Saab 9-3 Sport Sedan 1.9 TiD 150pk Linear Business (2005)

autoreview

Saab 9-3 Sport Sedan
Saab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport Sedan - interieurSaab 9-3 Sport Sedan - interieur

Signalement

Uitvoering9-3 Sport Sedan 1.9 TiD 150pk Linear Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

In eerste instantie erg tevreden met de auto. De 150 PK motor geeft een heel behoorlijk vermogen en acceleratie en rijdt lekker soepel. Verbruik ook heel mooi. Op lange snelwegritten met de cruise control regelmatig 1:18 gehaald !! Stoelen zijn comfortabel en ergonomie klopt ook allemaal wel. Redelijk strak design, je moet wel van de soberheid houden, het is geen Italiaan bijvoorbeeld...

Wat tegen is gevallen over de 3 jaar en 145.000 km:
- Auto begon na 1 1/2 á 2 jaar wel erg veel kraakjes en piepjes te vertonen. Daar was me bij aanschaf al op verschillende fora voor gewaarschuwd en begreep anderhalf jaar lang niet waar iedereen het over had, maar nu lijkt het als ik over een hobbel rij wel alsof ik op een oude houten stoel zit, zoveel kraakt het.
- Het navigatiesysteem is in één woord... K.... Kansloos.... Zodra er filemeldingen zijn, is het systeem nauwelijks meer te bedienen. Het veranderen van de schaal duurt meestal 10-15 seconden, het scrollen over de kaart net zo lang en vaak gebeurt er zelfs helemaal niets ! Het opzoeken van adressen is helemaal kansloos... TomTom op mijn telefoon gebruik ik vaker ! Dealer elke beurt verteld dat het zo traag was, maar geen software update hielp ;-( Toch jammer voor de - uit mijn hoofd € 3.500 die ze er voor vroegen...
- De rubberachtige ’coating’ die het dashboard een mooie finish geeft, laat op plekken die je vaak aanraakt los (dashboardkastje, etc).
- Belangrijkste manco tot nu toe is wel de ’betrouwbaarheid’ die me aardig is tegengevallen... (zie hieronder).

PROBLEMEN

- Na 2 jaar sloeg de motor ineens in de beschermde modus (lachen op de snelweg) en kon ik nog net de garage halen, waar het ’wervelkleppenhuis’ moest worden vervangen. De auto bijna 10 (!) dagen kwijt geweest... Mooiste was de ’geweldige’ mobiliteitsservice inclusief vervangend vervoer van Saab... Ik belde met ze, maar omdat ik de garage op eigen kracht had gehaald, had ik geen recht op vervangend vervoer (dat had ik natuurlijk ff niet gelezen in de KLEINE lettertjes)... Als de auto was afgesleept had ik daar wel recht op. Moet je nagaan: ik rij 10 km van de garage en als ik de auto op de vluchtstrook had neergezet en had laten afslepen, had ik vervangend vervoer gehad, maar nu ik (Saab Nederland) die kosten had uitgespaard, werd ik bedankt door GEEN vervangend vervoer. Zelfs na enkele malen op en neer bellen met Saab Nederland geen oplossing...
- Half jaar geleden weer in beveiligde modus... Bleek iets met de gasklep te maken te hebben. Je begrijpt dat ik de auto niet naar de garage heb gereden... Had ik ook niet echt gedaan, omdat ik toen de auto ineens in die stand nauwelijks meer vermogen leverde, bijna werd geschept door een aandenderende vrachtwagen... Auto 4 dagen kwijt, WEL vervangend vervoer... een Meriva !

Naast deze twee grote dingen nog wal wat kleine dingetjes gehad (zoals een raam dat niet meer werkte, maar dat was zo verholpen want ’die was niet meer aangesloten op de bus’, lang leve de Tech II...).

Over het algemeen dus redelijk tevreden over de auto, maar vind wel dat een dergelijke auto binnen drie jaar niet twee van dit soort mankementen zou mogen vertonen. Volgens de Saab dealer was het eerste ook een bekend probleem, dat eigenlijk werd veroorzaakt door een ontwerpfout. Kan me nog iets herinneren over kunsttof busjes die waren gebruikt en die snel versleten. Nou maar hopen dat dit niet al te vaak gebeurt...

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.