Saab 9-3 Sport Sedan 2.0 Turbo Aero (2005)

autoreview

Saab 9-3 Sport Sedan 2.0 Turbo Aero (2005)

Signalement

Uitvoering9-3 Sport Sedan 2.0 Turbo Aero
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf50.000 km
KM-stand laatst93.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Saab Aero Turbo

  • 60.000 km

Intro
Dit is mijn tweede Saab 9-3, mijn eerste was een 9-3 2.2tid Linear Business uit 2005. Ik had deze als zeer goed ervaren, dus toen mijn Alfa 156 Selespeed aan vervanging toe was en deze tegenkwam heb ik hem direct gekocht. Dit is een Australische Saab.

Exterieur
De Aero ziet er fantastisch uit, zwart met een mooie geintegreerde body kit. Vooral de 17inch wielen zijn een genot om te zien, maar een drama om heel te houden. Zwart is de enige terechte kleur voor deze auto, omdat dit bouwjaar Saab nog niet met meegespoten strips en deurgrepen geleverd werd.

Interieur
Saab is saab, je vindt het geweldig of je vindt het helemaal niks. De kunststoffen zijn erg mooi en voelen goed, echter zijn behoorlijk slijtage gevoelig, vooral scherpe nagels doen het niet goed. Het stuurwiel is een maatje te groot, maar erg functioneel met knoppen voor de audio, telefoon en het schakelen van de 5-bak.

De stoelen zijn de beste in zijn soort met hoofdsteunen die je gevoel geven volledig beschermt te zijn tegen een aanrijding van achteren.

De auto is ruim genoeg, aangezien we nog geen kinderen hebben. Maar er zijn grotere auto's in zijn klasse.

De Aero komt in Australie standaard met: electrisch bedienbare lederen stoelen met geheugen, stoelverwarming, parkeersensoren, dual climate control, in-dash cd-wisselaar, schuifdak en de lijst gaat door. De enige optie op mijn auto is bi-xenon, die reuze handig is voor het spotten van kangaroes en koala's.

Rijervaring
In vergelijking met de Alfa komt de Saab enigszins teleurstellend over. De Alfa stuurt uiterst direct en kleeft op de weg als pindakaas aan je gehemelte, de Saab is minder direct en hoewel hij een hoog kleefgehalte heeft, voel je elke bocht dat het een grote auto is.

Naast het sportieve karakter van de Alfa was deze ook goed in te zetten als een comfortabele reisauto. De Saab heeft dat minder, de Aero staat op een aangepast verlaagd sportonderstel en dat voel en hoor je, vooral op de soms slechtere wegen van Adelaide.

Geweldig is de motor, de 210pk is het maximale vermogen voor een voorwieler en hoewel mijn auto met 5-bak automaat niet echt snel van start gaat (de ESP schiet te 'hulp'), is inhalen geen kunst, vooral als de bak ervoor kiest om niet terug te schakelen.

Het is goed te zien hoe veel van mijn vrienden hier een Holden of Ford met een V6 of V8 hebben, die veel meer brandstof verbruiken (1 op 5 tot 7). Gemiddeld doet de Saab het met 1 op 10 tot 11.

Conclusie
Dit is niet mijn beste auto ooit, maar wel een met karakter en eentje waar zelfs BMW rijders naar kijken. Voor de $29000 (Ca. EUR15000) echt een koopje, ik had namelijk nog nooit een auto gehad die alles wat ik wilde qua opties. Het enige wat nog mist is een cabrio dak, maar daarom hebben we ook een Copen gekocht.

Eerste grote beurt

  • 80.000 km

Na aanschaf van 2 nieuwe voorbanden bij 75000km (Bridgestone Potenza's, een prijzige, maar prima keus), was het ook tijd voor de eerste grote beurt. De auto heeft altijd z'n beurten gehad en behalve een bonk in de achterwiel ophanging, zijn er geen motorische problemen.

De beurt houdt met name het verversen van alle vloeistoffen, olien en boegies in. Tevens zijn de olie, benzine en pollen filters vervangen. Dit alles kost totaal zo'n AU$1000 (EUR650). Wat kleine extra dingetjes, o-ringetje hier en daar en de dop van de rem olie was gebroken (kost $60) brachten het bedrag naar $1200.

Erg blij ben ik met het oplossen van de bonk. Schijnt dat de stabilisator achter los zat en van links naar rechts schoot en soms tegen het chassic klopte. Kan geen kwaad maar heeft 6 maanden lang voor veel irritatie gezorgd. Had de auto bijna ingeruild.

Prima werk van mijn Saab specialist.

De auto rijdt weer als nieuw en heeft over zo'n 3 maanden 2 nieuwe achterbanden nodig (zo'n $500/EUR350).

Ik raad iedereen een goed exemplaar met onderhoudshistorie aan.

Nog zo'n 2 jaar doorrijden tot 90000 a 100000km en dan inruilen voor 2e hands Discovery 4 of Rangerover Sport.

Eindelijk verkocht

  • 93.000 km

Na de grote beurt bij ongeveer 82000km kregen we het eerste ernstige probleem. Tijdens een klant bezoek met mijn manager, kwam bij een stoplicht de melding "Transmission issue, please contact service" en had ik alleen maar toegang tot de 2e en de 5e versnelling. Geen fijne ervaring buiten het feit dat we in een slechte buurt waren, klapte de versnellingen ontzettend hard in actie.

Na diagnose van de garage bleek dat de input speed sensor kapot was. Uiteraard deze laten vervangen voor ruim EUR600. We hebben motor garantie op de auto, echter was de speed sensor volgens Allianz geen onderdeel van de aandrijflijn (Alle verzekeraars zijn criminelen).

Maar goed, de auto deed het weer en we hebben lekker tot 90000km verder gereden en de auto de beurt gegeven. Olieverversen en filter etc EUR300.

Ook gelijk maar de achterbanden vervangen met Bridgestone Potenza's EUR400.

400km later tijdens een toeristisch tripje met familie, kwam er plots een zoemend geluid uit de motor. Het geluid werd luider bij accelaratie.

De ANWB erbij gehaald en die kwam tot diagnose dat er iets mis was met de automatisch bak.

Naar de garage laten slepen en daar bleek dat de bak aan gort was en dat vervanging de enige optie was.

Hou je vast: EUR9000 voor een nieuwe bak, EUR6000 voor een gereviseerde bak of EUR3500 voor een tweedehands bak.

Uiteindelijk de tweedehands bak gekozen, omdat deze met 6 maanden garantie kwam, heeft Allianz de helft meebetaald. (Wat zei ik ook alweer over crimineel? De polis kostte mij EUR2000)

Hierna gelijk besloten de auto te verkopen. Want na reparatie kwamen er meer defecten naar voren. De bak was geen probleem meer, maar het is niet fijn rijden, dat onzekere gevoel.

De rechter vooruit (bestuurder) kapte ermee en na reparatie bleek dat de electro motor gauw vervangen moest worden, zou EUR700 kosten.

Bij 92000km hielden de zijspeakers ermee op bij uitwijken naar links. Dit had niet alleen als gevolg dat je audio sound er mee ophield, ook de parkeersensor toon en de knipperlicht klik gaat via dit kanaal.

Dit probleem was alleen bij extreem warm weer, 30 graden en hoger (zomerweer hier).

Erger nog was dat de ventilator van de airco er aan het begin van de zomer soms mee ophield en weer verder ging.

Bij 93000km, een dag voordat Saab falliet ging, hebben we de auto uiteindelijk kunnen verkopen voor EUR13000. Heel erg jammer, want buiten de laatste 10000km hebben we ontzettend veel plezier gehad van de 93 Aero.

Het is een mooie auto, rijk uitgerust, heeft een heerlijke motor en wegligging, maar de problemen zijn voor een auto met 250000km, niet 90000km. Vooral omdat de auto altijd z'n beurten heeft gehad.

Het heeft ons wel doen besluiten om een nieuwe auto met garantie te kopen. Hoogstwaarschijnlijk een Jeep Grand Cherokee Limited, echter trekt een tweedehands Volvo XC90 met slechts 40000km toch nog.

Wat zou jij doen?

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.