Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Arc (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-3 Sport Sedan 2.0t Arc |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 172.000 km |
KM-stand laatst | 200.000 km |
- 171.000 km
Na een Lancia Ypsilon en een Opel Corsa was het tijd voor wat groters met een grotere motor.
De Saab 9-3 sport sedan vond ik altijd al een mooie auto om te zien. Een goede vriend had een paar jaar terug bovendien de 1.8t gekocht en was daar zeer tevreden over. Het zoeken was naar het juiste model, ik wilde een 2.0t met 175 pk en met een compleet pakket. sinds Augustus 2011 trots bezitter van deze mooie wagen!
In rotterdam vond ik een ex leaseauto, de Arc uitvoering met de nodige extra's als verwarmende en electrische voorstoelen, lederen bekleding, electrisch inklapbare spiegels, mooi audiopakket.. en dan ook nog in een prachtige donkerblauwe kleur in combi met lichte bekleding.
Ik kreeg een mooie prijs terug voor de Corsa, en vanaf dat moment is het eigenlijk maar 1 ding.. genieten!
Ik rijd niet heel erg veel meer doordat ik dicht bij werk woon en dan de fiets pak, maar wat er wordt gereden is voornamelijk snelwegkilometers, en daar is deze auto voor gemaakt.
Voordelen:
- Heerlijke motor, wat een kracht met die turbo! Bovendien met het raam open het mooie turbofluitje
- Snufjes en oplossingen die je alleen in een Saab tegenkomt, ultiem voor de gadgetfreak (night panel, smart slot naast de handrem waar je bv een bekerhouder of een ijskrabber kan plaatsen, de vele knopjes op het dasboard, de sleutel in de middenconsole etc)
- ligt als een blok op de weg, stuurt erg scherp
- lekker zittende stoelen, ook met mijn 1.95m
- een auto die ook na 10 jaar nog steeds gezien mag worden
- Ruime kofferbak
Nadelen
- Kraakjes in het intereur, waar ik me overigens door al het overige niet aan stoor
- Krakende dempers over drempels, Saab / Opel kwaaltje (de Corsa had dit ook)
- kwaliteit van het dashboard is niet premiumwaardig, de lak laat los op bijvoorbeeld de handgrepen
- Ruimte op de achterbank (vooral beenruimte) is echt bijzonder slecht
Kosten
Ik had verwacht met onderhoud een stuk meer kwijt te zijn als met de Opel, die nooit problemen heeft gehad. Echter (wellicht met dank aan de Saabspecialist) vallen deze kosten lager uit!
Hij heeft me 1x laten staan, toen er een storing was met het contactslot. Deze is vervangen. daarnaast was de aircomotor stuk na 190000km, daar heeft de garage een tweedehands voor € 100,00 in gezet.
De Saab is relatief zuinig voor zo'n grote bak. Ik rijd niet heel zuinig, wil hem nog wel is doortrekken, maar hij rijdt 8,2 op 100km (oftewel 1 op 12) Niet slecht!
Conclusie.. een auto waar je over de kleine dingetjes zou kunnen vallen.. maar wat een bak, de volgende wordt zeker weer een Saab!
apk en kleine beurt
- 200.000 km
Bij de 2 ton een apk en kleine beurt, en ik was bang dat bij deze kilometerstand wel eea moest hersteld worden... 1 lampje van het knipperlicht moest vervangen worden, dat was het! Volgend jaar zullen de remschijven en blokken achter moeten, fijn dat de garage je daar vast op wijst!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.