Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Linear (2004)

autoreview

Saab 9-3 Sport Sedan
Saab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport Sedan - interieurSaab 9-3 Sport Sedan - interieur

Signalement

Uitvoering9-3 Sport Sedan 2.0t Linear
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf298.000 km
KM-stand laatst321.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t linear eerste auto

  • 304.500 km

Nadat ik afgelopen zomer was afgestudeerd ben ik langzaam maar zeker op zoek gegaan naar een eerste auto. Vanuit verschillende hoeken heb ik vanuit verschillende hoeken allerlei verstandige adviezen over het kopen van een eerste auto gekregen (klein, zuinig, licht, kilometerstand, etc...). Ik had vooral rijervaring opgedaan met kleine auto's (Hyundai i 10/Volkswagen Polo Bluemotion), incidenteel iets anders. Het behoeft bijgevolg geen verdere uitleg dat ik uiteindelijk bij een dikke Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t linear ben uitgekomen...

Misschien een klein beetje uitleg dan. Ik wilde graag een wat grotere auto, met cruise control als absolute vereiste. Komende zomer zal ik met mijn vriendin een roadtrip naar Spanje maken, dus een grote, comfortabele auto zou wel lekker zijn.

Ik heb mijzelf georiënteerd op onder andere een Mazda 6, Volvo S60, en Saab 9-3, vanwege uiterlijke kenmerken en algehele betrouwbaarheid van alle 3. De premium Duitsers van vergelijkbare bouwjaren (ca. 2002-2005) waren veel duurder dus vielen sowieso af. vergelijkbare Volkswagens en Opels stonden mij minder aan, evenals legio andere opties. De Volvo viel af omdat deze naar verhouding nogal aan de prijs was ten opzichte van de andere twee. De Mazda was eigenlijk de meest verstandige en voor de hand liggende keuze. Dat zou zo goed als zeker mijn eerste auto worden. Nadat ik al verschillende exemplaren had bekeken en gereden kwam ik uiteindelijk bij een erg mooi exemplaar uit. Particulier, aardige vent (ik was ze ook al anders tegengekomen), 1e eigenaar, redelijke kilometerstand (ca. 180.000), bj 2003, inzichtelijke onderhoudshistorie, reed prima, alles werkte. Er moesten nog wel een paar achterstallige zaken worden weggewerkt (oa. remklauwen achter rechts liepen aan, Mazda 6 kwaaltje). Daarnaast: roest. Dit was echt een net exemplaar, maar toch zaten er bij nadere inspectie toch al de nodige gaten in. Ook typisch voor dit model.

Ik besloot er nog even rustig over na te denken, en ben op de terugweg nog "even" langs een Saab-specialist gereden. Die hadden een mooie auto staan, met één grote maar: bijna 300.000 op de teller. Deze was donkergroen metallic, ik had liever blauw, maar dat wilde ik nog wel door de vingers zien. De onderhoudshistorie was in ieder geval volledig inzichtelijk. Bij de specialist aangekomen stond daar een prachtig gepoetste Saab (wat was dat groen mooi). Hier en daar een paar butsjes en krasjes, maar wat wil je met 300.000 km op de teller.

Toch even instappen ... Het verschil was enorm! Hoewel behoorlijk sober, alles zat enorm degelijk in elkaar, leren bekleding, climate control, cruise, verwarmbare stoelen, etc... Alles zag er, op wat lichte gebruikssporen na, keurig netjes uit. De stoelen zaten bovendien een stuk beter dan die van de Mazda. Ruimte viel mij honderd procent mee, zowel op de achterbank als in de kofferbak (Ik had hier slechte reviews over gelezen). Ik kan met mijn 1,91 redelijk achter mijzelf zitten. De auto voelde in zijn totaliteit anders aan, zo eentje waar je direct verliefd op wordt.

De proefrit bevestigde dit. De Mazda reed prima, de Saab geweldig. Stabiele wegligging, stuurt lekker, veel stiller, en dan natuurlijk het verschil in motorisering. 120 tegenover 175 pk, dat verschil merk je echt wel, ook al is de Saab bijna 200 kilo zwaarder.

De onderhandelingen gingen daarna gemakkelijk. De auto stond al bijna een jaar bij de specialist, die wilde er natuurlijk graag vanaf. Korting, nieuwe APK, grote beurt, een aantal kwaaltjes gratis verholpen (kapot ventilatierooster, cd speler, dc cassette, twee bougies, nieuwe voorbanden). Daarnaast trok de auto behoorlijk naar rechts. Uitgelijnd, nieuwe voorbanden omgewisseld, en opgelost. Een topdeal.

Inmiddels heb ik in 5 maanden ca. 6500 kilometer met de auto gereden en ik kan niet anders zeggen dan dat de auto fantastisch bevalt. Mijn vriendin heeft er inmiddels een kleine handtekening op gezet (inparkeren: bij een Hyundai i10 past het dus bij deze ook!), maar verder is deze auto gewoon een fijn ding om iedere dag te gebruiken, iets waarvan je iedere dag weer een glimlach op je gezicht krijgt. De auto zit vol handigheidjes (opbergvakjes, aansluitingen, climate control is erg handig, bekerhouders). Vijf volwassen mensen vervoeren inclusief bagage gaat gemakkelijk. Maar het leukste is natuurlijk het rijden zelf. Lekker veel vermogen over (motor pakt onderin gemakkelijk op, maar wordt pas écht snel boven ca. 2500 toeren), een heerlijke wegligging, comfortabel, stil (goede isolatie en laag toerental op cruisesnelheid; met name dat laatste een enorm verschil ten opzichte van de Mazda), heerlijke voorstoelen. Dit is het soort auto waarin je uren rijdt om vervolgens fris uit te stappen. Deze Saab is geen scheurijzer, maar vooral een auto om comfortabel lange stukken mee te rijden.

De betrouwbaarheid is vooralsnog uitstekend. Vooralsnog lijkt een hoge kilometerstand geen enkel probleem te zijn. Één klein dingetje wat de betrouwbaarheid betreft: het motorlampje wil nog weleens aanspringen (soms ook honderden kilometers niet trouwens), zelfs na bovengenoemde vervangingen. Ik ben er meerdere keren mee terug naar de garage geweest, maar ze konden daar niets vinden. Mocht dat uiteindelijk problemen opleveren dan kan dat in ieder geval onder garantie garantie worden opgelost, zo is mij verzekerd bij de garage. Zelf hadden ze er alle vertrouwen in dat er niets wezenlijks aan de hand was, en dat merk ik dan ook niet tijdens het rijden.

Andere kleine dingetjes: de auto heeft kraakdempers (daar merk je op lange stukken natuurlijk helemaal niets van, maar in woonwijken heb je de neiging om extra voorzichtig te doen), en er zit soms een klein rammeltje bij de muziekbox onder de voorruit (als het er is ergerlijk aanwezig).

Het spreekt voor zich dat een Saab niet de meest voor de hand liggende en zeker niet de meest goedkope manier is om jezelf van A naar B te verplaatsen. De wegenbelasting is flink, evenals de verzekering (helemaal zonder schadevrije jaren). Het verbruik daarentegen valt mij alleszins mee. Zonder heel erg mijn best te doen (130-140 km p/u, zo nu en dan een beetje gas geven) heb ik met een rit naar Eindhoven en weer terug plus wat kortere ritjes 1 op 12,2 gehaald over 550 km, gemeten bij de pomp. De boordcomputer gaf precies hetzelfde gemiddelde aan en blijkt dus betrouwbaar. Normaal gesproken zit ik iets onder of boven dit gemiddelde, afhankelijk van het soort rit. Bij kouder weer ligt het gebruik vanzelfsprekend iets hoger (gemiddeld ca. 1 op 11.5).

Al met al is deze auto een enorme aanbeveling. Het comfort en de prestaties zijn uitstekend. Tot nu toe is de auto betrouwbaar gebleken (al doe ik toch nog een uitgebreide check bij de garage voordat ik naar Spanje ga, gewoon voor de zekerheid). En hoewel de auto niet goedkoop is in gebruik, valt het verbruik mij alleszins mee. Na de roadtrip in Spanje volgt een update...

Update

  • 315.200 km

Zoals beloofd een update. Afgelopen zomer zijn mijn vrouw en ik op huwelijksreis geweest naar Spanje, tot aan het uiterste zuiden bij Gibraltar en Tarifa. Daarbij hebben we ca. 7500 kilometer gemaakt. Dit betrof vanzelfsprekend veel snelweg kilometers, maar ook een behoorlijk aantal op binnenwegen, in de bergen, enzovoort. Een verbruik van 1 op 13 is met deze auto (in de zomer!) prima te halen. Bij langere stukken 100 a 110 kilometer per uur wordt dat gemakkelijk 1 op 14.

Nog een bevestiging van mijn eerdere ervaringen: deze auto is echt perfect voor het rijden van lange afstanden zonder snel vermoeid te raken. Altijd vermogen over, goede wegligging, stuurt redelijk scherp, fantastische voorstoelen, behoorlijk stil. De auto is redelijk stevig geveerd, zonder dat het oncomfortabel wordt. Al met al stressloos rijden!

Een paar problemen:
- Af en toe een stotterende motor bij zwaardere belasting. Het bleek uiteindelijk om een kapotte bobine te gaan. Reparatie 150 euro.
- Tweemaal abs/traction control meldingen gehad binnen ca. 500 kilometer. De auto is gecontroleerd. Waarschijnlijk betrof het een stekker met een klein beetje speling. Kosten (betrof vooral tijd) 90 euro.
- De sloten rechtsvoor en linksachter blijven soms hangen. Irritant, maar geen groot probleem.
- Het stuur trekt nog steeds een beetje naar rechts. Dit was zoals eerder genoemd bij aanschaf al zo. Het stuurgedrag is verbeterd naar aanleiding van uitlijnen en voorbanden omwisselen, maar het probleem is nog niet helemaal verholpen.

Na de zomer heb ik de auto veel minder regelmatig gebruikt, maar toch de nodige kilometers gemaakt. Ik ben inmiddels over de 315.000 kilometer heen, maar dat zullen er nog een heleboel meer worden. Volgend jaar staat er bijvoorbeeld een vakantie naar Schotland met een aantal vrienden op de planning.

Al met al heb ik nog geen moment spijt gehad van mijn keuze voor een Saab 9-3!

Update juni 2018

  • 321.000 km

Inmiddels heb ik de auto anderhalf jaar in mijn bezit en hij bevalt nog steeds prima, met name wat comfort en prestaties betreft. De Saab is niet de vlotste als het gaat om stoplichtsprintjes en dergelijke. Het is vooral een heerlijke comfortabele reisauto die (bijna) altijd vermogen over heeft. Ik rijd nog steeds gemiddeld 1 op 12, bij veel stadsverbruik wordt de auto vanzelfsprekend minder zuinig en bij veel snelweg zuiniger.

Het iets mindere cijfer voor gebruikskosten en betrouwbaarheid hangt met elkaar samen.
-Ik heb weer hetzelfde bobineprobleem met de motor gehad, dit is onder garantie verholpen door de garage.
-Daarnaast moesten remblokken en -schijven tegelijkertijd worden vervangen (remblokken werd mij verteld voor de beurt, vervolgens was het blijkbaar noodzakelijk dat de remschijven ook moesten). Vervolgens begonnen de remklauwen achter aan te lopen: dure grap (ivm slechte voorlichting bij de garage over dit probleem heb ik de remklauwen uiteindelijk onder garantie kunnen doen). Remklauwen schijnt vaker voor te komen. Remblokken en -schijven is natuurlijk gewoon onderhoud.
-De kachelmotor hield ermee op door lekkage bij de interieurfilterbehuizing. Het probleem werd in eerste instantie opgemerkt door lekkage onder het matje bij het voeteneinde van de passagiersstoel. Dit is een vaker voorkomend probleem. Indien u een 9-3 aan wilt schaffen: controleer of er een modificatie is uitgevoerd, en of het isolatiemateriaal bij de interieurfilterbehuizing nog voldoet. Het is gemakkelijk op te lossen, maar wees er op tijd bij want een nieuwe kachelmotor is duur!

Een ietwat zure winter dus, maar inmiddels loopt de Saab weer een half jaar probleemloos. Komende zomer reis ik af naar Schotland en maak ik weer de nodige kilometers.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.