zij het aandurven ook de wat krachtiger (turbo!) motoren op gas af te leveren: deze 2.0t levert op papier 175PK/265NM en da’s toch aardig wat.
Een uitgebreide proefrit trok mij uiteindelijk over de streep, ondanks dat mijn vrouw de 9-3 tijdens een bezoekje aan de showroom betitelde als ’een beetje een O.L.B.’ (wat dat betekent mag u zelf bedenken). Ik vind het overigens wél een mooie auto, niet zozeer dynamisch als wel een tikje sjiek. Maar Alfa’s blijven natuurlijk de auto’s met de mooiere lijnen.

Wat mij goed bevalt aan deze SAAB is het vermogen en het relatief hoge koppel dat al bij lage toerentallen beschikbaar is, in combinatie met de stille motor. Hij is bovengemiddeld snel, zonder hem nu meteen sportwagenprestaties toe te willen dichten. De meeste modale turbodiesels kun je echter aardig het nakijken geven, als je dat al zou willen tenminste.

Ook prettig is de bi-xenon verlichting die ik als accessoire heb gekozen. Grote lichtopbrengst en geen gepruts meer met ijskouwe vingers bij een winderig tankstation langs de snelweg als er weer eens een lampje kapot ging.

Mooi zijn de 17’ velgen op breed rubber (ook een extra), maar gevoelig voor spoorvorming en wat lawaaiig, wat afbreuk doet aan de hiervoor genoemde stille loop.

Het weggedrag is goed, maar de besturing mist de scherpte en directheid die ik van mijn Alfa gewend was. Het voelt allemaal wat zompiger aan, maar dat went.

Echt minder bevallen de stoelen. Ze ogen mooi en hebben (veilige) actieve hoofdsteunen maar voor mijn bescheiden postuur zit de lendesteun te hoog en zijn ze te breed. Ik kan mijn optimale zit niet echt vinden en heb geregeld last van vage rugpijn na een lange rit. En die maak ik nu juist dagelijks...

De balans van het geheel is echter positief: een (tot dusver) betrouwbare, snelle en representatieve auto, die het uitermate goed doet op gas: er is geen merkbaar verschil tussen het rijden op benzine of LPG.

PROBLEMEN

Geen

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.